Nekomy skrev:
Men en sak till som jag hade svårt med bar batterier. Min Analoga behövde inget sånt och man var van att kameror skulle vara så. Det tog mig en stund att lära mig att ta med med extra batterier och framförallt att spara på ström på olika sätt.
som vanligt så hänger det på vicken kamera man kör med och vad för batterier man har och vad kameran egentligen kräver.
för mig tex. så har jag med min D100 aldrig haft batteristopp eftersom batteriet klarar flera dagar (kanske tillome en vecka?) utan att sacka, trots hård körning av kameran med allt mums igång.
har man vertikalgreppet med två färska batterier i, gissar jag att kameran kan köras hårt i flera veckor.
en gång för lääängesen med min urgamla, analoga FM2'a hände det som så att batteriet till ljusmätaren dog helt oväntat (efter bara ett halvår eller nåt) precis under ett bröllop.. förstås.
ljusmätaren gick inte riktigt att lita på i -20 grader och neråt (inte filmen heller som gärna ville gå av). gissningsvis var det pga. batteriet?
medans D100 har funkat fint i -25 grader och värre. (det var snarare jag som inte funkade lika bra som vanligt... brrr)
förvisso kan man ju köra utan ljusmätare och slösa film med lite extra exponeringsalternativ om nu batteriet kilar till batterihimlen.
men jag nickar gillande åt att D100 och flera andra DSLR klarar så pass stark kyla och att det enda som händer är att lcd-skärmen blir långsam och batteriet laddas ur lite snabbare.
en FM2 klarar dock vatten bättre än en DSLR.
hur som helst, jag låter displayen visa senaste bilden i 10 sek. jag använder inbyggda blixten när jag vill, AF och har annat gottis igång som jag vill ha och tycker mig behöva.
jag har aldrig behövt tänka på batterier eller på att spara ström.
mitt gamla batteri till D100 användes inte alltid under optimala förhållanden och har pressats hårt bl.a. då jag enkom laddat upp bilder med kameran, tills för alldeles nyligen då jag skaffade kortläsare.
men det har ändå hållt bra i två år och jag använder det än.
det håller dock inte kraften lika länge än.. nu kan jag bara ta kanske 500-600 bilder med det innan det behöver laddas igen.
men det tycker jag är en klart godkänd livslängd och prestanda.
så länge man har rätt tillbehör till sin kamera så har man alltså inga problem. om man inte har en dålig kamera förstås, då hjälper ingenting.
vissa saker kan man inte heller jämföra exakt sida vid sida.
självklart funkar inte klena batterier till digitalkameror.
bland det viktigaste när man ska se ut en digitalkamera för köp, är att den har bra batteridrift. detta för att slippa just det du nämner om strömsparande.
sen det här om mänsklig vana... nä, det går jag inte in på igen, men det är svårt att bryta en vana om man säger så.. ;o)
bla bla prat prat.. ;o)
äsch... som sagt.. det här kan gott och väl tas i V.S. forumet.