VAd man behöver utgår givetvis från hur, vad och var vad man fotar.
En hemmastudio är ett scenario som är väldigt annorlunda än att fota mest on location.
Det händer att jag provisoriskt skapar en hemmastudio. Fast det är inte ofta.
Mest fotar jag numera barnbarnens födelsedagskalas, dop samt ibland något bröllop med efterföljande fest.
Det gör att jag väljer utrustning utifrån det. Högt upp på den listan står flexibilitet samt låg vikt.
Därför kör jag mest med paraplyer och oftast transparenta. Min mest använda ljussättning är Godox 860 upp i taket och Godox AD200 genom ett transparent paraply.
Ibland räcker det med att köra bara en 860II mot taket för att lysa ut ett rum.
Alltså väldigt mycket pang på rödbetan. Inget finlir.
Den lilla men kraftfulla 860II är också en tillgång när man fotar makro. Att lägga den på marken räcker ofta för att få mycket bättre bild på den vackra flugsvampen.
Som synes är jag minimalist vad gäller blixt. Ju mindre jag måste släpa på desto bättre.
På resor tar jag gärna med mig 860II för jag då kan ta bilder jag annars inte kunnat.
Skall nu ner till Österrike och titta till 94-åriga svärmor samt också till Kroatien för att titta till min båt.
Kommer åka bil så jag tar med mig både min Canon 5D MKIV samt 24/1,4, 35/1,4 och 85/1,4 IS. Samt också min Fuji X-H1 med 10-24/4 OIS, 16-55/2,8 och 50-140/2,8.OIS.
Det fina i kråksången är givetvis att 860IIF fungerar perfekt för båda kamerorna. Det gäller bara att ha rätt trigger. Vilket jag har.
Hade inte Godox funnits hade jag behövt en blixt till varje system och triggers till båda för att kunna köra utan ha dem på kameran vilket jag hatar.
Godox har verkligen tagit oss ur den inskränkta rutan som Canikon och andra velat
vi skall hålla oss till.
Det hjälper mig kunna enkelt ta bilder jag annars hade missat.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3674342.htm