Annons

Vad tjänar en normal fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
Sedan har vi frilansaren som ränner om kring och tar bilder. Han är inte rik men oftast lycklig. Här kan vi få in krigsfotografen som inte heller är så rik och knapast lycklig men gillar det han gör för den goda saken skull.

Jag skulle (tror jag) känna stor lycka över att kunna förmedla så viktig information till så många människor som en krigsfotograf gör. Samtidigt som det självklart skulle blandas med förtvivlan, rädsla och ilska.

Re: Re: 17000

Alx skrev:
Vilken typ av utbildning krävs?

Det krävs ingen utbildning för att bli pressfotograf, men det är bra att lära sig att tänka journalistiskt.

Det är ingen som får fast jobb efter utbildning, men vikariat kan man få. Fasta jobb är så sällsynta att det är som att vinna på lotto.

Den mest etablerade utbildningen i Sverige är bildjournalistutbildningen på Nordens folkhögskola på Biskops-Arnö. Den är på 100 poäng och de fixar grymt bra praktikplatser.

Bildjournalistprogrammet på 120p i Sundvall är alldeles ny och den första kullen går nu i trean. Kritiken från studenterna har varit hård.

Den bästa utbildningen är den danska pressfotografutbildningen i Århus. Har du gått den lovar jag att DN är nyfiken på dig...

Jag har ett tvåårigt vikariat och kommer antagligen få fast jobb när vikariatet är slut. Normalt är vikariat aldrig längre än 11 månader på grund av LAS-reglerna som ger förtur till fasta tjänster för alla som jobbat 12 månader.

Jag fick 21 000 som ingångslön. Det är lägre än dagspress i Stockholm, men bätttre än landsorten och för många organisationstidningar.

Senast ändrad:
Är det någon som har jobbat på kungsfoto som vet vad man har i lön när man börjar?
Jag ska på en utbildning som dom bjuder på om det påverkar lönen. Jag kör även min egna bil runt till de ställen som jag ska till!
Ska även tillägga att jag är 19år när jag väl börjar!

Det är bra när man inte startar trådar i onödan, men den här tråden är 9 år gammal. :) Jag föreslår att du startar en ny med rubriken "Lön som skolfotograf". Då kommer du nog få fler svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar