Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tjänar en normal fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
- Var bor du?
- Tjockhult.
- Que?
- Ja, du vet. Fjollträsk.

Jag hade aldrig hört det förut. ALltid lär man sig något nytt av en tråd.

jimh skrev:
- Var bor du?
- Tjockhult.
- Que?
- Ja, du vet. Fjollträsk.

Jag hade aldrig hört det förut. ALltid lär man sig något nytt av en tråd.
Du ser, Fotosidan är allmänbildande.
Och Fjollträsk hör till de namn jag nämnde som har en lite mer negativ klang.

Hälsar Calle som bott o jobbat i Sthlm under tre år och är en frekvent besökare.

Jag överreagerade.

Både Tjockhult och Fjollträsk är ju ganska kul. Fast som nollåtta stöter man ibland på folk som tycker att man borde be om ursäkt för att inte är född i någon annan del av landet.

gors skrev:
Jag överreagerade.
Det är lugnt, det gör vi alla ibland.

Fast som nollåtta stöter man ibland på folk som tycker att man borde be om ursäkt för att inte är född i någon annan del av landet.
Jag har amerikanska vänner som jämt och ständigt får höra att USA är ett pissland som inte skriver under Kyoto-avtal, som invaderar försvarslösa länder, som beter sig illa politiskt och att Bush är en katastrof.
Mycket av det där är ju sant, men hur kul är det att ständigt behöva höra sådant och be om ursäkt för att man är jänkare.

Intolerans är ett puckos enkla och enda väg.

gors skrev:
Jag överreagerade.

Fast som nollåtta stöter man ibland på folk som tycker att man borde be om ursäkt för att inte är född i någon annan del av landet.
Jag har amerikanska vänner som jämt och ständigt får höra att USA är ett pissland som inte skriver under Kyoto-avtal, som invaderar försvarslösa länder, som beter sig illa politiskt och att Bush är en katastrof.
Mycket av det där är ju sant, men hur kul är det att ständigt behöva höra sådant och be om ursäkt för att man är jänkare.

På min fotografering fick jag väl in ett några tusenlappar 1995 tror jag det var.

I övrigt tjänar jag väl hyggligt för att inte vara högskoleutbildad. Fast det är ju inte på fotografering dårå.

Fast snart är det väl a-kassa som gäller...

Snittet borde väl vara ganska lågt. Det finns ju massor av fotografer som inte tjänar ett jota på sitt fotograferande utan snarare går minus.

/Maverick

Maverick skrev:
På min fotografering fick jag väl in ett några tusenlappar 1995 tror jag det var.

I övrigt tjänar jag väl hyggligt för att inte vara högskoleutbildad. Fast det är ju inte på fotografering dårå.

Fast snart är det väl a-kassa som gäller...

Snittet borde väl vara ganska lågt. Det finns ju massor av fotografer som inte tjänar ett jota på sitt fotograferande utan snarare går minus.

/Maverick

Ahaaaaa.....det skulle kunna förklara den relativt höga andelen medlemmar här på sidan som uppger att de är yrkesfotografer...så fotograf har alltså också blivit ett "egentligen är jag........."-yrke. Som skådespelare, dansare etc.?
Inte så lätt att veta för en snövit amatör.....-)
Us

Kanske det, fast han frågade faktiskt inte vad en yrkesfotograf tjänade.

Inlägget var en respons på det faktum att fotograf inte är likställt med yrkesutövande fotograf. Naturligtvis förstod jag att det var det han var ute efter.

Men vi hade en diskusion på fotokursen jag gick i sommras. Vi diskuterade bland annat hur man ska närma sig folk på stan när man fotograferar och det visade sig att de flesta faktiskt inte kallade sig för fotograf utan möjligtvis amatörfotograf. Vår lärare tyckte att vi var alldeles för blygsamma och snudd på dumma. Han menade på att om vi är ut och fotograferar och gör det med fotografin som syfte så är vi fotografer i lika stor utsträckning som vilken yrkesfotograf som helst.

Man inser det absurda i att svara nej på frågan om man är fotograf samtidigt som står med en kamera i näven och en hängande över axeln om man funderar lite på det. Det finns inget behov att säga att man är amatörfotograf, lika lite som att säga att man är yrkesfotograf. Det senare kan iofs hjälpa i vissa situationer. Men generellt sett så är man fotograf, det är allt frågeställaren behöver veta.

Mvh
Maverick

På tal om vilken lön man önskar sig så läste jag i Metro om nyanställd musiklärare (med extrakurser i bakfickan) som erbjöds 12000 på en skola.

Då blir det helt plötsligt mer glamoröst att vara fotograf.

Äsch, i praktiken kommer frågan om hur man titulerar sig aldrig upp.

När jag fotograferar på stan, och det gör jag ofta, säger folk:

"Vad ska du ha bilderna till?"
"Kommer jag/vi i tidningen nu?"
"Vad har du för kamera? Få se..."
"Öhhh, har du film i kameran, hö hö."
"Kan du skicka några bilder?"
"Är det digitalt eller...?"
"Filma oss!" (Ja, dom säger faktiskt "filma".)
"Ta inga bilder på mig."

Jag tror aldrig att jag en enda gång fått frågan om jag är amatör eller proffs. Däremot tar det ofta inte lång stund innan någon frågar om syftet med bilderna. Och det kan man väl förhoppningsvis svara på utan att behöva ljuga. Och utan att behöva kalla sig något speciellt.

Stegge skrev:
Till pressfotografens lön får man också räkna med OB-tillägget som varierar, men någonstans mellan 4-6000:- netto kan det ligga på de summor mipert nämner och som stämmer ganska bra..
4-6 papp netto!!?? Var då någonstans? Själv jobbar jag varannan helg och varannan vecka kväll och har knappt 2000 BRUTTO i ob ersättning...

Calle S skrev:

visserligen helt utanför den aktuella tråden, men att förklara för egocentrerade amerikaner hur deras regering beter sig borde vara varje europes plikt. jänkare är som människor allt som oftast oerhört trevliga och gästfria - men okunniga i omvärldspolitik och blint litande på hr. g.w.buskes omdöme....

harabergsmannen skrev:

visserligen helt utanför den aktuella tråden, men att förklara för egocentrerade amerikaner hur deras regering beter sig borde vara varje europes plikt. jänkare är som människor allt som oftast oerhört trevliga och gästfria - men okunniga i omvärldspolitik och blint litande på hr. g.w.buskes omdöme....
Du säger det själv. Att förklara för egocentrerade jänkare, ja. Men mina vänner är faan inte sådana.

Nu tycker jag att vi skäller ut alla feta rasist-danskar, puckade Le Pen-anhängare och Pim Fortyin-freaks. Vi är inte bättre kålsupare i Europa; faschistoidiska partier har faktiskt inget fäste i USA som de har här. Danmark, Italien, Norge, Frankrike, Holland...Vad gör oss i Europa bättre?

Det är nog inte bara jänkare som är inskränkta och okunniga i världspolitiken.

Jag har tappat räkning på hur många gånger jag fått frågan om jag är fotograf. Fast jag har slutat svara nej nu iaf.

Mvh
Maverick

Jag är ju redaktör, och plåtar oxå.

Nu sitter jag och redigerar texter, i morgon är jag fotograf och ska göra ett reklamjobb.

Frågan jag alltid får är:

”Är du frilans”?

Jag undrar alltid vad korrekt svar är, jag är ju egenföretagare så mer frilans än så kan man inte bli.

Som tur är har jag aldrig fått frågan om vad jag jobbar med ”på riktigt”.

Det har jag.

Och det är lika kul varje gång.
"Men vad gör du på riktigt?"
"Har du inget riktigt jobb också?"

Så jag kan avlöja att fotografera djur är inget "riktigt" jobb :)

Calle S skrev:
Du säger det själv. Att förklara för egocentrerade jänkare, ja. Men mina vänner är faan inte sådana.

Nu tycker jag att vi skäller ut alla feta rasist-danskar, puckade Le Pen-anhängare och Pim Fortyin-freaks. Vi är inte bättre kålsupare i Europa; faschistoidiska partier har faktiskt inget fäste i USA som de har här. Danmark, Italien, Norge, Frankrike, Holland...Vad gör oss i Europa bättre?

Det är nog inte bara jänkare som är inskränkta och okunniga i världspolitiken.

Inte mina polare i staterna heller! Och naturligtvis är en rasse en rasse oavsett var han visar sitt fula tryne. dock tycker jag inte usa håller på med rasism i vanlig bemärkelse, utan ser "bara" till att i alla förekommande fall skydda "the american way of life", med allt vad det innebär av våldtäkt på allt från naturresurser till suveräna nationer. Är man starkast i världen behöver man inte ta hänsyn till internationella regler och fördrag, då behöver man bara skramla med bössorna för att få som man vill. Det är väl till exempel ingen som tror att invasionen av irak 1990 egentligen skedde för att befria kuwait från elake saddam?
Det Usa håller på med idag är ungefär samma sak europeiska länder höll på med för några hundra år sedan under kolonialtiden. Läste förresten en intressant krönika i en dags/kvällstidning häromdan, minns tyvärr inte vilken, där Usa jämfördes med det gamla romarriket....

harabergsmannen skrev:

4-6 papp netto!!?? Var då någonstans? Själv jobbar jag varannan helg och varannan vecka kväll och har knappt 2000 BRUTTO i ob ersättning...

Som jag skrev så beror det på lönen man har och tiden man jobbar. Jag fick 3400:- brutto för att ha jobbat i två veckor, måndag till torsdag kl. 19-03.
Detta på Göteborgs Tidning, GT.

Stegge skrev:

Som jag skrev så beror det på lönen man har och tiden man jobbar. Jag fick 3400:- brutto för att ha jobbat i två veckor, måndag till torsdag kl. 19-03.
Detta på Göteborgs Tidning, GT.
Aha, det förklarar saken. vi slutar sällan eller aldrig senare än 22.30...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar