Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ja, vi har nog i grunden samma uppfattning, att det är en trade off som sagt. Skillnaden verkar vara i hur mycket vikt vi lägger vid denna siffra vad gäller dagens modeller
Jag menar att huruvida kameran har 500 eller 1000 AF punkter spelar ytterst lite liten roll för hur avancerad AF den kan har. Den datamängd dessa punkter ger är uppenbarligen fullt tillräckligt för de algoritmer och den processorkraft som dagens modeller har. Alltså datamängden är inte flaskhalsen för hur avancerad deras AF är. De kommer fortsätta förbättras genom bättre algoritmer som redan sett i firmware uppdateringar.
Säkerligen kommer tiden då det antal AF punkter dessa modeller har inte längre räcker, men det kommer ju ske tillsammans med snabbare processorer och mer avancerade algoritmer. I nya kameror alltså…
Vad är en fokuspunkt?"
Problemet är väl att vi inte riktigt vet var gränsen går och det vi inte heller vet är vad en "fokuspunkt" egentligen betyder. Hur många pixlar som bygger en fokuspunkt är alltså en helt okänd storhet i denna diskussion.
Vad är egentligen optimalt för olika trackingscenarier?
Det jag tror är att det är viktigt för "trackingen" att jobba med tillräckligt med data men inte för mycket eftersom det påverkar prestanda. Jag ser exv skillnader i hur valda fokusområden påverkar. Det finns oerhört mycket att skruva på i en A7IV och allt är inte optimalt för allt även om det finns ett "förlåtande" utrymme och en backup ofta.
Det finns fexibilitet och förlåtande i AF-systemet
Som exempel så ballar det ju inte helt ut om man har fågel-AF valt och man helt plötsligt måste sikta på något annat som exv. en människa. Då kan det hända att kameran inte prickar ett öga men då får man ett ansikte istället.
Det finns en hierarki och mindre lämpliga val - men det är inte idiotsäkert
Fågelfotografer verkar tycka tracking med "Zone" som är lite mindre än "Wide" funkar bättre än "Wide" med Fågel-AF. "Zone" funkar även märkbart bättre om man vill sikta på något annat avgränsat i storlek än Wide och tracking med "Spot" i exv. "Medium" eller "Small" är bättre ändå om man vill sikta på och "hålla fast" någon detalj och och med Wide tenderar kameran att i högre utsträckning "välja själv" beroende på vilket öga/ansikte som är närmast i bild.
Med "Spot" däremot blir det klart lättare att själv välja vilket öga man vill låsa på. Om man testar exv. med en zoom så är det även absolut så att det finns gränser för vilken förstoring som krävs för att systemet ska hitta ett öga. Står man för långt bort och exv. ett öga är för långt bort att lösa upp för kameran, så kommer nästa lägre nivån i en hierarki att gå in istället, vilket kan vara ett ansikte och i nästa steg en kropp.
För mig är just detta faktum ett bevis för att det finns en gräns med dessa knappt 800 fokuspunkter som de ser ut idag och dessa gränser är även beroende av hur skarp objektiet är och hur väl antiskak och fotografen klarar av att kompensera kamerarörelser.