sagan
Avslutat medlemskap
Om du pratar om Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 så är det ett av de bästa objektiv som finns att köpa.Men ett sigma 50mm 2,8? Är det ett bra objektiv? Ni pratade ju om 1,4 men jag hittade ett 2,8 beg.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om du pratar om Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 så är det ett av de bästa objektiv som finns att köpa.Men ett sigma 50mm 2,8? Är det ett bra objektiv? Ni pratade ju om 1,4 men jag hittade ett 2,8 beg.
Om du pratar om Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 så är det ett av de bästa objektiv som finns att köpa.
I någon mån ^^
Jag skulle snarare säga att det är ytterst sällan som skillnaden syns på den färdiga bilden.
Zoomen ger fler variationsmöjligheter oavsätt var du befinner dig. Att vara rörlig och dessutom ha zoom ger stor kreativ frihet, vilket en del tycker är störande och andra ser som positivt.
Jag har gått från att ha bara fasta till att ha bara zoomar och däremellan ha en blandning.
U2
Moderna zoomar har mycket bra antireflex, jag har inga bekymmer med mina nuvarande zoomar och reflexer, men visst har jag haft problem med objektiv som gett reflexer, den sämsta var utan tvekan Sigma 14/2.8 (!).Jag lånade en gång en Pentax KX med 55/1.8. Denna glugg hade sjuskikts antireflexbehandling vilket gjorde att om man hade solen i ena hörnet så fick man i stort sett inga reflexer alls i det andra hörnet. Så är det inte med zoomar.
Du kanske ska ställa den frågan till dig själv? ^^Du kan aldrig sluta argumentera eller hur?
Är det meningen att man ska förstå något av denna gallimatias?Varje scen har sin brännvidd, pratar vi att fota i en rörig miljö med rörelse och/eller kompakta förhållanden så är zoomen ett kompromissalternativ (inte ett ord i en ordlista) är vi däremot i en kontrollerad studio eller "on location" miljö så planerar man porträtt sessionen utifrån de verktyg man har med sig.
Eller så väljer man helt enkelt det verktyg som man själv finner ger mest kreativ frihet och på så sätt får bäst slutresultat, oavsätt skärpediagram.Sen beroende på hur man vill ha slutresultatet så kan man välja mellan bästa kvalitet eller mycket bra kvalitet.
Därför att bäst resultat handlar om så mycket mer än bara skärpa på objektivet.Men varför välja bra kvalitet när man vid porträttfotografering alltid strävar efter BÄSTA kvalitet
Jag har sett fasta som har gräslig bokeh och jag har sett zoomar med fantastisk fin bokeh.En zoom har helt enkelt så många linselement och så komplicerad konstruktion så att oskärpekaraktären får ofta kompromissas med och blir sällan lika mjuk och lugn som med en fast brännvidd även vid samma bländare - detta är en anledning att välja fasta brännvidder..
Visst, om man tycker att större ljusstyrka än f/2.8 är användbart och viktigt (vilket jag inte tycker) så är fasta objektiv den enda möjligheten.En annan är att de i regel är ljusstarkare och har möjlighet till tunnare skärpedjup och därmed även fler bländarsteg att leka med för att variera skärpedjupet. Så medan zoomen erbjuder möjlighet att från ett ställe ändra bildutsnitt erbjuder istället den fasta brännvidden större möjligheter att variera skärpedjup. Båda är flexibla på sitt sätt.
Är det meningen att man ska förstå något av denna gallimatias?
Precis som Surgeon förstår även jag... denna gallimatias.Är det meningen att man ska förstå något av denna gallimatias?
Utmärkt, förklara då för mig vad det menas med "Varje scen har sin brännvidd". Vi får väl för övrigt verkligen hoppas att Surgeon själv förstår vad han skriver, annars vore det illa.
Istället för att skriva fullständigt meningslösa inlägg som "Kim , ge dig" och "Om man är nykter förstår man ." så kunde du ju förklara vad du menar med det du skrev, det skulle spara en massa tid. Jag har aldrig någonsin haft problem med att tydliggöra vad jag menar när någon frågar och jag ser ingen anledning för dig att ha det heller.
Den enda slutstasen som går att dra är alltså att det var ren gallimatias - det finns ingen annan förklaring - okej.
En fantastisk beskrivning på något som i själva verket är en lång illa dold rad av förolämpningar.Nu går jag några extra steg för att du ska förstå.
Jag ville ha en förklaring till vad du menade med helt obegripliga "Varje scen har sin brännvidd" och det skulle på något märkligt sätt alltså göra att jag inte accepterar andras uppfattningar? Hur förklarar du det? Det finns inget vett eller rimlighet i det du skriver.Jag vet att det är en jobbig procedur för dig att acceptera att andra har en uppfattning som inte stämmer överens med din uppfattning, "men många av oss är nyktra när vi skriver inlägg" du har en attityd som antingen beror på onykterhet eller okunnighet, välj själv!
Jag tycker faktiskt inte du är rätt person att prata om "vettig motkommentar". Du kan ju inte ens svara på en enkel fråga, utan börjar istället slänga förolämpningar omkring dig i din fullständiga brist på sakliga argument.Läs inlägget och kom med en vettig motkommentar eller lägg ner...
Jag har en sony 580.