Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan man förvänta sig av kommande A7IV.

Produkter
(logga in för att koppla)
Alternativ till A7IV:ans usla display vid främst videofilmning

Jag har ju varit rätt irriterad på den lilla vikbara skärmen som jag alltså aldrig viker ut annat än vid videofilmning, vilket är ett måste om man inte vill ha en överhettning vid videofilmning på halsen.

... men det finns ju faktiskt en lösning som knappt kostar ett dugg. Det går ju finfint att skaffa en blixtskohållare för mobil för några hundra och sedan köra Sonys Imaging Edge trådlöst i mobilen. Då får man en mycket större skärm där samma möjligheter att styra en stor del av kamerainställningarna inklusive pekstyrning av fokustracking funkar precis som på den vikbara pyttedisplayen.

Det ska sägas att IV:ans skärm inte är sämre än III:ans i sig men treans användes ju inte med IV :ans pekande i pyttesmå tre-fyra hierarkier djupa pekmenyer.

Imaging Edge Mobile är inget mästerverk designmässigt men den funkar överraskande bra både för stillbild och video.

Imaging Edge för Windows tycker jag varit helt OK för mig när jag använt den för "tethering" med A7III. Jag uppskattar att programmet ger verkligt vassa previews som gör det lätt att bedöma de reprofotade diapositivens potential. Jag saknar faktiskt inte alls Capture One som jag nu slutat använda helt. Kommer nog aldrig uppdatera det något mer.

Imaging Edge Mobile kan även användas för att föra över bilder från kameran till mobiltelefoner även om det är en funktion som jag inte funnit någon användning för ännu. Kanske något för Instagram-människor?

Senast ändrad:

A7IV är inte med här, men R3 har kommit upp lite i tråden och A7IV verkar ha mycket lika Autofokus som A1 i stort så där men lägre bps osv. Vad gäller A1 så kör Northrup 30bps utan problem som kan ses i videon, här handlar det bara om autofokus test inget annat, R5 är också med. Både R3 och A1 är otroligt säkra med antal keepers på fåglar, Men A1 backar inte på något sätt i detta test med sina dubbelt flera pixlar mot R3.

Jag tror inte A1 har fågelögon AF i video än va? ... men det borde väl komma ii en ny FW för den generation FF som säljs nu - möjligen med undantag av A7r4.

Någon kanske vet mer om detta men jag såg en lite märklig video om vad man kallar "dual ISO" i A7IV och bruset ökade upp till 10 000 men på 12 800 så sjönk det uppenbarligen markant och det har fått mig att höja mitt toppvärde i ISO Auto till 12 800 för att testa lite. Jag vet heller inte om detta lverhuvudtaget spelar någon roll om man ändå kör RAW och Deep Prime..

Försa om vi hittade samma video, för där beskriver han att bilderna blev renare vid Iso 3200 än vid Iso 2500, han visade på flera tagna bilder, är det så Dual pixel fungerar, kollar man DXO så är det lite olika DR- dipp, högt vid bas-iso sedan en dipp vid iso-400 höjer vid iso-800 vid jämförelser med Canon ( obs A7IV är inte med där ännu )- I Auto-Iso går det väl inte att välja bort vissa Iso-tal förmodar jag. Borde det inte vara bra med information från Sony hur kamerorna jobbar, kan ju vara dumt att hitta flera hundra bilder tagna vid Iso-2500 eller få jobba lite mera med Raw om det händer.

Jag tror inte A1 har fågelögon AF i video än va? ... men det borde väl komma ii en ny FW för den generation FF som säljs nu - möjligen med undantag av A7r4.

Går inte det här ögon-racet lite väl långt den senaste tiden, gråsparv 200 meter bort, borde väl duga med skarpt lite huvud, kan i alla fall jag tycka, fågel bilder brukar inte eller domineras av ensam flygande blåmesar vad jag upptäckt genom åren, PMD försökte väl fånga tornseglare med sin 70D har jag för mig, hur han lyckades kommer jag inte i håg. Nilsson på gamla Foto är nog skicklig han lyckades få 75% skarpa flygande fåglar av 500 tagna bilder med en 1DSMKII tror jag det var, med den då nya 50D fick han 50% skarpa.

Försa om vi hittade samma video, för där beskriver han att bilderna blev renare vid Iso 3200 än vid Iso 2500, han visade på flera tagna bilder, är det så Dual pixel fungerar, kollar man DXO så är det lite olika DR- dipp, högt vid bas-iso sedan en dipp vid iso-400 höjer vid iso-800 vid jämförelser med Canon ( obs A7IV är inte med där ännu )- I Auto-Iso går det väl inte att välja bort vissa Iso-tal förmodar jag. Borde det inte vara bra med information från Sony hur kamerorna jobbar, kan ju vara dumt att hitta flera hundra bilder tagna vid Iso-2500 eller få jobba lite mera med Raw om det händer.

Jo det vore bra med lite info ibland från Sony men det är tyvärr INTE Sonys bästa gren normalt. Det lämnar de i bästa fall till de "teknik-evangelister" de stöttar som Mark Galer och några till.

De nya hybridkamerorna är så galet fulla med funktioner så det nog är överväldigande vid en första anblick för många. Därför behöver vi verkligen bra instruktionsvideos för många har ett stort motstånd idag mot att läsa. Video är ofta mycket ner effektivt sätt att ta till sig kunskaper då det blir en form av outsourcad "learning by doing".

Senast ändrad:
Går inte det här ögon-racet lite väl långt den senaste tiden, gråsparv 200 meter bort, borde väl duga med skarpt lite huvud, kan i alla fall jag tycka, fågel bilder brukar inte eller domineras av ensam flygande blåmesar vad jag upptäckt genom åren, PMD försökte väl fånga tornseglare med sin 70D har jag för mig, hur han lyckades kommer jag inte i håg. Nilsson på gamla Foto är nog skicklig han lyckades få 75% skarpa flygande fåglar av 500 tagna bilder med en 1DSMKII tror jag det var, med den då nya 50D fick han 50% skarpa.

Fotografer som känner sina kameror kommer säkert undvika vissa ISO likväl som man tidigare undvikit vissa bländartal som bevisligen givit påtagliga optiska problem.

Inte ens en av mina fotokompisar som är över 80 och skärpefreak och fågelfotograf på äldre dagar tycker nog "ögon-racet" gått för långt. Så det är nog många bildkvalitets-fantaster som bara tackar och tar emot det tekniken ger. De flesta förmodligen vill ha bilder av hög teknisk kvalitet.

Det lustiga med kommentarer kring detta så kan de låta ungefär som att: "det väl inte är något att snacka om ögonfokus. Det faller ju ändå inom skärpedjupet...." .... men då hade de inte ens upplevt vad fågelögon fokus kan prestera på distans - och det nu även i video.

Är inte bara detta ytterligare ett annat sätt att säga att dessa hårt teknikassisterade fågelbilder som tas idag egentligen inte i sig skulle vara lika värdefulla som de som är tagna med manuellt fokus, då det en annan tid inte fanns samma teknik som idag. Problemet är ju bara att man aldrig kan se hur det egentligen gått till när bilderna blev till, vare sig då eller nu.

Senast ändrad:
Fotografer som känner sina kameror kommer säkert undvika vissa ISO likväl som man tidigare undvikit vissa bländartal som bevisligen givit påtagliga optiska problem.

Inte ens en av mina fotokompisar som är över 80 och skärpefreak och fågelfotograf på äldre dagar tycker nog "ögon-racet" gått för långt. Så det är nog många bildkvalitets-fantaster som bara tackar och tar emot det tekniken ger. De flesta förmodligen vill ha bilder av hög teknisk kvalitet.

Det lustiga med kommentarer kring detta så kan de låta ungefär som att: "det väl inte är något att snacka om ögonfokus. Det faller ju ändå inom skärpedjupet...." .... men då hade de inte ens upplevt vad fågelögon fokus kan prestera på distans - och det nu även i video.

Är inte bara detta ytterligare ett annat sätt att säga att dessa hårt teknikassisterade fågelbilder som tas idag egentligen inte i sig skulle vara lika värdefulla som de som är tagna med manuellt fokus, då det en annan tid inte fanns samma teknik som idag. Problemet är ju bara att man aldrig kan se hur det egentligen gått till när bilderna blev till, vare sig då eller nu.

Ja men Sonysystemet garderar sig väl, hittar den inte ögat tar den ansiktet, sedan kroppen, alla fall med människor, ( Canon har nog liknande system )- förmodar att det fungerar med djur också. Om den inte hittar ögat på en fågel tar den då huvudet som oftast är ganska så lite, man får väl byta eller ha en egen knapp för just djur inställt förmodar jag, är ju skillnad på en Björn och en Fågel tex, Björn kanske kan gå in på människo bilder, har inte läst så mycket om det faktiskt, Schimpanser borde vara tacksamma kan man tycka.

Ja men Sonysystemet garderar sig väl, hittar den inte ögat tar den ansiktet, sedan kroppen, alla fall med människor, ( Canon har nog liknande system )- förmodar att det fungerar med djur också. Om den inte hittar ögat på en fågel tar den då huvudet som oftast är ganska så lite, man får väl byta eller ha en egen knapp för just djur inställt förmodar jag, är ju skillnad på en Björn och en Fågel tex, Björn kanske kan gå in på människo bilder, har inte läst så mycket om det faktiskt, Schimpanser borde vara tacksamma kan man tycka.

För det mesta funkar det finfint med Eye Focus men det är säkert många som upplevt att Eye Focus nästan är för bra ibland och särskilt då med tracking och Focus Area "Expand Spot" eller "Wide". Ibland vill man istället fokusera på något helt annat även med dessa fokusområden valda och då kan det vara bra att ha funktionen "Face/Eye Priority in AF" lätt tillgänglig så man snabbt kan sätta den i "Off". Annars är det lätt att fokus kommer leva sitt eget liv mellan de ögon som finns i bild. Jag har den på "Focus Hold"-knappen på objektiven normalt.

Det verkar funka finfint med fågelfokus i A7 IV och Sonys 200-600mm telezoom i alla fall och tydligen både med 2X teleconverter (motsv. 1200mm) och med konverter i crop mode som motsvarar en verkligt snäv bildvinkel (motsv. 1800mm). Det är nästan lite galet hur bra det verkar funka. Grattis till de pippifotografer som har de grejorna. Verkar ju funka fint med video också.

Ska testa lite video med min gamla Sigma 150-500mm på fåglarna här i Vaxholm också och se hur det går. Det är ju ingen racer direkt men jag ser ju att det objektivet funkar betydligt bättre i dåligt ljus med min gamla A7 III:a i alla fall.

Senast ändrad:

Detta får du testa StenÅke.

Bengt: Jag såg detta och lade in det som ett bra exempel på hur just en del av de "nya" mjukvarustyrda funktionerna kan kompensera för normala begränsningar i hårddvaran som exv. objektiven i den diskussion som pågptt under recensionen av Nikons nya retrokameror på FS. Vi ser allt mer av detta både i och utanför kamerorna i datormjukvara för olika former av efterarbetning, så jag tycker det är på tiden att de som testat tar mjukvaran i och utanför kamerorna mer på allvar än man gör.

Clear Image Zoom - för de som inte läst om vad den funktionen kan göra tidigare - så visar det sig nu att den också starkt kan lyfta bildkvaliteten även i video. Jag vet väldigt väl att den låtit oss zooma utan bildkvalitetsförluster i stillbild med fast optik men dessa effekter på 1080-video var rätt häpnadsväckande med starkt förbättrad detalj och skärpa. Dessa algoritmer har jag läst ska ligga på sensorchipen (rätta mig någon som vet mer och utveckla gärna).

Clear Image Zoom har funnits ett bra tag nu men få är de som vetat att om dess existens. Som vanligt har Sony tagit fram spetsteknik och sedan begravt den i menyträsket. Att inte vanliga slapptestare snubblat över dessa funktioner beror ju mycket på att de först måste konfigureras. Man kan i A7IV välja två zoomvarianter som försämrar bildkvaliteten och CIZ och självfallet så är det ju inte CIZ som är aktiverat by dedault. Dessutom måste "Zoom" läggas ut på en konfigurerbar knapp eller i Fn-menyn för att bli praktiskt användbar. Inte undra på att få känner till CIZ och jag tänker att är det inte just sånt här testare borde försöka hjälpa konsumenter med, men ofta inte gör?

Det jag undrar är om man får några av dessa effekter även i 4K för det testade väl inte just denna testare eller hur?

Det är väl mest folk i diskussionsforum som gillar att klaga som fortfarande hackar på ergonomin skulle jag säga ;)
Läs exempelvis dpreviews av A1 med senaste versionen huset, den får samma ”ergonomic & handling” score som Z7II.
Tidigare modeller har de fått lägre betyg på den punkten inte enbart på grepp och knappar utanför att deras touch-interface varit väldigt begränsat. Något som introduktionen av nya menyn har förbättrat.

Personligen känner jag inte mycket skillnad mellan senaste Nikon och Sony husen nu. Canons känns lite annorlunda men om det är bättre eller inte är ju personligt.

Är det någon kritik jag fortfarande kan köpa så är det avståndet mellan grep och mount. För mig personligen är det inga problem alls, även med stora objektiv som 50mm 1.2 men har man stora händer så visst då kanske det kan bli lite tight. Speciellt med handskar.

Jag går tillbaka lite till din Bengts kritik av ergonomin och Magnus Svenssons inlägg på första sidan (c.m.s). Kul att du Magnus klarar fint att byta mellan Nikons Z och Sony. Jag känner en som inte tycker likadant och säger sig bli lätt förvirrad då han har både Z7 II och A7r IV. Men det kan ju bero på att han hade en R5 inban han köpte sin A7r IV :)

Om A1 fått hyfsade omdömen om ergonomin av dPreview, så förstår jag det om den ser ungefär ut som A7IV. Jag tyckte ju redan min A7III var jättebra ergonomiskt och nu i A7IV tycker jag det blivit näst intill perfekt.

Jag tror att det beror på ett antal nya designgrepp och några mindre ändringar på marginalen. För min del har det inte ett dugg med kameragreppet att göra för det har aldrig stört mig ens på gamla A7r.

Det viktigaste har varit den nya spaken under PASM-ratten där man kan välja stillbild eller video. Det borde även trean haft. Vilken skitsak och vilken genomgripande förändring! Det är helt revolutionerande. När man väljer den får man tillgång till helt sammanhangsanpassade funktioner för stillbild eller video som man själv konfigurerat och det gäller både knappfunktioner och FN-menyns 12 möjliga funktioner. Varför tog det så lång tid att få till?

Det har även tillkommit någon eller några fler konfigurerbara "knappar" beroende på hur man ser det då videoknappen är en och det är väldigt viktigt på marginalen. Nu saknar jag personligen ingenting som jag vill ha snabbt tillgängligt på knappar och vred.

Endast en funktion jag använder regelbundet måste ligga i menyerna och det är "Format", men den ligger i My Meny på undermeny 1 som jag alltid ser till att den är sist aktiverad då den då kommer upp direkt när "Menu" väljs nästa gång.

Genom att Real Time AF och trackingen är så galet bra för både för alla typer av Eye Focus på olika levande varelser och alla typer av andra motiv så funkar den helt underbart bra ihop med Auto ISO Minimum Shutterspeed automatiken. Detta är verkligt bra ergonomi enligt mitt sätt att se på saken som helt låter mig koncentrera mig på motiv och komposition istället för alla rattar, vred och knappar på kameran.

Det enda jag lirar med för stillbild idag är i princip om jag ska ha EyeFocus på eller av, samt exponeringskompensation och val av bländare. "Thats pretty much it!".

Man behöver också snabbt kunna stänga av eye focus ibland om man exv. vill fokusera på annat än människoögon trots att sådana finns i motivet. Ett måste är även möjligheten att snabbt kunna välja "animal", "bird" eller "human" för ögontyp.

Jag kör i princip aldrig annat än AF-C idag, har inte använt fasta fokuspunkter på evigheter och "Flexible spot tracking" löser i princip allt om man inte är fågelfotonörd, för så kanske man föredrar wide om man vill ta fåglar i flykten. Valen av ögontyp ligger för min del på Joysticken, som man bara trycker in så många ggr som man behöver för att hamna rätt.

Det enda sura just nu är väl att vi kommer få vänta tills i mars innan det kommer finnas något stöd för A7IV-filer i Photolab 5 men man kan ju alltid överleva genom att processa RAW i Imaging Edge så länge.

Senast ändrad:
Bengt: Jag såg detta och lade in det som ett bra exempel på hur just en del av de "nya" mjukvarustyrda funktionerna kan kompensera för normala begränsningar i hårddvaran som exv. objektiven i den diskussion som pågptt under recensionen av Nikons nya retrokameror på FS. Vi ser allt mer av detta både i och utanför kamerorna i datormjukvara för olika former av efterarbetning, så jag tycker det är på tiden att de som testat tar mjukvaran i och utanför kamerorna mer på allvar än man gör.

Clear Image Zoom - för de som inte läst om vad den funktionen kan göra tidigare - så visar det sig nu att den också starkt kan lyfta bildkvaliteten även i video. Jag vet väldigt väl att den låtit oss zooma utan bildkvalitetsförluster i stillbild med fast optik men dessa effekter på 1080-video var rätt häpnadsväckande med starkt förbättrad detalj och skärpa. Dessa algoritmer har jag läst ska ligga på sensorchipen (rätta mig någon som vet mer och utveckla gärna).

Clear Image Zoom har funnits ett bra tag nu men få är de som vetat att om dess existens. Som vanligt har Sony tagit fram spetsteknik och sedan begravt den i menyträsket. Att inte vanliga slapptestare snubblat över dessa funktioner beror ju mycket på att de först måste konfigureras. Man kan i A7IV välja två zoomvarianter som försämrar bildkvaliteten och CIZ och självfallet så är det ju inte CIZ som är aktiverat by dedault. Dessutom måste "Zoom" läggas ut på en konfigurerbar knapp eller i Fn-menyn för att bli praktiskt användbar. Inte undra på att få känner till CIZ och jag tänker att är det inte just sånt här testare borde försöka hjälpa konsumenter med, men ofta inte gör?

Det jag undrar är om man får några av dessa effekter även i 4K för det testade väl inte just denna testare eller hur?

Nackdelen med CIZ för stillbilder är såvitt jag förstått det att det bara fungerar med JPG och att vissa AF-finesser inte fungerar - i övrigt verkar det jättebra.

Kul att du Magnus klarar fint att byta mellan Nikons Z och Sony. Jag känner en som inte tycker likadant och blir lätt förvirrad då han har både Z7 II och A7r IV. Men det kan ju bero på att han hade en R5 inban han köpte sin A7r IV.

Skall kanske förtydliga att även om jag iofs använde Nikon innan jag gick över till Sony har jag inte använt Nikons Z kameror mer än att testa dem korta perioder. Min kommentar handlade om just själva kamerahusen för respektive tillverkares senaste modell, hur de känns i handen gällande grepp, knappar och så vidare. Inte mer än så.

Var förövrigt och kände på A7IV häromdan och gillade den verkligen. Håller med att ha switchen mellan stillbild, video och S&Q verkar grymt smidigt. Gillade grep (har iofs inga problem med A7III:s), knappar och framförallt port-luckor som inte är så flimsiga som på A7III:an.

Jag blev klart besviken readout hastigheten på A7IV sensorn, skulle velat kunna klar mig bättre med enbart elektroniska slutaren men får erkänna att jag blev sugen på den ändå efter jag testat :) Och jag har inga som helst problem med en ”flipout”-skärm.

Har ställt mig i kö, får se om det börjar dyka upp några A9III rykten innan jag får chansen att köp A7IV:an. Sugen på A1 också men kan inte riktigt försvar ett köp med tanke på vad jag fotar :D

Nackdelen med CIZ för stillbilder är såvitt jag förstått det att det bara fungerar med JPG och att vissa AF-finesser inte fungerar - i övrigt verkar det jättebra.

Helt rätt, det funkar heller inte med zoomar för det kollade jag igår. JPEG och video är det som gäller och objektiv med fast brännvidd.

Senast ändrad:
Skall kanske förtydliga att även om jag iofs använde Nikon innan jag gick över till Sony har jag inte använt Nikons Z kameror mer än att testa dem korta perioder. Min kommentar handlade om just själva kamerahusen för respektive tillverkares senaste modell, hur de känns i handen gällande grepp, knappar och så vidare. Inte mer än så.

Var förövrigt och kände på A7IV häromdan och gillade den verkligen. Håller med att ha switchen mellan stillbild, video och S&Q verkar grymt smidigt. Gillade grep (har iofs inga problem med A7III:s), knappar och framförallt port-luckor som inte är så flimsiga som på A7III:an.

Jag blev klart besviken readout hastigheten på A7IV sensorn, skulle velat kunna klar mig bättre med enbart elektroniska slutaren men får erkänna att jag blev sugen på den ändå efter jag testat :) Och jag har inga som helst problem med en ”flipout”-skärm.

Har ställt mig i kö, får se om det börjar dyka upp några A9III rykten innan jag får chansen att köp A7IV:an. Sugen på A1 också men kan inte riktigt försvar ett köp med tanke på vad jag fotar :D

Jag var heller inte särskilt tänd efter att ha läst specarna för bl.a. sensorn men stillbildsfunktionerna tycker jag blivit mycket mer väloljade nu och bildkvaliteten är jättefin och jag tycker 33 MP blev en bra kompromiss. Skönt att portlocken är fixade från A7 III:an. Knapparna är en aning mer taktila också. Men allt det är ändå småsaker för det verkliga skälet att uppgradera är AF. Jag tyckte redan III:an var bra men med IV:an så känns AF nästan overklig. Det är knappt man behöver bry sig om den och det gäller ju i lika hög grad i video numera. Jag har svårt att se vad det är jag eventuellt skulle kunna sakna nu i ett kamerahus.

Som ni vet så är det väl bara den där utviksskärmen jag har riktigt svårt för i videoläget för den MÅSTE vara utfälld om man inte vill få överhettning men lyckligtvis kan jag ju använda mobilen med Imaging Edge Mobile istället som videodisplay. Jag tror faktiskt att det kommer bli lite mer video nu än hittills.

Började fota tidigt på 60-talet, senare en Dia period med olika uppgraderingar av projektorer var nog som allra roligaste och spännande, redan köpet av A77 var lite tveksam 2012 med tankar som snurrade om jag kunde motivera ett sådant köp efter hur mycket jag verkligen skulle använda den framöver, fotolusten hade avtagit undan för undan efter några roliga år med KM5D från 2005 och en Kompakt kamera som flitigt användes, innan RX100 skapade en ny hygglig fotoperiod 2012. Det är billigt nu att ivrigt följa och läsa om alla nya kameror som dyker upp i stället, snart blir det väl dags med ny TV också, 47 tum verkar litet i dag, min gamla uppdaterar sig inte eller så där bra. OT förstås i tråden men jag menar att det nu för tiden blir så mycket mera som skall till också för att fotograferingen skall bli nöjsam, det räcker inte liksom med bara mobilen fast man kan göra det mesta med den numera, förr som jag skrev var det filmdukar och projektorer som skulle plockas fram och 10X15 bilder hamnade i albumen tror jag har ett 10-tal album plus en kartong med många bilder, det var så enkelt förr på något vis, Stationära Datorn är snart 10 år, var rätt så dyrt med den uppgradering, det kostar att ligga på topp nu för tiden, närområdet och byn är fotad 10ggr om och släkten faller i från av naturliga skäl som ofta fyllde mina dia bilder från svunna tider, när man själv trillar av pin så blir det väl soptippen med tusentals bilder.

Började fota tidigt på 60-talet, senare en Dia period med olika uppgraderingar av projektorer var nog som allra roligaste och spännande, redan köpet av A77 var lite tveksam 2012 med tankar som snurrade om jag kunde motivera ett sådant köp efter hur mycket jag verkligen skulle använda den framöver, fotolusten hade avtagit undan för undan efter några roliga år med KM5D från 2005 och en Kompakt kamera som flitigt användes, innan RX100 skapade en ny hygglig fotoperiod 2012. Det är billigt nu att ivrigt följa och läsa om alla nya kameror som dyker upp i stället, snart blir det väl dags med ny TV också, 47 tum verkar litet i dag, min gamla uppdaterar sig inte eller så där bra. OT förstås i tråden men jag menar att det nu för tiden blir så mycket mera som skall till också för att fotograferingen skall bli nöjsam, det räcker inte liksom med bara mobilen fast man kan göra det mesta med den numera, förr som jag skrev var det filmdukar och projektorer som skulle plockas fram och 10X15 bilder hamnade i albumen tror jag har ett 10-tal album plus en kartong med många bilder, det var så enkelt förr på något vis, Stationära Datorn är snart 10 år, var rätt så dyrt med den uppgradering, det kostar att ligga på topp nu för tiden, närområdet och byn är fotad 10ggr om och släkten faller i från av naturliga skäl som ofta fyllde mina dia bilder från svunna tider, när man själv trillar av pin så blir det väl soptippen med tusentals bilder.

Min bästa och mest prisvärda investering de senaste åren Bengt är varken A7III eller A7IV utan mitt fotoarkivprogram Photo Mechanic Plus 6 och uppgraderingen av min RAW-konverterare Photolab till version 5. Vi får väl se om A7IV i någon mån kan balansera den uppfattningen framöver men en A7IV kostar nära 30 000 och PM Plus drygt 2000 och en uppgradring av PL5 kanske 7-800 spänn med rabatt. Det är ingen tvekan för mig om vad som ger mest för pengarna och är mest kul egentligen och det är aldrig, aldrig, aldrig ny hårdvara även om man kan rättfärdiga inköp av sådan ibland också.

Jag slår vad om att du har massor av intressanta bilder som du kanske borde digitalisera. Numera kan efterbehandling i någon konverterare ge de flesta dian nytt liv man aldrig kunde trott förr att de skulle kunna få. Det är verklligen skitkul.

På andra plats kommer att faktiskt åka någonstans och lämna sitt närområde och uppsöka nya okända miljöer och det behöver ju inte innebära resor till Disco Bay på Grönland eller en resa till det inre av Patagonien för att fotografera condorer och pumor. Jag har en gammal pensionerad båtkompis från en gamnal båtklubb i Stockholm jag länge var med i och honom stöter jag på någon gång per år då han är ute på någon av sina skärgårdexcursioner med någon av Waxholmsbolagets båtar. Både vår och höst åker han kors och tvärs "gratis" både höst och vår på vanliga SL-kortet numera. Andra tar tunnelbanan till förorter de aldrig tidigare besökt med kameran som kompis om ingen annan vill haka på.

Bor man inte i Stockholm så är man verkligen att gratulera och jag avundas mina släktingar som fortfarande bor däruppe i det fantastiskt vackra och intressanta Hälsingland som jag längtar till mest varje dag.

Jag är faktiskt numera rätt ointreserad av bilder i sig idag även om IX.COM aldrig upphör att förvåna mig. Det enda jag tycker är riktigt kul är bilder i kontext - fotoberättelser och reportage och det är då man verkligen behöver ha hjälp att få ordning på sina bilder i ett fungerande bildarkiv. Då behöver man någon form av arkivprogramvara. Ju mer tid jag lagt på mitt arkiv, ju bättre och roligare har det blivit. Med ett bilarkiv blir foto aldrig tråkigt.

Senast ändrad:
Det finns många rätt usla "review videos" av Sony A7 IV. Mark Galers drygt 30 minuter långa video genomgång av A7 IV, tycker jag inte är en av dessa:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar