Jag tror inte det är några 120 justeringar per sekund vad gäller AF för A7IV, det gäller endast för A1 med sin mycket snabbare sensor är jag rätt säker på.
Tror inte heller ökningen av AF punkt spelar någon roll i sammanhanget. Se på Z9 med sina ”endast” 493 fokuspunker och trots det slår R3/A1 att hitta ögon på långt avstånd enligt vissa tester.
Men A7IV har de senaste algoritmerna och lite där till verkar det som, då den har animal/bird eye-AF i video som inte ens A1 har. Så inte fy skam alls
Det finns en del skrivningar som är lite diffusa som:
The A7 IV has a high-resolution 3.69m-dot electronic viewfinder (EVF) that has a refresh rate of
up to 120fps, the same as the one used on the A7R III and A9 II models. Men det är ju skärmen det. A9:an mäter vad jag vet med 60 läsningar per sekund.
Jag bara undrar varför man kör en refresh rate på skärmen på 120 om man inte hänger med i mätningarna av exponering och AF i så fall? Vad är poängen med det annat än kosmetisk i så fall?
Det är ju faktiskt inte hela sensorns data som ska läsas ut utan enbart fokuspunkternas och det är ju en lite annan sak än utläsningen av alla 33Mpixel. Processorn kanske är den senaste trots allt.
Photography Blog skriver:
"Using exactly the same autofocus system as the A7S III and flagship A1, there are now 759 phase-detection points (up from 693) that cover 94% of the frame, plus 425 contrast-detection points, that work down to -4EV low-light.
The A7 IV's auto-focus system supports Real-time Tracking AF and Human, Animal and Bird Eye AF for both stills and movies, the only Sony camera to do so to date, and it works down to f/22 versus f/11 on the A7 III for burst shooting." (slut citat)
Vi får väl se om något annat kommer fram men en bra sak är ju att AF nu funkar ända ned till F22, så det innebär väl att man mäter nedbländat hela tiden till F22. Tidigare i A7 III är det väl F11 och en del andra har ju stoppat vid F8.
Att vi inte har snabbare serietagning än 10 fps innebär ju inte att denna nya AF inte mäter snabbare än A7 III:an. Den är ju bra mycket snabbare på att följa motivförändringar än A7 III:ans Lock on AF och då behövs ju lite snabbare uppdateringar men jag har inte hittat någon spec på detta nu. Det vore kul att veta.
Jag såg en video tagen från en rygbymatch för kvinnor och videon imponerade inte särskilt. Men det gäller att välja Tracking och rätt fokusområde och sånt får man ju inte veta här heller.