Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad köpa? (Exempelbilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

anderssparlund

Avslutat medlemskap
Hej! :)

Jag har tänkt att köpa en systemkamera med följande egenskaper:

- Ska kunna fota bra/OK i både utomhus och inomhusmiljöer (kommer användas att ta foto som synes nedan bifogat).
- Begagnad, prisklassen 2 000 - 3 000 kr (den ska tas med ut på turné så den får inte vara alltför värdefull).
- Ska inte vara beroende av för mycket inställningar måste göras (personen som kommer ta bilder är ingen "bra" fotograf utan mer "aim and shoot").

Bilderna nedan är tagna av en bekant med en Nikon D50, utrustat med vanligt 18-55 mm objektiv.
Dessa bilder är i mina ögon den klass vi eftersöker.

Vad ska jag köpa för att få bilder i liknande klass? Canon/Nikon?
Vilken modell skulle jag bli nöjd med vid användande av vanligt 18-55 mm foto inomhus som på de bifogade bilderna?

Tacksam för alla svar och tips! :)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    18.9 KB · Visningar: 656
  • 2.jpg
    2.jpg
    19.4 KB · Visningar: 656
  • 3.jpg
    3.jpg
    15.3 KB · Visningar: 650
  • 4.jpg
    4.jpg
    6.9 KB · Visningar: 651
Varför inte titta på en kompaktkamera istället?
Det finns modeller som är riktigt bra, men jag är alltför oinsatt i att tala om vad man ska ha när det gäller sådana kameror. Lättare att ta med. Inte objektiv att behöva byta.
 
Varför inte titta på en kompaktkamera istället?
Det finns modeller som är riktigt bra, men jag är alltför oinsatt i att tala om vad man ska ha när det gäller sådana kameror. Lättare att ta med. Inte objektiv att behöva byta.

Eftersom ambitionen är att kunna använda bilderna, exempelvis på hemsida och liknande. Kompaktkamera-bilder blir enligt min erfarenhet aldrig i samma klass, exempelvis som de bilder som visas ovan.
 
D50 var en instegskamera och alla dagens instegskameror är bättre än den. Ta vilken som helst.

Om kravet att den ska kunna användas av vem som helst, "aim and shoot" som du säger, är det nog ändå vettigare att använda en kompaktkamera. Om man inte kan ta bättre bilder än exemplen med en sådan lär det inte bli bättre med en systemkamera.
 
D50 var en instegskamera och alla dagens instegskameror är bättre än den. Ta vilken som helst.

Om kravet att den ska kunna användas av vem som helst, "aim and shoot" som du säger, är det nog ändå vettigare att använda en kompaktkamera. Om man inte kan ta bättre bilder än exemplen med en sådan lär det inte bli bättre med en systemkamera.


Ovan bilderna är alltså vad jag anser är bra/OK bilder och således utgångspunkten för bedömningen. Ha i åtanke att jag inte är ngn fotoexpert, det är därför jag frågar.
Har haft en del kompaktkameror (IXUS-serien) men tycker inte att bilderna blir "användbara" på samma vis som bilderna ovan.

Som sagt ovan får det bli en begagnad.
Vilka modeller ur Canon-serien tror ni jag skulle bli nöjd med vid fotande med vanligt 18-55 objektiv?
Har tidigare fått tips om modeller av typ Canon 30D, 40D, 350D, 400D, 500D. Är det vettigt?
 
Ovan bilderna är alltså vad jag anser är bra/OK bilder och således utgångspunkten för bedömningen. Ha i åtanke att jag inte är ngn fotoexpert, det är därför jag frågar.
Har haft en del kompaktkameror (IXUS-serien) men tycker inte att bilderna blir "användbara" på samma vis som bilderna ovan.

Som sagt ovan får det bli en begagnad.
Vilka modeller ur Canon-serien tror ni jag skulle bli nöjd med vid fotande med vanligt 18-55 objektiv?
Har tidigare fått tips om modeller av typ Canon 30D, 40D, 350D, 400D, 500D. Är det vettigt?

Nej, det är inte vettigt, alla ovan rekommenderade är förhållandevis gamla kameror förutom möjligvis 500d.

för 3490kr får du en ny nikon D3100 med bra bildstabiliserad lins, för 2990 får du en sony alpha a290.

En sony NEX-kamera fungerar också fint, det är en systemkamera fast de har "slipat bort" all plast runt innanmätet så den blir väldigt liten o kompakt. Sony nex5 såldes för 3000-3500 innan den slutade säljas så borde inte gå dyrare än så på blocket.
 
Jag förstår inte alls de som rekommenderar en kompaktkamera till konsertbilder? Det lär innebära höga ISO-tal och där brusar en kompakt rejält jämfört med en systemkamera. Dessutom vill du säkert fota i RAW vilket inte alla kompakter har.

Det är väl just vid svåra ljusförhållanden som en systemkamera kommer till sin rätt!

En ny instegsmodell med kit-objektivet bör väl funka utmärkt. Kanske kompletterad med en fast 50/1.8 glugg för en tusenlapp.

När det gäller begagnat så tycker jag nog att 40D mycket väl kan fungera - om priset är rätt är det ett bra köp, men senare modeller är att föredra.
 
Dessutom vill du säkert fota i RAW vilket inte alla kompakter har.
Prolemet är bara om man inte vill pyssa med bilderna i efterhand:
"- Ska inte vara beroende av för mycket inställningar måste göras (personen som kommer ta bilder är ingen "bra" fotograf utan mer "aim and shoot")"
 
Prolemet är bara om man inte vill pyssa med bilderna i efterhand:
"- Ska inte vara beroende av för mycket inställningar måste göras (personen som kommer ta bilder är ingen "bra" fotograf utan mer "aim and shoot")"

En systemkamera är ju precis lika lätt att hantera som en kompakt. Sätt den i "gröna rutan" och tryck av - om man nu vill ha det så enkelt som möjligt.

Vill man gå ett steg längre och fota i RAW så slipper man jobba med inställningen av vitbalansen (som lär vara knepig vid konsertfoto) vid fototillfället och kan göra det i lugn och ro i efterarbetet. I det här fallet skulle alltså RAW innebära en förenkling jämfört med att försöka få till allt rätt vid fototillfället.

Jag är en stor vän av kompaktkameror och använder dem allt som oftast själv men just till denna uppgift tycker jag att en systemkamera passar bättre. Prismässigt ligger ju en instegsmodell av systemkamera i samma nivå som de lite mer kompetenta kompakterna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.