Re: Lite reflektioner bara...
Fuji S3 kan om den håller vad den lovar bli den första kamera som krymper skillnaden.
Loj skrev:
Vad tonomfånget gäller finns det ju det som säger att filmbaserade svartvita bilder är överlägsna allt, och de som på erfarenhetsbasis hävdar att det inte går att se skillnad på traditionellt framtagna bilder och på digitala svartvita bilder som kopierats av lab. Ord står mot ord. Här vore ett blindtest kul.
Nu förstår jag inte vad du menar med att det skulle behöva blindtestas svartvitt mot digitalt. Om du redan konstaterat att din D60 är likvärdig med diafilm så borde du ju kunna extrapolera det resultatet till filmvärlden. Jag håller nämligen helt och hållet med dig i din iakttagelse och den gäller även Nikon D100. Men som du vet är skillnaden mellan negativ och positiv film stor och för att se skillnad mellan en bild från ett svartvitt negativ och en digital bild i en högkontrastsituation behövs inga avancerade tester.Loj skrev:
Beträffande tonomfånget i min D60 upplever jag det som jämförbart med de diafilmer jag hade förr.
Fuji S3 kan om den håller vad den lovar bli den första kamera som krymper skillnaden.