Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tjänar en normal fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
hmmmmm

om du tror att det räcker med ca 30000 i månaden ja det beror på vilka omkostnader man har men jag skulle säga minst det dubbla osen i den här branchen så går det upp o ner ibland massor med jobb sen stiltje... så det gäller att ha en buffert för sämre tider

Trevliga kalkyler. Själv hade jag reklambyrå i fjollträsk under hela 80-90 talet och mina kostnader såg väl inte riktigt ut som här beskrivs. Hyran på runda 10.000, garageplats 2.500, telefoner, elräkningar, hyrbilar, bensinkostnader, parkeringsböter minst5X700/mån, kopiatorer, budkostnader, förbrukningsmaterial etc etc.
SEDAN kunde man börja prata om löner, arbetsgivaravgifter, skatter mm.
Kul att det fortfarande finns de som kämpar.

Själv bor jag numera i spanien. Här betalar vi som företagare en fast social kostnad på ca 1500 SEK/mån vilket ger 100% fri sjukvård till hela familjen, utan långa väntetider.
Löneskatten är ca 60 euros i månaden för medelinkomstagaren, som man för övrigt får tillbaka om man har stor familj. Det är lite skillnad mot välfärdens sverige..
Å andra sidan är det ju 40 milj som har råd att betala sin skatt.

Själv bor jag numera i spanien. Här betalar vi som företagare en fast social kostnad på ca 1500 SEK/mån vilket ger 100% fri sjukvård till hela familjen, utan långa väntetider.

Bra kommentar....

mipert skrev:
På tal om vilken lön man önskar sig så läste jag i Metro om nyanställd musiklärare (med extrakurser i bakfickan) som erbjöds 12000 på en skola.

Då blir det helt plötsligt mer glamoröst att vara fotograf.

då har vederbörande kanske valt en - ur ett ekonomiskt perspektiv- "dum" inriktning. Mina vänner som börjat/är på att väg att börja jobba som lärare (årskurs 1-7 div inriktningar) får samtliga 20k+/månad.

haze skrev:

Intressant. Jag blir bara nyfiken om han utan jobb och pengar också får fri sjukvård? Då blir jag imponerad.

gors skrev:
Många rikstäckande företag har sina informations- och marknadsavdelningar här, vilket betyder att vi stockholmsfotografer får del av marknadsföringsbudgeten för Statoil i Hästveda, medan hästvedafotografen inte får något.
Jag måste kontrollera med Bengt om Statoil verkligen finns i Hästveda! :)

Daniel.l skrev:
Intressant. Jag blir bara nyfiken om han utan jobb och pengar också får fri sjukvård? Då blir jag imponerad.
Om du med HAN menar mig, är så fallet om jag inte längre skulle ha något jobb. Bara jag haft ett jobb och betalat min seguridad social. Gäller som sagt också hela familjen. En av mina söner har diabetes med många sjukbesök och dyrbar medicin och annat vilket här är helt gratis. Läs GRATIS.
Sverige är långt,långt ifrån bäst om du nu fått för dig det.
Gäller givetvis inte om du fick för dig att komma hit och utan anställning försöka sjukskriva dig. Det går knappast för exv. en polack som åker till sverige heller.

För övrigt kan jag då nämna att löne-skatten bara är 5% och momsen 16 så där är ju sverige mycket bättre. Å du regn har vi inte haft sedan april, för jävligt orättvist...

haze skrev:
Om du med HAN menar mig, är så fallet om jag inte längre skulle ha något jobb. Bara jag haft ett jobb och betalat min seguridad social. Gäller som sagt också hela familjen. En av mina söner har diabetes med många sjukbesök och dyrbar medicin och annat vilket här är helt gratis. Läs GRATIS.
Sverige är långt,långt ifrån bäst om du nu fått för dig det.
Gäller givetvis inte om du fick för dig att komma hit och utan anställning försöka sjukskriva dig. Det går knappast för exv. en polack som åker till sverige heller.

För övrigt kan jag då nämna att löne-skatten bara är 5% och momsen 16 så där är ju sverige mycket bättre. Å du regn har vi inte haft sedan april, för jävligt orättvist...

Hur är det för alla de svenskar som flyttar till spanien för att njuta av sin pension, får de också gratis sjukvård?

/Micke

mr_neo skrev:
Hur är det för alla de svenskar som flyttar till spanien för att njuta av sin pension, får de också gratis sjukvård?

/Micke

Som sagt, du måste haft en anställning och betalt seguridad social, dvs sjukpenning för att erhålla gratis spansk sjukvård. Eller varit egen företagare med verksamhet (har ingen åldersgräns vad jag vet)

Åker du hit eller annan ort i EU som svensk pensionär har du ju din svenska sjukvårdsnivå med dig.(E111 eller nåt, som sverige debiteras)
Åker vi till Sverige på besök gäller omvänt för oss, dvs allt fritt i Sverige.

Du får förmodligen samma kostnad som hemma. Huruvida du får andra förmåner vet jag inte men sjukvården är kanon och du får garanterat bra service. Gissar också att medicin mm (har aldrig betalt någon) är betydligt billigare då många som besöker oss gör stora inköp på apoteken.

Däremot drabbas du direkt av svenska systemet i form av dubbelbeskattningar mm men det är en ju annan femma som du borde kolla upp med Person's.

Är det någon som är intresserad av det spanska systemet så kan ni kolla in en av mina journalistpolares böcker, Drömmen om Spanien av Sven Källström, som innehåller det mesta för folk som vill byta till ett bättre liv.

haze skrev:
Som sagt, du måste haft en anställning och betalt seguridad social, dvs sjukpenning för att erhålla gratis spansk sjukvård. Eller varit egen företagare med verksamhet (har ingen åldersgräns vad jag vet)

Åker du hit eller annan ort i EU som svensk pensionär har du ju din svenska sjukvårdsnivå med dig.(E111 eller nåt, som sverige debiteras)

Du får förmodligen samma kostnad som hemma. Huruvida du får andra förmåner vet jag inte men sjukvården är kanon och du får garanterat bra service. Gissar också att medicin mm (har aldrig betalt någon) är betydligt billigare då många som besöker oss gör stora inköp på apoteken.

Däremot drabbas du direkt av svenska systemet i form av dubbelbeskattningar mm men det är en ju annan femma som du borde kolla upp med Person's.

Är det någon som är intresserad av det spanska systemet så kan ni kolla in en av mina journalistpolares böcker, Drömmen om Spanien av Sven Källström, som innehåller det mesta för folk som vill byta till ett bättre liv.

Okej, jag blev bara lite nyfiken då det varit en väldans diskussion kring det här med "social turism" som det så populärt kallas. Såg en viss humor om sjukvården varit gratis :) Men nu vet jag.

/Micke

haze skrev:

Som en äkta messerschmitter måste jag påpeka att blankett E111 inte gäller längre. Nu är det EU-kort man ska ha. Giltighetstiden är tre år och du kan beställa kortet hos Försäkringskassan. Enklaste vägen är att beställa via deras hemsida.

Men tänk på att kortet bara gäller EU/ESS-länder samt Schweiz, Algeriet, Australien (inte för studenter) och så staten Québec i Kanada (om man studerar eller arbetar där). Och så måste man skaffa en privat hemreseförsäkring utöver detta, om man nu tänker åka till Spanien och slå sig (med eller utan kamera)!

Joakim - som jobbade på Försäkringskassan hela sommaren! :)

mipert skrev:
På tal om vilken lön man önskar sig så läste jag i Metro om nyanställd musiklärare (med extrakurser i bakfickan) som erbjöds 12000 på en skola.

Då blir det helt plötsligt mer glamoröst att vara fotograf.

Det är inte så roligt alltid att vara "grafiker" heller. Enligt facket ligger minimilönen för personer från 18 år på 12 468.- och från det att du fyllt 22 år och framåt så är minsta lönen 14 194.-
Nu brukar väl de flesta kunna få åtminstone 15 000.- minst i ingångslön men det finns undantag åt båda hållen.

haze skrev:

Väldigt off-topic, men hur är det för den spanjor som föds handikappad etc. och som inte har möjlighet att ta ett jobb ens?

swordsman skrev:
Väldigt off-topic, men hur är det för den spanjor som föds handikappad etc. och som inte har möjlighet att ta ett jobb ens?

Håller med, dummare fråga får man leta efter. Vad tror du? Har jag uttryckt mig oklart? Föds man så har man kanske en förälder, ok? Då kanske man räknas som medlem i en familj? etc. Har inte den föräldern jobb så hade han en förälder etc..

Verkar som deltagare i lönefrågan är mer intresserade av hur man får bidrag och sjukpenning än vad man får för ett utför arbete. Med den inställningen skall man definitivt hänga kvar där man är. Då är sverige bra, det finns ju fortfarande en "klick" som är kvar och jobbar ihop bidragen.

Men man tycker att med internet borde svenskar ha lite mer hum om omvärlden. Sverige ÄR inte världens centrum och kommer aldrig så att bli.
Det får bli mitt bidrag i debatten.

haze skrev:
Håller med, dummare fråga får man leta efter. Vad tror du? Har jag uttryckt mig oklart? Föds man så har man kanske en förälder, ok? Då kanske man räknas som medlem i en familj? etc. Har inte den föräldern jobb så hade han en förälder etc..

Verkar som deltagare i lönefrågan är mer intresserade av hur man får bidrag och sjukpenning än vad man får för ett utför arbete. Med den inställningen skall man definitivt hänga kvar där man är. Då är sverige bra, det finns ju fortfarande en "klick" som är kvar och jobbar ihop bidragen.

Men man tycker att med internet borde svenskar ha lite mer hum om omvärlden. Sverige ÄR inte världens centrum och kommer aldrig så att bli.
Det får bli mitt bidrag i debatten.

Hej igen "Haze"!

Uppmuntrande att se att du ger dig in i den debatt som du själv varit delaktig i att skapa med så glatt humör och trevlig ton.

Jag har inte påstått att Sverige är världens centrum, ej ens nämnt landet Sverige eller något som har med Sverige att göra.

Min fråga ställde jag inte med utgångspunkt som mig själv som du antyder. Jag har inget handikapp, vare sig medfött eller senare tillkommet. Snarare tänkte jag på människor runtomkring mig, vilket jag har blivit uppfostrad att göra och dessutom har som instinkt precis som de flesta människor med empatisk förmåga. Själv studerar jag (förvisso med lån+bidrag), men driver dessutom ett företag för att på bästa sätt tjäna mina egna pengar redan under studietiden.

Slutligen. Du skriver "håller med, dummare fråga får man leta efter". Håll dig till sak; jag har aldrig skrivit att min fråga var dum, och det förvånar mig att du har dumheten att antyda det. Om du har för vana att ställa frågor du själv tycker är dumma så varsågod, men jag har det inte.

Tack för ordet, om än fortfarande (och än mer...) off-topic.

swordsman skrev:
Hej igen "Haze"!

Uppmuntrande att se att du ger dig in i den debatt som du själv varit delaktig i att skapa med så glatt humör och trevlig ton.

Jag har inte påstått att Sverige är världens centrum, ej ens nämnt landet Sverige eller något som har med Sverige att göra.

Min fråga ställde jag inte med utgångspunkt som mig själv som du antyder. Jag har inget handikapp, vare sig medfött eller senare tillkommet. Snarare tänkte jag på människor runtomkring mig, vilket jag har blivit uppfostrad att göra och dessutom har som instinkt precis som de flesta människor med empatisk förmåga. Själv studerar jag (förvisso med lån+bidrag), men driver dessutom ett företag för att på bästa sätt tjäna mina egna pengar redan under studietiden.

Slutligen. Du skriver "håller med, dummare fråga får man leta efter". Håll dig till sak; jag har aldrig skrivit att min fråga var dum, och det förvånar mig att du har dumheten att antyda det. Om du har för vana att ställa frågor du själv tycker är dumma så varsågod, men jag har det inte.

Tack för ordet, om än fortfarande (och än mer...) off-topic.

Får be om ursäkt för formfel. "håller med, om att frågan är "off Topic". Tycker frågan var jävligt dum och just diskriminerande. Vad har en infödd handikappad spanjor på sjukbidrag med svenska fotografers löneläge att göra? Tror inte de är särskilt intresserade. Ingen annan heller. Förklara gärna hur tankegången fungerar hos någon som ställer den här typen av frågor. På vilket sätt den kan föra debatten vidare? Förstår jag det så kanske du får vettiga svar också. Dessutom fanns svaret i inlägget innan.

Skriver för övrigt Deltagare...
slut citat.

Normala fotografer tjänar inte vidare mycket. Okay, kanske lite över en kam men de flästa räknar med att man skall bli fotograf för en reklam byrå eller liknande. Men så ser inte foto världen ut. Den mest normala fotografen tjänar inte ett korv öre, han fotograferar för han tycker det är en kul hobby och har inte en tanke på att försöka tjäna på detta.

Sedan finns det en fel del som tar bilder för sina arbeten men inte får titeln fotograf och här ingår mäklare och bostads bolag samt web designers mm.

Sedan har vi en äventyrsgrupp som får betalt (sponsring) för att göra massor med udda saker så som att bestiga berg mm och samtidigt ta bilder från massor med olika platser.

Sedan har vi frilansaren som ränner om kring och tar bilder. Han är inte rik men oftast lycklig. Här kan vi få in krigsfotografen som inte heller är så rik och knapast lycklig men gillar det han gör för den goda saken skull.

Och så kan man gå vidare. Det är få fotografer som får ett välbetalt jobb och det är nästan bara i Sverige som man räknar ut i fasta summor vad en fotograf skall tjäna utan att tänka på att de flästa yrken där fotografi ingår inte räknas som fotografiska yrken.

Sedan skall vi inte glömma alla som företagare och ataljeer som är beroende av dig. För så länge folk föredrar en maskin framför en fotograf för passbilder så skall vi inte klaga på att fotografer har det dåligt.

För att man skall bli fotograf måste man ha ett brinnande intresse för foto, man kan inte bli fotograf bara för att man tror det är lönsamt. Men är man en bra fotograf kan du få lite mer än vad som är normalt; är man inte så duktig för man minder än man vill få. Som i alla andra lågbetalda jobb :)

haze skrev:
Får be om ursäkt för formfel. "håller med, om att frågan är "off Topic". Tycker frågan var jävligt dum och just diskriminerande. Vad har en infödd handikappad spanjor på sjukbidrag med svenska fotografers löneläge att göra? Tror inte de är särskilt intresserade. Ingen annan heller. Förklara gärna hur tankegången fungerar hos någon som ställer den här typen av frågor. På vilket sätt den kan föra debatten vidare? Förstår jag det så kanske du får vettiga svar också. Dessutom fanns svaret i inlägget innan.

Skriver för övrigt Deltagare...
slut citat.

* Vet att du skrev deltagare, därför skrev jag "antyder".

* Vet att mitt inlägg (precis som tidigare inlägg om social turism etc i detta forum) inte för debatten om fotografers löner framåt, därför skrev jag "off-topic". Lustigt att du ifrågasätter det som skriver om när det senast regnade hos dig...

* Tankegången hos en som ställer sådana här frågor tar sin tid att beskriva, men jag kan förklara vad frågorna härstammar från: ren personlig nyfikenhet. Och jag är verkligen inte van eller beredd på att få svar - eller snarare attacker - som dina på en vanlig och förmodligen enkel fråga.

Nu har jag en fråga: på vilket sätt var min fråga diskriminerande?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar