Annons

Vad säger Ni om årets största fototävling i Göteborg, Gubbar och Tanter??

Produkter
(logga in för att koppla)
eLik skrev:
Jag kanske skulle kunna ge er lite hjälp i planerandet, då jag praktiskt tagen är uppvuxen i Delsjö/Skatåsområdena och jag är där nere och springer 3-4 dar i veckan samt även jobbat med skötseln av alltihop.

Som "bas"-station har jag två förslag. 1 - Bertilssons stuga. Den ligger förvisso vid lilla delsjön, men är en bra utgångspunkt. Runt lilla delsjön finns även små grillstugor där man kan sitta. Iaf, Bertilssons stuga är rätt så stor, har väl sittplats för uppåt en 30-40 pers iaf och en stor grill. Den ligger inte alltför långt ifrån en parkeringsplats heller, tar väl 5-10 min att traska ner dit.

Förslag nummer 2 är ifall jag skulle kunna ordna min klubbs (Redbergslid) stuga som vi har uppe vid skatås motionscentral. Den ligger 15m från en jätteparkering och du har hela skatåsområdet framför dig. Där inne finns de

väl sittplats för en 30 pers, kök, toa, dusch, omklädningsrum med mera. Men det är inte helt säkert! Först måste jag själv vara hemma den helgen, sen har jag träning 12.00 på lördagen vilket förvisso inte hindrar mig då vi har samling vid just klubbstugan! Men skulle den vara bokad för nån större aktivitet går det tyvärr inte. Dock brukar den stå tom 70% av året ungefär.

Men jag kan ju höra mig för lite grann, det är ju nästan en månad kvar trots allt! :)

// Björn

Tackar för synpunkterna, men stora delsjön, är det när man svänger upp vid en minigolfbana och en camping? Finns väl grillplatser även där? lägerplats hittar man nog överallt...

Vistas i klubbstugan låter som fusk... vi ska ha det jävligt i tälten/Vidskydden :) Sitta ute o grilla, ta en pilsner, berätta skräckisar o spela gitarr... haha
 
Kijana skrev:
Jag kommer att köra med film så eventuell minneskortsbegränsning berör inte mig...ähh, det var inget.
Allvarligt talat så känns det okej för mig utan begränsning på minneskorten, vi "tävlar" ju till att börja med inte i flest bilder utan bäst bilder som ska bli ett kollage.

Hinner ni fixa fram bilderna ni tagit på 1 vecka med framkallning/inscaning/redigering?

läs PDF jag gjort på www.temp.bexelius.biz klicka på filen bara.

Om Ni vill ha mer tid för redigering/framkallning så kan vi ju ändra den gränsen lite...
 
Kalle_B skrev:
Tackar för synpunkterna, men stora delsjön, är det när man svänger upp vid en minigolfbana och en camping? Finns väl grillplatser även där? lägerplats hittar man nog överallt...

Vistas i klubbstugan låter som fusk... vi ska ha det jävligt i tälten/Vidskydden :) Sitta ute o grilla, ta en pilsner, berätta skräckisar o spela gitarr... haha

Det är helt riktigt, men man kör upp Töpelsgatan till Stora Delsjöns badplats och parkeringsplats, det är en liten bit innan. Den uppfarten du beskriver är till Skatås.

Jag gogglade lite ang Lilla Delsjön och området runt Bertilssons stuga, dit når man via Riksv.40 och så in i Delsjöområdet. Det kan bli lite knixigare för dom som inte är bilburna, då närmaste hållplats är vi Burger King (tror jag)
 
japp... ajg trordet blir smidigare med stora delsjön.. även om ajg blandade ihop det med skatås så vet jag var stora delsjön ligger.. :) Det var dock ganska länge sedan jag var i dessa områden eftersom jaghar varit utflyttad ganska länge.

Stora delsjön är smidigast att komma till. Agnetha har lovat o reka lite innan också.. jag ska dit flera timmar i förväg o kolla och förbereda lite så det ska nog bli bra detta :)
 
Kalle_B skrev:
Hinner ni fixa fram bilderna ni tagit på 1 vecka med framkallning/inscaning/redigering?

Om Ni vill ha mer tid för redigering/framkallning så kan vi ju ändra den gränsen lite...

Förr i tiden, det var faktiskt inte så länge sedan, kunde en flink redaktör framkalla en film och fixa kopior till nästa dags tidning på kanske ett par timmar. Ingenting är omöjligt!

En vecka kan nog räcka, personligen tror jag att jag har gott om tid.
Dock är det inte helt tydligt angivet vilken tid som är stoppdatum för uppladdning av bilder. När är veckan slut? Lördag 9/9 klockan 19?
 
Jag uppfattar också pdf:en som att vi inte längre tävlar om att göra bästa kollage, utan om 13 bilder i olika kategorier. Är det korrekt?
 
Nu har jag varit uppe en liten snabbis vid Delsjön, och jodå, kör dit på 7 min, trots alla badgäster som virrade fram o tillbaka på vägen.

Precis till vänster när man kommit upp till badplatsen finns det förhoppningsvis plats för lite tält och jag hittade även en liite eldstad, där man lagt ihop stenar och folk grillat förut. Även närmare sjön fanns också bra ställen att sätta upp tälten på, men nu kommer frågan om man får tälta på allmän badplats och hur mycket av området jag kikade på räknas som det. Träffade på två stycken som satt upp ett litet tält precis bakom gärdesgården uppe i kanten av badplatsen.

Efter lite rek så gick jag 100 m åt höger och hittade det här.. bara så ni vet utifall ni fram på lördag förmiddag tröttnar på vildmarkslivet

Men Psst.. säg inte till Kalle att jag tipsat er ;-)
 

Bilagor

  • våfflor.jpg
    våfflor.jpg
    34.5 KB · Visningar: 290
Kijana skrev:
Jag uppfattar också pdf:en som att vi inte längre tävlar om att göra bästa kollage, utan om 13 bilder i olika kategorier. Är det korrekt?

Efter vissa önskemål så togs colalget bort och den som vinner flest deltävlingar(varje bild är en deltävling) vinner totala tävlingen. MEN...

Jag har mejlat Scandinavian Photo och bett om presentkort gratis från dom och skulle dom gå med på det så kan vi ge lite fler priser i andra moment. Men det vet jag ingenting om idag. Men collaget är borta i dagsläget.
 
Så trevligt! Här är man "nätlös" i 3 dgr och folk undrar redan vad man tagit vägen.. :) Jodå, jag är kvar här... Ska försöka få med en kompis också..

Tackar för erbjudandena om att låna kamera, Mattias och Agneta. Jättesnällt!
Ska dock ringa och tjöta lite på Canon Service Center.. de har ju fått över en månad på sig...

Ajaj.. 24 timmar.. så 19 till 19... (är väl också dum blondin kanske.. ;-) jag som ska på kalas på lördageftermiddagen.. Är det möjligt att bara deltaga t.o.m lördag förmiddag, alltså bara fota en del av "deltävlingarna"?
 
Delsjöområdets naturreservat är framförallt vattnet och stora delar mark Norr om Lilla delsjön, (enligt kartan) Naturreservatet börjar i princip vid stranden där vi kommer vara.. så vi kan alltid slå upp tälten precis ovanför. :) Men jag har sett personer tälta innan vid delsjön. Men som sagt, vi kan tälta vid kanten så slipper vi bryta regler ...

Theresia: Kan du inte vara med hela tiden så kan du inte... Måste du gå innan så kan du givetvis göra det...men det kan bli svårt att vinna tävlingen :)
 
Kalle_B skrev:
Delsjöområdets naturreservat är framförallt vattnet och stora delar mark Norr om Lilla delsjön, (enligt kartan) Naturreservatet börjar i princip vid stranden där vi kommer vara.. så vi kan alltid slå upp tälten precis ovanför. :) Men jag har sett personer tälta innan vid delsjön. Men som sagt, vi kan tälta vid kanten så slipper vi bryta regler ...

Theresia: Kan du inte vara med hela tiden så kan du inte... Måste du gå innan så kan du givetvis göra det...men det kan bli svårt att vinna tävlingen :)

Ang tältning, så kollade jag på Delsjöns (vid badplatsen) anslagttavla efter något om camping och tältning.. och jag hittade inte någonstans ett endaste litet och ord om INTE tälta.. däremot förbud mot att ställa upp husvagn. Jag tänkte åka upp igen endera dagen och kolla lite och även kika runt ytterligare var man kan sätta upp några tält.

Annars som jag skrev i ett tidigare inlägg, så när jag var där igår så tältade två kvinnor precis på andra sidan gärdesgården som går uppe i kanten av badplatsen.
 
alltså.. området är stort... Själva naturområdet som Ni får vistas och fotografea är säkerligen flera mil i omkrets, tar kanske en dag att gå runt hela området. Det finns också motionsslingor och promenadstråk genom finare delar med leder och spångar genom myrmarker och annan jobbig terräng. Det finns bergsklippr ner i vattnet osv.. väldigt varierad terräng.

Vi kan tälta säkerligen ovanför själva gräsplanen där folk badar och solar, eller lite vid kanten vid träden... Tältplatser är nog minsta problemet.. :)
 
Kalle_B skrev:
alltså.. området är stort... Själva naturområdet som Ni får vistas och fotografea är säkerligen flera mil i omkrets, tar kanske en dag att gå runt hela området. Det finns också motionsslingor och promenadstråk genom finare delar med leder och spångar genom myrmarker och annan jobbig terräng. Det finns bergsklippr ner i vattnet osv.. väldigt varierad terräng.

Vi kan tälta säkerligen ovanför själva gräsplanen där folk badar och solar, eller lite vid kanten vid träden... Tältplatser är nog minsta problemet.. :)

Japp håller fullständigt med dig där Kalle.. och vandringslederna är jättebra utmärkte.. även om min kompis och jag när vi skulle gå runt Delsjön lyckades vela bort oss en del.. men å andra sidan.. två tjejer som vandrar och samtidigt diskuterar väsentligheter.. Ni förstår ju själva :)
 
Det ska bli roligt o se hur folket förflyttar sig... hadde jag kunna hadde jag satt GPS sändare på alla och följt er på en dator... :)

Det Ni kommer ha minst problem med är tiden... så man kan verkligen förflytta sig hyfsat långt bort och plåta... man behöver alltså inte vara vid badplatsen i 24h... Man kan säkerligen hitta avskilda platser med häftiga raviner i en klippa eller djur på en myr eller coola vattendrag... Om man tittar på kartan så ser man att en ö nästan helt möter en utstickande del av fastlandet och nästan bildar ett sund... ja det kan bli coolt...

Bara man hittar och hinner tillbaka till hemliga uppdragen så är det ju lungt att springa iväg
 
Har alla som skrivit upp sig på listan kollat så dom verkligen kan vara med? tänkte köra en bindande lista snart så att det vi kan planera lite bättre och även se hur många deltagare det faktiskt blir.

Alla nya deltagare som vill vara med är hjärtligt välkommna, kolla dock att ni kan binda er till aktuellt datum.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.