Annons

Vad köpa för objektiv till porträttfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade en Nikkor 85/1.8 och den gav fantastisk bildkvalitét, inget snack om den saken.
 
Så du menar att jag egentligen inte kanske behöver köpa mig ett nytt? Jag tycker visserligen att det funkar bra det jag har men alla man hör om använder typ 50mm objektiv.
50 mm motsvarar ungefär 85 mm på småbild och som jag nämnde tycker jag det var trevligt. Varför inte försöka låna en sådan glugg?
 
Gud så bra att ni fick upp en diskussion här nu.
Jag har väl förstått att med ett objektiv med fast brännvidd så har man mkt bättre kvalitet. Men om jag väljer ett sådant zoom objektiv som någon skrev lite längre upp, faller kvaliteten mkt då eller? Och är ett sådant dyrare/billigare än ett fast 50mm?
Tycker ju det är smidigt med ett zoom då man inte behöver flytta sig så mkt, men om kvaliteten blir bättre med ett fast så vill jag hellre ha det.
Och det kanske stämmer det nån annan sa att det är svårt att få till en bra skärpa med så stor bländare som 1,2.
 
Jag tycker inte alls att skillnaden är "mkt bättre kvalitet" mellan Tamrons 28-75/2.8 och en fast 50mm, det är skillnad, men den är inte gigantisk. Sigmas 50mm är dock något extra vad gäller skärpa, helt klart. Jag tycker att jag har rätt stora krav på bildkvalitét och jag har varit mycket nöjd med Tamron 28-75/2.8.

Men det är som så ofta i livet, prioriteringar, behöver jag bästa möjliga skärpa, eller är kanske flexibiliteten och möjligheterna med en zoom viktigare? Du avgör.
 
Senast ändrad:
Det är inga problem att få bra skärpa ned ett 50mm 1,4 eller 1,2.
Däremot kan du begränsa skärpedjupet och få till magiska bilder.
Jag bara älskar den gluggen. Benen är zoomen vilket är ett mycket litet problem i relation till kvaliten i de fasta gluggarna.

www.skaldjursriket.se/ng_3.jpg
 
Senast ändrad:
Benen är zoomen vilket är ett mycket litet problem i relation till kvaliten i de fasta gluggarna.
Men där har du ju själva pudelns kärna, flyttar du på dig så förändras perspektivet. Man kan alltså inte likställa "benen" med zoom, det ger olika bilder.
 
Vad är det du inte förstår? Om du flyttar på dig så förändras perspektivet, vilket du tvingas göra med en fast brännvidd när du vill ha ett visst utsnitt (vilket man i princip alltid vill ha). Har du en zoom så kan du välja perspektiv och sen zooma till rätt utsnitt. Det ger en helt annan kreativ frihet.
 
Vad är det du inte förstår? Om du flyttar på dig så förändras perspektivet, vilket du tvingas göra med en fast brännvidd när du vill ha ett visst utsnitt (vilket man i princip alltid vill ha). Har du en zoom så kan du välja perspektiv och sen zooma till rätt utsnitt. Det ger en helt annan kreativ frihet.

Men kalla det inte zoom då. jag flyttar mig tills jag blir nöjd, är jag inte det byter jag glugg, vad är problemet? Kreativt är det väl snarare att utgå från en begränsd möjlighet. det ställer ju större krav på dig som fotograf.

Men skitsamma, vi blir väl saliga på olika saker så nått facit finns inte gällande det.
Har kört mycket med zoomgluggar genom tiderna men nu bara älskar jag de fasta.
Men det är ju jag det och kan bara utgå från mitt sätt att foto.
Känner du att det begränsar dig skall du naturligtvis fortsätta med zoomgluggar.

Som med allting annat har vi olika metoder och det är väl en himla tur det :)
 
Jaha, ja hur ska man kunna besluta sej om detta?
jag vill verkligen ha en bra skärpa i bilderna - helt klart.
men som sagt det finns fördelar med att ha en zoom att röra sig med.
Hmm, svårt.
 
Men kalla det inte zoom då. jag flyttar mig tills jag blir nöjd, är jag inte det byter jag glugg, vad är problemet?
Inga problem, jag ville bara vara säker på att vi talade om samma saker.
Kreativt är det väl snarare att utgå från en begränsd möjlighet. det ställer ju större krav på dig som fotograf.
Nu pratade jag om kreativ frihet, inte kreativitet. Kreativ kan man givetvis vara med vilka begränsade möjligheter som helst, det kan t.o.m. underlätta.

Om du känner att du behöver begränsningar för att kunna jobba kreativt så är det ju rätt väg för dig att gå. Jag har redan använt mig av fasta brännvidder under många år och jag ser inte längre det som ett behov, att begränsa mig.

Men skitsamma, vi blir väl saliga på olika saker så nått facit finns inte gällande det.
Har kört mycket med zoomgluggar genom tiderna men nu bara älskar jag de fasta.
För mig är det tvärtom, jag har gått från fasta till zoomar. Tidigare så var zoomarna så dåliga att de inte var något seriöst alternativ men idag finns det många knivskarpa zoomar.

Men det är ju jag det och kan bara utgå från mitt sätt att foto.
Känner du att det begränsar dig skall du naturligtvis fortsätta med zoomgluggar.

Som med allting annat har vi olika metoder och det är väl en himla tur det :)
Absolut, alla måste få jobba på det sätt som passar en bäst.
 
Jaha, ja hur ska man kunna besluta sej om detta?
Beslut är det bara du som kan ta. Men köp begagnat och ångrar du dig så kan du enkelt sälja för samma pris du köpte för. Det är inte värre än så. Jag har köpt och sålt objektiv otaliga gånger och sällan förlorat några slantar.
 
Vad är det du inte förstår? Om du flyttar på dig så förändras perspektivet, vilket du tvingas göra med en fast brännvidd när du vill ha ett visst utsnitt (vilket man i princip alltid vill ha). Har du en zoom så kan du välja perspektiv och sen zooma till rätt utsnitt. Det ger en helt annan kreativ frihet.

Perspektiv är att avbilda ett tredimensionellt objekt på ett tvådimensionellt bildplan

Om du använder en zoom eller backar fysiskt är samma sak

Förstår inte varför du så envetet hävdar att en zoom med dess kvalitetsbrister är ett bättre alternativ än en fast glugg som oftast ger bättre bildkvalitet än vilken zoom som helst
 
Perspektiv är att avbilda ett tredimensionellt objekt på ett tvådimensionellt bildplan
Ja.
Om du använder en zoom eller backar fysiskt är samma sak
Verkligen inte, zoomar du så kan du stå kvar på samma ställe och behålla perspektivet för att få ett visst utsnitt. Backar du fysiskt så ändras perspektivet och bilden blir därmed annorlunda. Det är mycket långt ifrån att vara samma sak.

Förstår inte varför du så envetet hävdar att en zoom med dess kvalitetsbrister är ett bättre alternativ än en fast glugg som oftast ger bättre bildkvalitet än vilken zoom som helst
Det har jag ju förklarat flera gånger, zoomar ger helt andra kreativa möjligheter och kvalitén är fortfarande mycket hög. Det är väldigt enkelt att förstå.
 
J
kvalitén är fortfarande mycket hög. Det är väldigt enkelt att förstå.

Inte högre än en fast glugg i samma eller till och med lägre prisklass.

Men den här diskussionen kommer ingen att vinna, (om det är viktigt) då jag till viss del håller med dig om fördelar med zoomgluggar, men rent kvalitetsmässigt slår de flesta fasta gluggar en zoom
 
Inte högre än en fast glugg i samma eller till och med lägre prisklass.
Det där är ju inget argument i själva verket, en zoom kan lätt ersätta 3 fasta (exempelvis 28, 50 och 75) och då hamnar vi i en helt annan prisbild.

Men den här diskussionen kommer ingen att vinna, (om det är viktigt) då jag till viss del håller med dig om fördelar med zoomgluggar, men rent kvalitetsmässigt slår de flesta fasta gluggar en zoom
Nej, det går inte att vinna, eftersom det är en fråga om tycke och smak. Jag nekar inte till att fasta objektiv ofta är strået vassare än zoomar, frågan är om det är värt den extra skärpan eller om andra värden är viktigare. Upp till var och en att avgöra.
 
Det där är ju inget argument i själva verket, en zoom kan lätt ersätta 3 fasta (exempelvis 28, 50 och 75) och då hamnar vi i en helt annan prisbild.


Nej, det går inte att vinna, eftersom det är en fråga om tycke och smak. Jag nekar inte till att fasta objektiv ofta är strået vassare än zoomar, frågan är om det är värt den extra skärpan eller om andra värden är viktigare. Upp till var och en att avgöra.

då är vi ju för en gångs skull överens

Fasta gluggar ger oftast bättre kvalitet i slutresultatet

Zoom gluggar ger mer variationsmöjligheter när du har cementerat fötterna i marken ;-)

Det är nog därför jag har en mix av fasta och zoomgluggar i min kameraväska

Ha en skön fredagskväll
 
då är vi ju för en gångs skull överens
I någon mån ^^

Fasta gluggar ger oftast bättre kvalitet i slutresultatet
Jag skulle snarare säga att det är ytterst sällan som skillnaden syns på den färdiga bilden.


Zoom gluggar ger mer variationsmöjligheter när du har cementerat fötterna i marken ;-)
Zoomen ger fler variationsmöjligheter oavsätt var du befinner dig. Att vara rörlig och dessutom ha zoom ger stor kreativ frihet, vilket en del tycker är störande och andra ser som positivt.

Det är nog därför jag har en mix av fasta och zoomgluggar i min kameraväska
Jag har gått från att ha bara fasta till att ha bara zoomar och däremellan ha en blandning.

Ha en skön fredagskväll
U2
 
På filmtiden och med min Minolta så hade jag bara fasta objektiv och jag led inte speciellt mycket av det, dessutom var de ganska ljusstarka vilket var viktigt när man körde med film och fokuserade manuellt.

Det finns väl en liten fördel med ett fast objektiv förutom pris och vikt och det är att det har i regel färre linser vilket gör att de funkar bättre i motljus. Jag lånade en gång en Pentax KX med 55/1.8. Denna glugg hade sjuskikts antireflexbehandling vilket gjorde att om man hade solen i ena hörnet så fick man i stort sett inga reflexer alls i det andra hörnet. Så är det inte med zoomar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.