Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan man förvänta sig av kommande A7IV.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en fråga till er som har skaffat och provat den aktuella kameran.

Jag fick ett mejl med reklam för FotoSidans senaste papperstidning. Där stod::
"TESTER. Sony A7 IV. En folklig kamera som passar de flesta. Men den har en tråkig svaghet."

Jag har sysslat en del med information.
När en tidning lyfter fram något så negativt, "en tråkig svaghet", i en så kort text, så väger det tungt.
Det ger en dålig eftersmak, ett misstroende.

Ingen kamera är väl perfekt, i alla avseenden.
Men, eftersom det inte brukar skrivas på detta vis, så torde det vara något riktigt allvarligt.
Jag undrar ifall någon vet vad FotoSidan avser i sitt massutskick?
Jag undrar också ifall någon av er överväger att göra er av med kameran pga denna "tråkiga svaghet"?

Det påminner mig om när jag var profuktchef för alla Microsoft-programvaror på Esselte Datasoft och kanske inte riktigt hade 100 koll på min roll som marknadsmupp. När sista versionen av de gamla klassiska PC operativet MS-DOS släpptes i början på 90-talet (möjligen version 6.0) och Windows på allvar började ta fart med Windows 3.0, så skrev jag något halvsurt om att en av de få nyheterna i nya MS-DOS var ett nytt filkommando (MOVE), som väl möjligen borde funnits redan i version 1.0 (för MOVE är ju egentligen inget annat än COPY+DELETTE av filen man utgick från.). Då ringde kontoanssvarig för Esselte hos Microsoft till Datasofts marknadschef och undrade om det inte fanns någon på vår firma som hade åtminstone lite koll på mig :)

Var ju lite kul att notera att åtminstone någon på Microsoft läste det jag skrev i våra brev till återförsäljarna. Säljarna på vår UNIX-avdelning skrattade gott för de brukade ju kalla MS-DOS för ett halvt OS till en halv dator och med det menade de bl.a. att MS-DOS saknade nätverksstöd och de betraktade rent allmänt små IBM-kompatibla bordsdatorer som leksaker. Ett decennium senare såldes UNIX-avdelningen till en av de anställda cheferna för en symbolisk summa då man inte längre såg någon framtid för UNIX kommersiellt då ju Windows helt tagit över som industristandard. Så vi får väl se om belackarna som dissat A7IV också får äta upp sina hattar. Helt klart är i alla fall att vi nu börjar få lite mer djuplodande tester och analyser av vad A7IV faktiskt kan och är mindre bra på, precis som det bör vara.
 
Vi är många som inte är intresserade av att rådda med en massa extra program för våra bilder och filmer. Jag använder enbart Lightroom (den molnbaserade) för stillbild och iMovie för filmer (funderar på att köpa Final Cut), och har ingen som helst avsikt eller lust att använda ytterligare program. För mig är det alltså bara intressant hur en kamera presterar i sig själv.
Visst är det bra att det finns möjlighet att göra mer i efterbehandlingen, men jag vidhåller att det inte är ett skvatt relevant i ett kameratest.

Det finns många som nöjer sig med JPEG men de säger också faktiskt hej hej till den bildkvalitet de faktiskt skulle ha kunnat få med bra denoise bl.a. De är självfallet i sin fulla rätt att göra detta men jag har alltid undrat varför de då lägger en massa pengar på dyra systemkameror när de ofta kan få bättre JPEG direkt ur sina telefoner istället.

Jag förstår att fotomjukvaran inte intresserar dig och en del andra ett dugg med din ansats men för de som verkligen utnyttjar sina kamerasystems fulla potential kommer mjukvaran att vara minst lika viktig som själva kameran och man kommer aldrig att få samma tekniska bildkvalitet rakt ur en kamera som efter efterbehhandling med hjälp av specialicerad fotomjukvara i kraftfulle datorer.

Brusdiskussionen många testare ägnar sig åt än idag är faktiskt en icke fråga idag tack vare mjukvaruutvecklingen och det som gjort den till det är bl.a. Deep Prime i Photolab och PureRaw samt denoise i Topaz.

Rolling shutter frågan m.m. kommer på samma sätt snart bli en icke fråga den med p.g.a. en allt mer förfinad gyrostabilisering vars metadata stöder en alltmer förfinad efterbehandlingsmjukvara och den tekniken kommer säkert hitta in i de flesta tillverkares plattformar fortare än vi anar. Det står var och en fritt att använda den eller inte men för att de ska veta att dessa möjligheter faktiskt finns så behöver de som lever på att upplysa folk om detta fatta att de faktiskt har ett ansvar att upplysa folk om detta - ett ansvar de flesta fotojournalister faktiskt inte tar idag. Annars riskerar folk i onödan att göra dåligt underbyggda val.

Jag är rätt övertygad om att även gyrostabiliserad video kommer bli en "selling point" när allmänheten på allvar får upp ögonen för vad den faktiskt kan åstadkomma och de tillverkare som inte kan leverera det kommer missgynnas på marknaden. De kommer säkert i vanlig ordning initialt att spela ner denna teknik, samtidigt som man kommer jobba som f_n bakom gardinen för att själva få till något liknande.

Så var det med sensorstabiliseringen när den kom och nu har alla de ledande tillverkarna detta också utan undantag.

Jag har en fotokompis som just sålt sin Canon 5R för en A7r4 istället och han frågade mig idag om fjärrstyrning via telefon av kameran, så jag kollade upp det med min A7IV och det finns ju en fungerande telefonapp i form av Imaging Edge som kommunicerar via blåtand för sånt. Den är helt OK för mig också då den även stöder AF-tracking via pekskärm och låter oss fjärrstyra allt annat relevant i kameran också . Imaging Edge för datorer kan nu användas för tethering eller datorfångst av bilder trådlöst via WIFI och kollar du diskussionen under FS recension av A7IV så ser du att trådlös tethering var ett villkor för en av fotograferna där att köpa en A7IV. Som sagt, det var länge sedan kameror bara handlade om hårdvara och det är väl time nu att folk tar det till sig om de vill ha ut max nytta ur sina kameror. En rent hårdvarucentrerad syn på fotoplattformar är ordentligt daterad idag och mycket värre kommer det att bli.

Även molntjänsterna som flera av kameratillverkarna har är ju också en del av dessa alltmer växande mjukvarubaserade ekosystem runt våra kameror. Det här börjar bli så omfattande nu att man inte längre kan ignorera det och bara snöa in på själva kamerorna längre.
 
Senast ändrad:
Jag har kört testperioder av både PureRaw och Topaz motsvarande denoise-program men jag verkar aldrig få till ett tillräckligt tillfredställande slutresultat motsvarande de man ser i exempelbilder osv. :D Tycker alltid det ser precis lika smetigt ut som med Lightrooms egna brusreducering. Det kanske behöver vara rejält jäkla brusigt i originalfotot för att man ska känna "Wow, det här blev en klar förbättring".
 
Varför handlar diskussionen om rolling shutter enbart om video i denna tråd? Jag tycker det är minst lika viktigt hur det fungerar för stillbild. Ska man kunna ta 20-30 FPS måste ju elektronisk slutare funka bra. Målet måste ju dessutom vara att få bort den mekaniska slutaren som Z9 har uppnått. En mekanisk slutare leder till shutter shock och har dessutom större sannolikhet för att gå sönder. Det gäller ju att begränsa antalet rörliga delar.
 
  • Gilla
Reaktioner: afe
Jo mekanisk slutare kommer nog att försvinna efterhand, Dyrare A1 kör väl en del enbart med elektroniks, verkar finnas någon broms med blixt hastighet, A1 klarar 1/400 mekaniskt, med invalt APS-C går det visst att köra 1/500, Elektroniska läget 1/200. 1DXIII kanske sista DSLR står väl ut med 20bps mekaniskt, vet inte blixthastighet där. några andra värstingar stannar vid 1/180-Elektroniskt. Nu är det tunt med nya 20-25 tusen kronors kameror för bredare foto allmänheten och stackade sensorer behöver gå ner i pris.

Trådens A7IV som då i dagens högre priser och ostackad sensor, alltså inte riktigt lika påkostad och förberedd för väl fungerande elektronisk slutare, är tydligen inte lika användbar om jag förstått dom senaste testerna, A7IV stannar också vid mera moderata 10 bps, billigaste stackade sensor inom Sonyfamiljen blir nog första A9 om den ligger kvar för försäljning. Det är ju det som tagit lite tid att komma ner till billigare begagnade Sony kameror och objektiv, Sony är väl nästan där nu med föregångaren A7III och då sportkamerorna A9/A9II.
 
Det är ju tyärr så att rolling shutter för stillbider är svårt att fixa i efterbehandling, så det är kanske inte lika intressant att prata om för Sonygubbsen ;) Nikon Z9 har inte heller global slutare och har alltså också ett viss mått av global shutter, men den lär vara bäst hittills.
 
Varför handlar diskussionen om rolling shutter enbart om video i denna tråd? Jag tycker det är minst lika viktigt hur det fungerar för stillbild. Ska man kunna ta 20-30 FPS måste ju elektronisk slutare funka bra. Målet måste ju dessutom vara att få bort den mekaniska slutaren som Z9 har uppnått. En mekanisk slutare leder till shutter shock och har dessutom större sannolikhet för att gå sönder. Det gäller ju att begränsa antalet rörliga delar.

Håller med. Det är därför jag tror att stackade sensorer bara måste bli huvudfåran snart i alla mer avancerade systemkameror och även i det segment även A7 IV ligger i framöver, när priserna på dessa sensorer sjunker och fler sensortillverkare än Sony tillverkar stackade FF-sensorer. Detta oavsett om man kan ta 20-30 eller fler stillbilder med dem. Det är ju egentligen konstigt att en kamera som R5 har en vanlig BSI-sensor med tanke på hur hårt man vill köra den både i stillbild och video. Nu behövs det att även Canon och ev. andra börjar konkurrera med stackade sensorer de med, för den monopolsituation som vi länge haft med enbart stackade Sony-sensorer är inte sund prismässigt. 23 april 2017 körde dPreview sin första recension av A9 - det är mer än över 3 1/2 halvt år sedan. Är det 4 1/2 eller fem år sedan man tog fram sensorn?? Det är ju en evighet i detta sammanhang.

Jag kan upplysa om att jag har bra nytta av det tysta läget även i min A7 III som jag nu för tillfället åtminstone dedikerat till min reprokamera. Numera gör det tysta läget och den elektroniska slutaren att jag inte behöver ägna en enda tanke åt "shutter chock" oavsett hur långa exponeringstider jag skulle få vid repro, där det är ISO 100 som gäller för mig i alla fall. Vid reprofoto är ju rörelseoskärpa p.g.a. "rolling shutter" en ren icke fråga. Numera har jag slutat använda radiostyrd blixt vid diarepro och gått över till en mer lätthanterad LED-dagsljuslampa och den ger lite längre tider men det går finfint det med tack vare "sillent mode".

Så det finns ju användningsområden även med en gammal A7 III där det funkar bra med "silent mode". Repro är en kanske inte det vanligaste scenariet. Vanligare är väl landskapsfoto. Jag har använt det även vid dop i kyrkan med min gamla A6300 (som är ännu äldre än A7 III och ett av de första Sony-husen att få "silent mode"), då det känns skönt att slippa störa med en massa kameraslammer och det är en fördel även vid visst gatufoto där man inte vill höras.

Det är nog många som kommer välkomna Z9 just p.g.a. avsaknaden av mekanisk slutare och att man slipper störa motiven med påträngande kameraljud. Inte bara fotograferna utan även de som hittills tvingats höra på rasslet kommer tycka det är en befrielse.
 
Senast ändrad:
Det är ju tyärr så att rolling shutter för stillbider är svårt att fixa i efterbehandling, så det är kanske inte lika intressant att prata om för Sonygubbsen ;) Nikon Z9 har inte heller global slutare och har alltså också ett viss mått av global shutter, men den lär vara bäst hittills.

Det är sant att det är svårt att fixa sånt i stillbilder i efterhand men det är väl även sant att det enbart är "Sony-gubbarna" som hittills haft tillgång till hus med stackade FF-sensorer, så av det skälet kan man ju tycka kanske att det däremot är konstigt att inte fler Sony-fotografer snackar och snackat om de obestridliga fördelarna med ett "silent mode". Det är väl fortfarande en helt unik "selling point". Det är väl sedan länge inget som längre hindrar en hugad spekulant att köpa en Sony-kamera med stackad sensor - om man har råd. Nu finns väl åtminstone fyra modeller att välja mellan: A9, A9 II, A7sIII och A1.

Har jag missat något? Har Z9 börjat levereras?
 
Canon R3 har börjat levereras och den har stackad sensor.

Den stora fördelen med Z9 är att den bara har elektronisk slutare. Det gör att det blir en sak mindre att ställa om. Annars ska man tänka på att för vissa slutartider ska man inte ha mekanisk slutare utan elektronisk eller elektronisk first curtain och med visst ljus ska man inte ha elektronisk. Detta är lite bökigt om det är snabbt ändrade förhållanden.
 
Canon R3 har börjat levereras och den har stackad sensor.

Den stora fördelen med Z9 är att den bara har elektronisk slutare. Det gör att det blir en sak mindre att ställa om. Annars ska man tänka på att för vissa slutartider ska man inte ha mekanisk slutare utan elektronisk eller elektronisk first curtain och med visst ljus ska man inte ha elektronisk. Detta är lite bökigt om det är snabbt ändrade förhållanden.
Det du skriver gäller ju precis lika mycket för A1, du kan ju köra den helt och hållet med elektroniska slutaren precis som med Z9 men A1:ans snabba mekaniska slutare ger även möjlighet för de vill att kunna köra 1/400 blixtsynk, vilket du inte kan på Z9.

Fördelen med att inte ha mekanisk slutare i Z9 fall handlar ju mer om att den blir billigare att tillverka och en rörlig del mindre som kan strula.
 
Jag har en fråga till er som har skaffat och provat den aktuella kameran.

Jag fick ett mejl med reklam för FotoSidans senaste papperstidning. Där stod::
"TESTER. Sony A7 IV. En folklig kamera som passar de flesta. Men den har en tråkig svaghet."

Jag har sysslat en del med information.
När en tidning lyfter fram något så negativt, "en tråkig svaghet", i en så kort text, så väger det tungt.
Det ger en dålig eftersmak, ett misstroende.

Ingen kamera är väl perfekt, i alla avseenden.
Men, eftersom det inte brukar skrivas på detta vis, så torde det vara något riktigt allvarligt.
Jag undrar ifall någon vet vad FotoSidan avser i sitt massutskick?
Jag undrar också ifall någon av er överväger att göra er av med kameran pga denna "tråkiga svaghet"?

Vi kan ju också jämföra den rätt positiva recension Fotosidan skrev om Canon R6 som ju enligt senare refererad review faktiskt har ännu sämre rolling shutter egenskaper än A7IV vars "silent mode" i samma forum dömdes ut som näst intill obrukbart:

Citat: "
Det finns dock nackdelar med de två varianterna. Vid vissa slutartider (som regel runt 1/30 sek) kan vibrationer från den mekaniska slutaren orsaka lite rörelseoskärpa (shutter shock). Lösningen är att använda elektronisk första ridå. Då uppstår vibrationen efter att bilden är tagen och samtidigt slipper du två nackdelar med elektronisk slutare: att datadjupet sjunker från 14 till 12 bitar och att det kan uppstå rörelsedistorsion (rolling shutter) om motivet eller kameran rör sig snabbt.

Den som vill få ut maximal bildkvalitet ska alltså välja elektronisk första slutarridå. För exempelvis sportfoto är det ingen tydlig nackdel att datadjupet minskar till 12 bitar eftersom du så sällan fotograferar på bas-ISO. Det behövs ingen stor höjning av ISO för att 12 bitar helt täcker det dynamiska omfånget. Men du får se upp lite med rörelsedistorsion. Vill du ha både 20 bilder per sekund och samtidigt eliminera risken för rörelsedistorsion får du köpa en 1D X Mark III eller ännu hellre vänta in en kommande spegelfri toppmodell. Kanske kommer den heta Eos R1?" Slut citat.

Får man tolka detta så tonas väl problemet snarast ned i R6 bara man kommer ihåg att ställa om till elektronisk första ridå. Det gör vi väl med A7IV också vi som känner till den lösningen? I ena fallet ör funktionen näst intill oanvändbar och i det andra (med än sämre utgångspunkt) blir det något man kan använda bara man ser upp med rörelser i motiven.

Det här var väl annars bra skrivet av testaren och det kunde ju egentligen stått i varenda recension av alla kameror med "silent mode" som saknar stackade sensorer eller hur?
 
Med elektronisk första ridå är kamerorna inte tysta oavsett vem som tillverkat dem, och det kan också göra att bakgrundsoskärpan (bokeh) blir ful med ljusstarka objektiv. Du får alltså inte maximal bildkvalitet ens på det sättet.

Ett tips till Sten-Åke: skriv
Källkod:
[quote] och [/quote]
i stället för Citat och Slut citat, så blir det mycket lättare för oss andra att se vad som är citat ...

Får man tolka detta så tonas väl problemet snarast ned i R6 bara man kommer ihåg att ställa om till elektronisk första ridå. Det gör vi väl med A7IV också vi som känner till den lösningen? I ena fallet ör funktionen näst intill oanvändbar och i det andra (med än sämre utgångspunkt) blir det något man kan använda bara man ser upp med rörelser i motiven.

Det här var väl annars bra skrivet av testaren och det kunde ju egentligen stått i varenda recension av alla kameror med "silent mode" som saknar stackade sensorer eller hur?
 
Senast ändrad:
Med elektronisk första ridå är kamerorna inte tysta oavsett vem som tillverkat dem, och det kan också göra att bakgrundsoskärpan (bokeh) blir ful med ljusstarka objektiv. Du får alltså inte maximal bildkvalitet ens på det sättet.

Ett tips till Sten-Åke: skriv
Källkod:
[quote] och [/quote]
i stället för Citat och Slut citat, så blir det mycket lättare för oss andra att se vad som är citat ...

Ja jag är väl bara fast i böckernas värld ibland och speciellt när jag skriver lite snabbt. Jag är inte helt obekant med den tekniken du förordar heller som du kanske sett ibland i mina inlägg när jag tänker mer på form än innehåll.

Missförstår jag dig nu? Silent mode med min A7 III som jag reprofotar med är fullständigt knäpptyst och har jag att välja mellan skarpa motiv och bokeh (över hela bilden) så väljer jag normalt det förra.

Överhuvudtaget tror jag vi har gått överstyr lite med videokvalitetssnacket numera. I princip alla de kameror som säljs idag har galet bra videokvalitet. Mycket av det här ser jag mest som en akademisk diskussion faktiskt och det av två skäl:

- Med mitt och många andras tidsperspektiv så är det inte svårt att dra sig till minnes både super-8-filmandet och de första rätt usla videokamerorna som riktade sig till en massmarknad.

- Idag ser vi dessutom vad både gyrostabilisering och de nya AF-funktionerna för video i A7 IV som inte ens A1 har i samma mått. Det är inte svårt att se ens i professionella Hollywood-filmer att man slirar med fokus ibland och nu kan vem som helst både ha tracking på människoögon, djurögon och fågelögon precis som på vad sjutton som helst.

Så väger vi idag samman var tekniken står i dagens A7 IV och alla de kameror som kommer nu och kommer vara ännu bättre än så så är det ju bara formidabelt. Jag måste nog lägga till en rad ovan i ett föregående inlägg om att AF i video är en verkligt imponerande ny teknik i A7 IV. Ju mer jag testar exv. AF on demand (AF-ON) även i Manual Focus så inser man ju att det nu finns en väldig massa möjligheter med AF i video som man bara kunnat drömma om tidigare och när man ser på en del av dessa tester som gjorts av AF i video så inser man ju att det nog är nu det händer att även professionella videomakare verkligen verkar ta de nya video-AF-möjligheterna till sig i sina produktioner.
 
Senast ändrad:
Jag har kört testperioder av både PureRaw och Topaz motsvarande denoise-program men jag verkar aldrig få till ett tillräckligt tillfredställande slutresultat motsvarande de man ser i exempelbilder osv. :D Tycker alltid det ser precis lika smetigt ut som med Lightrooms egna brusreducering. Det kanske behöver vara rejält jäkla brusigt i originalfotot för att man ska känna "Wow, det här blev en klar förbättring".

Många som testar bilder på höga ISO gör det tyvärr under alltför bra ljusförhållanden och då kommer du inte se någon större skillnad mellan de denoise-funktioner som idag är klassledande och exv. Lightroom. Det är på ISO kring och över 8-10 000 som man verkligen ser skillnaderna.

Jag såg också en intressant video om det "Dual ISO"-system som finns i bl.a. A7 IV och möjligen även i A7s III. Det kickar in ett andra steg i A7 IV tydligen på ISO 12 800 som gör att det brus jag såg på 12 800 såg betydligt mer tilltalande än på exv. 10 000. Sen handlar det faktiskt heller inte bara om brusfunktioner såsom Topaz Denoise eller Deep Prime utan det handlar väldigt mycket om hur man använder både skärpning och kontrast.

I PureRaw finns inte mycket att skruva på men i Photolab bör man helt undvika gamla "Unsharp Mask" och istället änvända den som programmets profiler ger tillgång till under "Lens Correction". Dessutom behöver man vara försiktig med "Microcontrast" och möjligen använda "Fine Contrast" i högre utsträckning då den inte ger några ovälkomna artefakter som "Microcontrast" tyvärr ofta ger ibland. ClearView Plus kan göra underverk med den del bilder liksom "Bicubic"-skärpning vid export.
 
Efter någon vecka nu så kan jag nog ge någon mer allmän kort sammanfattning av min uppfattning om A7 IV. Jag har faktiskt inte haft mitt upplevelsefokus på "rolling shuttter" överhuvudtaget. Däremot mycket på kameragränssnittet, användning och användarvänlighet och konfigurationen och jag har några saker jag verkligen ogillar och de är långtifrån det de flesta andra verkat tyckt vara viktigare.

Skärmen
Börjar vi med den så gillar jag inte alls skärmen. Skälen är flera. Jag förstår att selfiegenerationen gillar den när de filmar sig själva men vid sidan av detta förstår jag överhuvudtaget att man kan göra mobildisplayer utan sorgkanter som stjäl jättemycket av skärmens totala yta år 2021. Det är alltså den ynkliga bildytan jag verkligen inte gillar och inte upplösningen i sig för den är inte det viktiga i det här sammanhanget. Problemet är hur mycket som helt i onödan är helt svart! Jag har en kompis som funderar allvarligt på att sätta en större display i blixtdojan istället.

Denna begränsningen av ytan, gör ju att en del av den eventuella vinsten med det nya menysystemet istället blivit näst intill oanvändbart om man ska använda de nya möjligheterna att peka på skärmen. De ska ju faktiskt hantera ett menysystem i tre-fyra nivåer på denna lilla yta.

Rolling shutter igen
Om vi släpar in Fredrik O:s rätt intressanta länk till CineD:s genomgång av bl.a. A7 IV som faktiskt ställdes mot andra kameror så blir ju bilden lite klarare och även hur man kan parera en del av problemen.

Sony a7 IV Lab Test - Rolling Shutter, Dynamic Range and Latitude | CineD

Sony A7 IV i FF-mode och UHD/4K med 25 fps så landar "rolling shutter value" på 26,8 sek

A1 landade på 13ms i FF UHD/4K

Bara Canon R6 var värre än A7 IV och hamnade på 30,6

Om man dock växlade till APS-C-mode i A7 IV så hamnade man istället på 13 ms.

Med detta sagt så finns ju alltid möjligheten att gå ned i APS-C-mode,
som en utväg om man tycker att man behöver när man står inför motiv man vet kommer vara snabbrörliga. Det finns ju en massa möjliga alternativ att välja mellan i både A7 IV och R6 och det är väl inte konstigare än att vi behöver anpassa oss till rådande förhållanden även i stillbild vare sig vi väljer "silent mode" eller inte. Jag menar bara att APS-C i Fuji är ju "as good as it gets" för dem så det kanske inte borde vara något att hänga läpp för om man måste tumma lite på den tekniska kvaliteten när omständigheterna ändå inte är optimala för andra val heller.

Intressant var även diskussionerna kring möjligheterna till brusreducering i efterhand med Sonys codecs m.m. och diskussionerna kring att Panasonics är lättare att åtgärda i post. Här verkar ju Panasonic hantera detta bättre än Sony och det är väl bra att de har något att förbättra till näste version också :)


De verkliga fördelarna mot min A7 III

- Autofokusen är bara helt otrolig och ihop med den och Auto Minimum Shutter Speed och det faktum att kameran är klart snabbare till skott än A7 III så är det en verklig höjdare

- Autofokusen i videoläget är så otroligt bra att den bara måste i grunden förändra många videofotografers sätt att arbeta


- Konfigurerbarheten har blivit ännu bättre.

- Fler knappar och 12 nya videodedikerade platshållare i Fn-menyerna gör kameran ännu enklare att konfigurera optimalt effektivt.

- Konsekvent separering av konfigurationen för stillbild resp. video

_ EVF:en är helt underbar och den håller stilen verkligt bra även nedbländat till F22


Mest överskattat

- De nya menyerna som jag har ännu mindre att göra i än jag haft i min A7 III. De är dessutom svåra att använda genom att skärmen är så otroligt usel. Det positiva dock är att jag i princip aldrig behöver använda den utom i video

- Greppet. Mycket väsen för knappt ingenting. Jag har aldrig stört mig på III:ans och kommer inte göra det på IV:ans heller. Ergonomi handlar inte om kameragrepp överhuvudtaget för mig utan att kameran ska gå att konfigurera och automatiseras så mycket att den överhuvudtaget INTE är i vägen när man använder den. Behöver man skruva på något så finns ju allt det jag nu behöver snabbt på kamerans knappar, spakar och vred.
 
Senast ändrad:
Canon R3 har börjat levereras och den har stackad sensor.

Den stora fördelen med Z9 är att den bara har elektronisk slutare. Det gör att det blir en sak mindre att ställa om. Annars ska man tänka på att för vissa slutartider ska man inte ha mekanisk slutare utan elektronisk eller elektronisk first curtain och med visst ljus ska man inte ha elektronisk. Detta är lite bökigt om det är snabbt ändrade förhållanden.

Beträffande att Z9 saknar slutare så behöver väl inte det handla om att det bara skulle vara billigare. Den kan inte kosta någon förmögenhet i sig men möjligen ökar det effektiviteten vid monteringen. Tycker annars att det kan vara smart om det är snabba kameror som många evenamangs- och sportfotografer kommer efterfråga. Blixtsynk kanske inte är den "show stopper" den skulle kunna vara för andra typer av användare. Dessutom en grej mindre som kan paja och som man vet har begränsad "gångtid".
 
En gång i tiden så kunde man gå in på även en liten mindre El-Giganten affär och känna på en A900 och EOS5DMKII, A700 fanns länge kvar också att känna på. ännu har jag inte känt på någon A7, men när man tittar på bilderna av A7III och A7IV så ser man tydligt att den senare verkar vara klart tjockare vid greppet, vilket också A7SIII har samma huskropp. DPR tycker att greppet är klart bättre med A7IV. Det är ju bra om man på plats kan känna och prova fram och tillbaka med tex en R6 och A7IV, det är väl då som uppfattningen av hålla/känna bekvämlighet mera blir uppenbar. Synd med skärmen när Sony som sist av alla tillverkare ger mera fullständig touch kontroll tillslut, C/N har också en lite större skärm än Sony även på dom billigare varianterna. Här trodde jag nog att A1 absolut skulle få en 3,2 tums som slutprodukt som den mest påkostade och dyrare kameran den ändå är.
 
Lite off-topic men apropå brusreducering så har ju Canon visat sig köra någon typ av NR på låga ISO i RAW bilder med sina R5/6 modeller (enligt https://www.photonstophotos.net)

Nu har de även testat R3 och den verkar köra någon NR algoritm över hela ISO skalan. De kan inte se mycket denna algoritm påverkar resultatet, bara att något har gjorts.

Lite intressant utveckling. Personligen är jag bara intresserad av resultatet och det verkar inte finnas mycket att klaga på gällande R3, verkar ju inte vara sämre vad gäller förmågan att fånga detaljer än andra modeller med liknande antal MP så varför inte.

Undrar om det är något vi får se mer av från andra tillverkare i framtiden.
 

A7IV är inte med här, men R3 har kommit upp lite i tråden och A7IV verkar ha mycket lika Autofokus som A1 i stort så där men lägre bps osv. Vad gäller A1 så kör Northrup 30bps utan problem som kan ses i videon, här handlar det bara om autofokus test inget annat, R5 är också med. Både R3 och A1 är otroligt säkra med antal keepers på fåglar, Men A1 backar inte på något sätt i detta test med sina dubbelt flera pixlar mot R3.
 
Lite off-topic men apropå brusreducering så har ju Canon visat sig köra någon typ av NR på låga ISO i RAW bilder med sina R5/6 modeller (enligt https://www.photonstophotos.net)

Nu har de även testat R3 och den verkar köra någon NR algoritm över hela ISO skalan. De kan inte se mycket denna algoritm påverkar resultatet, bara att något har gjorts.

Lite intressant utveckling. Personligen är jag bara intresserad av resultatet och det verkar inte finnas mycket att klaga på gällande R3, verkar ju inte vara sämre vad gäller förmågan att fånga detaljer än andra modeller med liknande antal MP så varför inte.

Undrar om det är något vi får se mer av från andra tillverkare i framtiden.

Någon kanske vet mer om detta men jag såg en lite märklig video om vad man kallar "dual ISO" i A7IV och bruset ökade upp till 10 000 men på 12 800 så sjönk det uppenbarligen markant och det har fått mig att höja mitt toppvärde i ISO Auto till 12 800 för att testa lite. Jag vet heller inte om detta lverhuvudtaget spelar någon roll om man ändå kör RAW och Deep Prime..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.