Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska man ta?!

Produkter
(logga in för att koppla)

hippie_pippie

Ny medlem
hej!

Jag är en ung amatörfotograf som igår fotade upp 8 36-bildersrullar på en vigsel + bröllopsfest. Nu undrar jag vad jag skall ta för betalt för detta? sammanlagt tog bröllopet 8 timmar.
Brudparet, som "anställt" mej betalade filmen och betalar också framkallningen av alla bilderna. Har ingen som helst aning om hur mycket jag ska ta för det hela! Hjälp?!

//Tilla

Jag ska plåta mitt första bröllop nästa helg.
Jag tar 350 kr/timmen för det i arbetskostnad.
Brudparet får stå för kostnad av film och kopior.
Kändes lite fel att ta mer i och med att jag inte har några bröllopsbilder sen tidigare att visa upp. Nästa gång blir det dyrare. Om bilderna blir bra vill säga. *ler*

Jag ska fotografera min kompis bröllop i Jacobs Kyrka snart...
Var inte så tänd på idén från början men efter jag sett lokalen och kläderna och så ovh pratat med dom så öär jag så till mig!

Kommer att ta nada betalt och är bara så glad för dom :))))))))

Är det vänner du fotograferat eller främmande?
Vanligt pris har jag fått för mig att det är 5-7000 i studio för bröllopsbilder?
Du kan lätt ta 6000 allt som allt för en heldag om du inte känner dom... Är det vänner så skulle jag inte ta något betalt... Ge det till dom som present (förutom endel av materialkostnaden).

Jätte-svårt. Har man "sålt" sig till obekanta, har bilder att visa upp samt rejäl utrustning så ska man förstås ha bra betalt, förutsatt att man indikerat priset innan...
Är det kompisar, om man har simpel kamera, är helt o-erfaren, inte har kommit överens om priset överhuvudtaget kan man knappast begära mer än en symbolisk summa. Några hundralappar-max...

hm...får väl ta och tillägga att jag inte är helt o-erfaren, har bara inte fotat just bröllop förr. Sen så är min kamera inte av den simplare sorten heller. Bruden är en bekant å brudgummen hade jag aldrig träffat förr. Om det inte varit för fotandet skulle jag nog inte ha blivit bjuden...När vi talades vid inför bröllopet lät det som om de redan bestämt hur mycket de ville ge mej, men ja ville inte verka alldeles för intresserad av lönen så jag frågade inte! Men nu vet jag tills nästa gång! =) Tycker de föreslagna prisen är väldigt höga, är det verkligen så dyrt att låta sig bli fotad?

//Tilla

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar