Annons

Vad tror ni om den här datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla råd! Jag har nu ändrat mig till följande:

1 x 307851 Sapphire ATI Xpress 200P, Socket-939,ATX SATA, LAN, AC97, USB2.0, PCI-Ex16

2 x 304336 Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 64MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3)

1 x 305700 XFX GeForce FX5200 128MB DDR AGP8X, Tv-Out, "low profile PCB" Retail

1 x 305762 NEC DVD-brännare ND-3520A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

1 x 303162 NN Antistatisk Armlänk 1.8 meter BW-106BL-L4

1 x 114711 Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern

1 x 122682 Samsung SpinPoint P80S 160GB SATA 8MB 7200RPM

1 x 304846 LG 17" LCD L1715SS TCO-99 Silver 12ms, 550:1 med Light View

1 x 304047 AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt

1 x 300508 Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Blue L-Series, 350W Nätagg

Summa: 8001.-

Alla priser och artikelnummer från kompletts hemsida.

Är det ett bättre paket?

/A\
 
Bättre, sämre, allt är relativt. Smaken är som baken och det är omöjligt att säga vad du behöver när man inte vet ens vad du kommer använda datorn till egentligen.
Vissa gillar märke X, vissa gillar märke Y.

Summa summarum:
Hur långt är ett snöre?

/Henri
 
Ja föruutom att du har valt ett AGP grafikkort och ett PCI-expressmoderkort. De ska vara av samma standard så byt ut grafikkortet till ett PCI-express för att det ska funka.
 
Jag skulle nog inte beställa från Komplett.se, en kompis till mig beställde ett datorpaket i delar från koplett, jag byggde ihop det och från första stund var det något problem med det, komplett tog inte på sig garanti ansvaret att felsöka maskinen utan kompisen fick själv kosta på sig felsökningskostnaden hos en lokal datorbyggare för att fast ställa vad som är galet i datorn, de kom fram till att grafikkortet strulade, ok komplett godkände en RMA på grafikkortet, kompisen skickade in grafikkortet men komplett skickade tillbaka det till honom och sade att han får stå för deras felsökningskostnader när de konstaterat att det inte förelåg något fel på grafikkortet. Till slut så började kompisen hota med att kontakta ARN och först då så meddelade Komplett att skicka in datorn så skall vi se vad som är fel med den. Jag skulle nog köpa datorn lokalt bara för att säkerställa att man får ett enklare garantihandhavande om något skulle hända.
 
eatfrog skrev:
Bättre, sämre, allt är relativt. Smaken är som baken och det är omöjligt att säga vad du behöver när man inte vet ens vad du kommer använda datorn till egentligen.


- Det står i hans första inlägg!


Vissa gillar märke X, vissa gillar märke Y.

Summa summarum:
Hur långt är ett snöre?

/Henri

Eftersom du frågar så:
Du vill ha ett snöre som är grovt nog och längsta möjliga för en summa av X Kr.

Ett riktigt grovt, blir för kort är ohanterbart, så det faller bort!
Ett riktigt långt, blir för tunnt så det faller bort!

Då blir det i ditt fall ett i 5 mm i nylon och 12 meter långt...

Svårare än så är det inte ;-)

/Michael
 
[QUJag håller med andra i denna tråd om skärmen: Jag har själv en stor TFT, men det vete fan om jag inte skulle vilja ha en stor CRT istället. Idag kan man få en 22-tum CRT med mycket högre upplösning än motsvarande TFT för en spottstyver, dessutom klarar de att visa hela AdobeRGB-rymden - vilket endast en svindyr Eizo klarar på TFT-sidan. Men det kräver att man står ut med att ha en 50-kilos skärm på skrivbordet.

//Lasse [/B][/QUOTE]

Vilka CRT-skärmar skulle klara att visa Adobe RGB:s färgomfång. Jag känner bara till en från Nec, och är inte ens säker på att den importerades till Sverige. Vilken skärm du än bestämmer dig för, kolla den efter inköp. Variationen i bildkvalitet mellan olika skärmar av samma modell är förvånansvärt stor.

MVH/Stefan
 
Smirre skrev:
...Jag skulle nog inte beställa från Komplett.se...
Om man inte själv klarar av att felsöka och konstatera vilken del som eventuellt är felaktig så ska man nog inte köpa en dator i delar alls.

Jag fick utan minsta problem ett sprillans nytt grafikkort när jag reklamerade ett nästan två år gammalt genom Komplett.
 
FILM) (ulltand skrev:
Vi diskuterar en PC i den här tråden, och jag tror alla här är ganska insatta i hur en sådan fungerar.

Vill du ha en Mac och av någon anledning tycker det är ett bättre köp så är det ok, men lägg av att tjafsa om det här, tack.

Frågeställningen var om en viss dator var prisvärd eller om det finns andra alternativ som är bättre. Det stod ingenting i den ursprungliga frågeställningen om att Macar inte var ett alternativ.

Hannese föreslår då en Mac, vad är det för fel på det?

MVH/Stefan
 
andreasc89 skrev:
Mac, självklart skulle man vilja ha det. Men eftersom datorn inte bara ska vara min och ska användas ganska mycket till spel och ev. lan och sånt så får det bli PC.

/A\

Alltså: Mac är inget alternativ. Har jobbat en del med mac och de är mycket trevligare än pc och mycket snyggare OS och allt. Men, en mac är knappast en idealisk speldator och man kan inte lana med en mac dessutom är mac är mycket dyrare.

Har valt det här grafikkortet istället:
308908 PowerColor Radeon X300SE HyperMemory PCI-E, supports 256MB, TV/DVI, Retail

/A\
 
Visst går det att LAN:a med Mac, dock med flera problem..;) Men visst, ska datorn användas mycket till spel är Mac uteslutet. Visst har de skärpt till sig med spelreleaser, men inte så det egentligen räcker..
 
andreasc89 skrev:
Alltså: Mac är inget alternativ. Har jobbat en del med mac och de är mycket trevligare än pc och mycket snyggare OS och allt.

/A\

Jag förstår mycket väl varför du väljer en PC framför en Mac om du vill hålla på med spel. Jag reagerade mer över den attityd som Ulltand visade i sitt svar och i tidigare inlägg i denna tråd. Eftersom jag arbetar med både Mac och PC känns det bara lite fånigt när man läser inlägg som den om automatväxlade bilar.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
...Jag reagerade mer över den attityd som Ulltand visade...
Sorry, men jag tolkade det som om Andreas redan valt plattform - men det kanske inte var så tydligt som jag tyckte?

Det om automatväxlad bil var mest ett skämt, vilket framgår om du kollar inlägget.
 
Några funderinar

Oavsett om det är för bilder eller video-redigering bör du ha en stor disk - du kommer garanterat behöva det.

Grafikkortet, FX5200 är inte speciellt prisvärt. Det är ett av de långsammaste kort du kan köpa idag för de pengarna. Du investerar bättre i ett ATI-kort om du ska ha billigt. I de högre prisklasserna så är det dock annolunda.

Mycket minne, 1GB minimum. Trots det bör du ha två hårddiskar i datorn så att Photoshops swapfil kan läggas på en annan disk än Windows egna swapfil (som du också kan välja var den ska ligga).

SATA:

Välj ett moderkort med ett chipset som har SATA-stöd inbyggt, tex nForce! Då behöver du nämligen inte speciella drivrutiner för SATA-kontrollern under installationen av Windows. Vanliga standard-drivruinter som Windows-XP har fungerar nämligen. Sedan väl inne i Windows installerar du moderkortsdrivrutinerna, samt IDE/SATA-drivrutinerna.

Om du väljer AMD eller Intel kommer nog spela mindre roll. Välj det du känner passar dig bäst.

Både AMD och Intel genererar mycket värme. Om du inte vill ha massor av fläktar kan du satsa på ett vattenkylningssystem, tex Zalmans Reserator 1: http://www.zalman.co.kr/upload/product/reserator1_c_p.jpg
 
FILM) (ulltand skrev:
Vi diskuterar en PC i den här tråden, och jag tror alla här är ganska insatta i hur en sådan fungerar.

Vill du ha en Mac och av någon anledning tycker det är ett bättre köp så är det ok, men lägg av att tjafsa om det här, tack.

En mac är också en PC - Personal Computer, dock en bättre sådan och för denna användarens ändamål ("Datorn ska mest användas till Adobe Photoshop och kanske lite videoredigering i Premiere Pro.") är mac bäst.
 
Hannese skrev:
...är mac bäst...
Flt om jag retade upp dig eller ngn annan.
Tycker du att Mac är bäst så är det helt okej för min del. Jag ska inte säga emot.

För min del får du gärna ta fram ett exempel på en Mac med samma kapacitet till samma pris.
 
FILM) (ulltand skrev:
Om man inte själv klarar av att felsöka och konstatera vilken del som eventuellt är felaktig så ska man nog inte köpa en dator i delar alls.

Jag fick utan minsta problem ett sprillans nytt grafikkort när jag reklamerade ett nästan två år gammalt genom Komplett.


Jaha då får man väl sluta med att skruva i datorer, jag ville bara upplysa om att komplett ofta sätter ihop datorbyggsatser där komponenterna inte riktigt är kompatibla med varandra. Datorn fungerade hur bra som helst med ett nvidia kort men med radeon kortet som paketet levereades med så strulade det hela tiden, radeon kortet som skickades tillbaka till komplett för rma uppvisade inga fel enligt komplett. Nej det tror jag inte heller men om de hade haft en liknade komplott dator som de levererade till min kompis så skulle nog felen ha framkommit.
 
Smirre skrev:
...Jaha då får man väl sluta med att skruva i datorer...
Typ...
Jag tror faktiskt inte på att ett grafikkort inte skulle vara kompatibelt med ett moderkort som stöder dess standard.
Sånt hände för tio-femton år sedan, speciellt med ljudkort om jag inte minns fel, men knappast i dag.
Finns det andra som har sådana erfarenheter?

Samtliga datorer här hemma är från Komplett, och jag mixrar ganska friskt mellan dem när jag uppdaterar, och jag har aldrig* haft något problem.


*) Ett grafikkort rasade för ett halvår sedan, och jag fick ett nytt utan problem. Kortet var nästan två år gammalt, och komplett skickade ett nytt för samma värde som jag betalade när kortet var nytt...

Jo, så har jag en SATA-disk som jag inte får att fungera med XP, men perfekt med FC...
Mao, knappast diskens fel...

För övrigt så tror jag inte jag kan byta avgassytem på en bil, men att bygga en dator är inga problem.
 
Senast ändrad:
[Nu börjar det bli offtopic igen...]

Jag hade inte exakt samma problem, men man kan säkert sätta det i relation med ovanstående 'om man vill'... =)

Min egenkomponerade dator, ihopsatt av butiken, tyckte inte om de grafikkort jag klämde in. Datorn gick igång utan problem, men ingen signal togs emot av skärmen (provade flera). Köpte nytt grafikkort, men samma problem. Delvis.
Ingen signal på någon av de två skärmar jag hade (CRT och TFT), men på kompisens TFT fungerade det.
Provade en till skärm, den jag hade tänkt använda till, men ingen signal.
Jag skickade in datorn för felsökning, butiken körde tester, men hittade inget fel och skickade tillbaka datorn. När den kom tillbaka fungerade det!
Den enda förändringen de hade gjort var att uppdatera BIOS.
 
nosferatu skrev:
...Den enda förändringen de hade gjort var att uppdatera BIOS.
Jo, det är lite av den felsökning man måste stå ut med om man köper delar o plockar ihop en dator själv.
Antagligen köpte du ett grymt o nytt grafikkort, och då händer sånt. Men jag tycker inte man ska kalla det för fel.

Jag rekommenderar ingen att bygga själv, även om jag alltid haft smärtfria byggen.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jo, det är lite av den felsökning man måste stå ut med om man köper delar o plockar ihop en dator själv.
Antagligen köpte du ett grymt o nytt grafikkort, och då händer sånt. Men jag tycker inte man ska kalla det för fel.

Jag rekommenderar ingen att bygga själv, även om jag alltid haft smärtfria byggen.

Njae, det första grafikkortet var snarare uråldrigt (PCI), så det hade jag väl inte väntat mig att det skulle fungera. Kostnad var dock en viktig faktor.

GeForce4 MX4000 som jag köpte sen vore nog överilat att kalla färskt för ett år sen, men definitivt tillräckligt nytt för att det borde stödjas.
Att det kanske inte kan kallas för ett fel kan jag gå med på, men fungerade gjorde det inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.