Annons

Vad ska man ha i en mindre, men bra studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

tannus

Medlem
Vi ska bygga upp en liten studio på min arbetsplats för porträtt och produktfotografering.

Vad är vettigt att först skaffa? Är det 2 paraplyer med normalstora blixtar och 1 reflektor med 2 olika bakgrunder, samt ett tält för mindre produktfotografering? Det får initialt inte kosta för mycket.

Troligtvis kommer vi använda en Canon EOS 20D, samma som jag använder privat.
Är jag helt ute och reser?

Hej

Är studion lite är nog kanske softboxar bättre

Fotar ju i mitt vardagsrum som är rätt djupt o man får ju lätt mer än nog ljus o det är svårt med vita väggar o tak, så jag har tre softboxar (två rektangulära o en oktabox) så jag kan styra lite.
Lite skärmväggar, mattsvarta kanske vore bra

Roine

vet inte vad du har för budget, men en softbox kanske är att fundera på... I en del blixtpaket ingår det softbox och paraplyer.
köpte Elinchrom BX400 kit nu för några veckor sedan och är mycket nöjd än så länge.. det ingick enl. följande:

2 blixthuvuden

1 softbox 60x60cm (lite b kvalitet, men ger ok ljus)

2 stativ + 2 paraplyer (1 silver + 1 vitt)

där får du med det mesta du behöver. finns liknande paket från andra tillverkare oxå.

om det är mindre produkter kan det vara smidigt med ett ljustält, men funkar tydligen med Ikeas tvättkorg säger många här.. har inte testat själv..

tack för svar
Hörde idag att softboxar inte var optimalt utan att parapler skulle fungera bättre. Hade softboxar i tankarna först. Är osäker dock.
Rummet där studion ska vara är ganska stort, avlångt ca 6x15 meter och högt i tak, vita väggar naturligtvis, men det känns som om ljuset förvinner därinne.

Ursäkta, jag är nybörjare, med vad menar du med skärmväggar?

Tack för tips!
micke

tack Jan!

Jag har tittat på just Elinchrom BX400 kitet, men so m nybörjare kan jag luras på det mesta. =)
Kul att höra att du är nöjd med det, kanske ett bra alternativ.

Budgeten ligger på ca 10-15.000 kr + moms

Hej igen

Photax har ett suveränt ljustält som man fäller ihop som en reflexskärm, tar 0 plats då.

Skärmvägg, jo, en skärmvägg du kan ställa om du vill skärma av ljuset.

Nu var dock lokalen inte liten som jag uppfattade det iofs.

Undrar vem o varför nån ansåg softboxar vara sämre än paraplyer.

Det finns bra artiklar här på fs under artiklar om studioljus.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar