Den tråkiga svagheten är ju "rolling shutter" i video och den finns ju där och är väl ungefär densamma som i A7r IV och A7III och många andra tillverkares kameror som inte är utrustade med ultrasnabba stackade sensorer eller andra hjälpmedel.
Möjligen har dock många missat en intressant ny teknik som bara fyra-fem Sony-kameror hunnit få och då talar jag om gyrostabilisering i postprocessning av video med Cathalyst Browse. Gyro finns i A1, As7III, A7IV och ZV-1 bloggarkameran åtminstone.
Cathalyst Browse kollade jag själv igår och med den kan man stabilisera en film i postprocessning med hjälp av dessa gyrometadata och det är rätt enastående det man faktiskt kan åstadkomma. CB är gratis och vill man kunna redigera i detalj så finns en mer avancerad version att köpa också.
Se själv:
Programmet kompenserar alltså även för en del av "rolling shutter" och andra skaknings- och oskärpeproblem man ofta ser i video tagen på fri hand, till priset av viss beskärning av bildytan.
Det vore ju lite intressant om denna del av videotekniken i A7IV kom med också på ett hörn. Jag har förståelse för att det är mycket krävande idag att recensera en kamera som A7IV och att det ibland blir fel.
Senast igår läste jag i Cybers recension av A7IV att man inte kunde få ut JPEG ur en video med A7IV som något negativt, vilket alltså är fel men den funktionen är det rätt lätt att missa. Den fanns långt innan även i III:an. Man starta bara visning av videon i kameran stoppar där man vill plocka ut bilden och trycker pil ned 2 ggr. Det är allt. Fick ett mail idag att Cyber rättat detta. Så bara det finns lite ödmjukhet så kan vi ju hjälpas åt att få det lite mer rätt mer till slut. En A7IV är en kamera som man inte kan slapptesta då Sonys fabrikskonfiguration är obegripligt usel och ogenomtänkt tyvärr. Hittills har jag nästan bara fokusera på att få stillbildskonfigurationen rätt för min egen del men jag ser ju att jag även måste ta mig an videokonfigurationen på allvar snart.
Så ska jag säga något som avslut så tycker jag Sony fixat det jag tyckte inte riktigt var super i A7III. Jag är hittills väldigt positiv till vad A7IV blev till slut men tycker nog att mycket av detta borde man kunnat göra långt tidigare redan i III:an men nu finns det inte mycket att klaga på. Den som misslyckas med att konfigurera sin A7IV så att de trivs med den har nog inte riktigt tagit sig tiden det kräver att gå igenom menyernas funktioner och lägga ut de viktigaste funktionerna på de knappar och reglage som passar användaren bäst. Gör man det så får man ett väldigt, väldigt effektivt och mångsidigt fotoredskap.
Med allt det sagt så är det säkert en del som passat med att beställa A7 IV p.g.a. "rolling shutter"-diskussionen. Men rolling shutter är nog inte värre i A7 IV än i A7 III eller A7r IV som ju alla saknar stackade sensorer och nu finns faktiskt en gyrostyrd videostabilisering som jag och många med mig tycker ser rätt intressant ut och som definitivt löser en del av de problem som de långsamma sensorerna faktiskt skapar. Den finns nu och funkar även om man behöver lära sig dess förtjänster och begränsningar. Som vanligt får man välja mellan gungor och karuseller
Tack för ditt utförliga svar.
Jag både förstår, och inte förstår.
Och så tycker jag en massa, förstås, som vanligt.
- - - - - - - - -
Jag vet att och förstår att det börjat komma FF-sensorter med ny teknik, sk stackade sensroer.
Där sitter "datakretsar" på själva sensorn, vilket möjliggör betydligt snabbbare utläsning. Det ger i sin tur betydligt mindre "rolling shutter", möjligheter till snabbare seriebildstagning, mm,
(Sedan begriper jag inte tekniken i sig, det har jag inte kompetens till.)
Stackade sensorer är i nuläget i klar minoritet på marknaden.
Och. Kameror med stackade sensorer är i nuläget betydligt dyrare.
- - - - - - - - - - -
Jag vill minnas att någon i den här tråden var lite besviken på att A7-4 inte fått en stackad sensor.
Jag tycker inte så.
Under flera är har "normalpriset" på en A7-3, hos de största svenska fotoföretagen, varit runt 23 tkr.
A7-4 lanseras för knappt 30 tkr. Lanseringspriset brukar sänkas någon tusenlapp efter ett tag.
A7-4 har högre upplösning, betydligt bättre AF, mm.
Man får också ta i beaktande, att en minskande kameramarknad ger högre kamerapriser.
Utifrån ovanstående, anser jag att A7-4 har fått en rimlig prisnivå.
Ponera att A7-4, förutom de egenskaper den nu hur, även hade fått en nyutvecklad, stackad sensor ...... med dess möjligheter.
Ser man till Sony´s befintliga FF-modeller med stackade sensorer, och deras prisnivåer, skulle en sådan ha kostat mer än 50 tkr.
En sådan allmän höjning av prisnivån på nya kameror hade jag tyckt varit tråkig.
OBS. Ovan är enbart tyckande och spekulationer från min sida.
- - - - - - - - - - -
Så till det jag inte förstår ......
Alltså.
Den "gamla/vanliga sensortekniken" ger större problem med "rolling shutter" än stackade sensorer.
Rent logiskt, teoretiskt, kan man också tänka sig att en sensor med högre upplösning, och mer datainformation, medför långsammare utläsning.
Du skriver i ditt svar om problemen med "rolling shutter" hos A7-4 att "
den finns ju där och är väl ungefär densamma som i A7r IV och A7III och många andra tillverkares kameror som inte är utrustade med ultrasnabba stackade sensorer eller andra hjälpmedel."
Om så vore fallet, att A7-4 bara har motsvarande problem med "rolling shutter" som andra, likvärdiga kameror, borde väl inte FotoSidan lyft fram det i sin fåordiga sammanfattning av testresultat.
För det borde A7-4 inte bara vara sämre i det avseendet, utan rejält mycket sämre.
Jag undrar.
Sony har ju rent allmänt bra rykte beträfffande sin sensortillverkning.
Vad kan det vara som gjort att de så totalt misslyckats med just den egenskapen hos den här kameran/sensorn?