Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Dom gör det ju inte lätt för sig heller när dom har så många olika modeller som ska samexistera utan att konkurrera. Har man otur så kan det då bli lite antiklimaktiskt när man ska uppdatera någon av modellerna.
Nu tycker jag väl inte att det var en värdelös uppdatering, men finns många alternativ inom Sony-familjen nu. Det är ju generellt trevligt, men också lite förvirrande?
Sony har en mogen diversifierad produktlinje nu på FF-sidan och har haft det rätt länge. Canon och Nikon ligger båda på gen II medan Sony ligger på IV och är på väg mot V på high end sidan. Jag tror inte det är någon riskfylld gissning att anta att även Canon och Nikon kommer diversifiera sig mer framöver de också. Att exv. R5 ser ut som den gör är väl kanske för att de var tvungna att göra en "all in one" för att de nog inte riktigt hade något annat val och det gick ju så där.
Allt fokus hamnade på 8K-video som "selling point" även om den inte inte alls visade sig hålla måttet för proffsanvändning då den överhettade och det var värre än så då kamera överhettade även på 4K och bara genom att vara påslagen för stillbildsfoto när den kom. Man kan ju dra sig till minnes att det tog Sony enormt lång tid att till slut få fram en videocentrisk kamera i As III och det var nog just överhettningsproblemen som var orsaken till det.
Jag tycker det var korkat att Canon inte fokuserade på stillbildsegenskaperna när de lanserade R5 lanserades för de var ju faktiskt de som var top när de kom. Nu har de mest ägnat sig åt att sälja modeller som inte finns än vid OS och vad som ska komma ännu längre fram.