Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har en fråga till er som har skaffat och provat den aktuella kameran.
Jag fick ett mejl med reklam för FotoSidans senaste papperstidning. Där stod::
"TESTER. Sony A7 IV. En folklig kamera som passar de flesta. Men den har en tråkig svaghet."
Jag har sysslat en del med information.
När en tidning lyfter fram något så negativt, "en tråkig svaghet", i en så kort text, så väger det tungt.
Det ger en dålig eftersmak, ett misstroende.
Ingen kamera är väl perfekt, i alla avseenden.
Men, eftersom det inte brukar skrivas på detta vis, så torde det vara något riktigt allvarligt.
Jag undrar ifall någon vet vad FotoSidan avser i sitt massutskick?
Jag undrar också ifall någon av er överväger att göra er av med kameran pga denna "tråkiga svaghet"?
Det påminner mig om när jag var profuktchef för alla Microsoft-programvaror på Esselte Datasoft och kanske inte riktigt hade 100 koll på min roll som marknadsmupp. När sista versionen av de gamla klassiska PC operativet MS-DOS släpptes i början på 90-talet (möjligen version 6.0) och Windows på allvar började ta fart med Windows 3.0, så skrev jag något halvsurt om att en av de få nyheterna i nya MS-DOS var ett nytt filkommando (MOVE), som väl möjligen borde funnits redan i version 1.0 (för MOVE är ju egentligen inget annat än COPY+DELETTE av filen man utgick från.). Då ringde kontoanssvarig för Esselte hos Microsoft till Datasofts marknadschef och undrade om det inte fanns någon på vår firma som hade åtminstone lite koll på mig
Var ju lite kul att notera att åtminstone någon på Microsoft läste det jag skrev i våra brev till återförsäljarna. Säljarna på vår UNIX-avdelning skrattade gott för de brukade ju kalla MS-DOS för ett halvt OS till en halv dator och med det menade de bl.a. att MS-DOS saknade nätverksstöd och de betraktade rent allmänt små IBM-kompatibla bordsdatorer som leksaker. Ett decennium senare såldes UNIX-avdelningen till en av de anställda cheferna för en symbolisk summa då man inte längre såg någon framtid för UNIX kommersiellt då ju Windows helt tagit över som industristandard. Så vi får väl se om belackarna som dissat A7IV också får äta upp sina hattar. Helt klart är i alla fall att vi nu börjar få lite mer djuplodande tester och analyser av vad A7IV faktiskt kan och är mindre bra på, precis som det bör vara.