Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad heter er ögonsten?
- Trådstartare Väte
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Hrrm, är det fler än jag som tänker på ryska kulstöterskor?Graal skrev:
Mina kameror har så vackra originalnamn att jag inte behöver döpa om dom:
Seagull
Diana
Isoly
Bessa
Holga
Isola
Taxona
Ikonta
Pucky
Certina
Lubitel
Isolette
Contax
Bellina
m.fl
Personligen; nej, jag skulle aldrig nånsin få för mig att döpa en pryl. Det känns oerhört pretentiöst och fånigt.
Graal
Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Hrrm, är det fler än jag som tänker på ryska kulstöterskor? ......
Det där kraftpaketet Holga Smirnova skulle man inte vilja träffa i en mörk gränd....
Palletheking
Aktiv medlem
Nej dylika funderingar finns inte i min värld. Jo förresten, favoritgluggen har jag visst benämnt en o annan glugg som funnits i min ägo. Inte speciellt romantiskt dock.Väte skrev:
Alltså. Folk har en tendens att kalla sina maskiner för något. Exempelvis båtar, som alltid har ett kvinligt namn.
Men vad jag vill veta, har ni döpt er kamera (alt. plurual)?
Min Nikon F5 heter "Nikita", och min Canon EF "Murphy".
larsborg
Aktiv medlem
Jag hänvisar trådmakaren till följande sajt:
www.lunarstorm.se
www.lunarstorm.se
Palletheking
Aktiv medlem
Håller med, det var så långt att jag inte orkade läsa hela.HåGe skrev:
Gissar att Martin och Staffan kanske är av samma uppfattning.
Men jag måste säga att inlägget från Staffan är väl så talande!
Splanky
Aktiv medlem
I bilklubben där jag härjar har nästan alla namn på sina ögonstenar, så fenomenet är inte på något sätt unikt
Jag har iallafall döpt min hobbybil:
http://www.splankymedia.se/051012/
Men faktum är att en kamera känns något främmande att döpa...
Jag har iallafall döpt min hobbybil:
http://www.splankymedia.se/051012/
Men faktum är att en kamera känns något främmande att döpa...
StaffanH
Avslutat medlemskap
HåGe skrev:
Men jag måste säga att inlägget från Staffan är väl så talande!
Klartext regerar!
Väte
Aktiv medlem
Det kanske är lite pretto. Men va fan. Jag tycker om att ha en personlig relation med döda ting (alltså inte en sexuel =)). Det känns som om dem fungerar som dem ska lite oftare då.
Där emot rekonenderar jag väl inte att man knäcker en flaska bubbel över gluggen när man döper den =).
Ryska kulstöterskor, hur hamnade du i dem funderingarna.
Fast när vi ändå är inne på ryska kvinnor och friidrott. Har ni sett klippet från EM i GBG i sommras. Där en sportfotografs långa fina objektiv fick sig en träff av en diskus som hade hammnat lite ur kurs.
Där emot rekonenderar jag väl inte att man knäcker en flaska bubbel över gluggen när man döper den =).
Fast när vi ändå är inne på ryska kvinnor och friidrott. Har ni sett klippet från EM i GBG i sommras. Där en sportfotografs långa fina objektiv fick sig en träff av en diskus som hade hammnat lite ur kurs.
Graal
Avslutat medlemskap
......Jo förresten, favoritgluggen har jag visst benämnt en o annan glugg som funnits i min ägo....... [/QUOTE]
Även mina gluggar har vackra namn:
Planar
Tessar
Sonnar
Triotar
Distagon
Heliar
Skopar
Nokton
Solinar
Agnar
Apotar
Anastigmat
Jupiter
m.fl
Finge jag döpa ett objektiv skulle det vara ett Sonnar, det skulle jag kalla Idun efter Asa-gudinnan som försvarade de äpplen gudarna åt för att få evig ungdom. Denna objektivkonstruktion har verkligen evig ungdom. Nyligen har Zeiss komit ut med ett ZM-Sonnar 1,5/50mm vars grunder sägs ha räknats ut redan 1939. Men även förkrigsmodellen av Sonnar 1,5/50mm är fantastisk. Dessa bilder är tagna med denna förkrigs-Sonnar, tillverkad av Zeiss för Leica 39mm gänga. När du klickat på bilderna, klicka på "Larger" under bilden så ser du den ännu större.
Även mina gluggar har vackra namn:
Planar
Tessar
Sonnar
Triotar
Distagon
Heliar
Skopar
Nokton
Solinar
Agnar
Apotar
Anastigmat
Jupiter
m.fl
Finge jag döpa ett objektiv skulle det vara ett Sonnar, det skulle jag kalla Idun efter Asa-gudinnan som försvarade de äpplen gudarna åt för att få evig ungdom. Denna objektivkonstruktion har verkligen evig ungdom. Nyligen har Zeiss komit ut med ett ZM-Sonnar 1,5/50mm vars grunder sägs ha räknats ut redan 1939. Men även förkrigsmodellen av Sonnar 1,5/50mm är fantastisk. Dessa bilder är tagna med denna förkrigs-Sonnar, tillverkad av Zeiss för Leica 39mm gänga. När du klickat på bilderna, klicka på "Larger" under bilden så ser du den ännu större.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag gillar att ha sexuella relationer med döda ting, fast jag döper de inte i alla fall.Det kanske är lite pretto. Men va fan. Jag tycker om att ha en personlig relation med döda ting (alltså inte en sexuel =))
Makten
Aktiv medlem
Namnet, vad annars?Väte skrev:
PS. Snälla, snälla, snälla; använd "dom" om du inte kan skilja på de/dem. DS.
/Språkpolisen
Thunderbird
Aktiv medlem
Väte skrev:
Men vad jag vill veta, har ni döpt er kamera (alt. plurual)?
Nej. Varför skulle jag göra det?
/ E
Lars Broman
Avslutat medlemskap
Min tillförlitliga Nikon F4 kallar jag "gamla Bettan". Från tecknade filmen Robin Hood.
JohanOlovsson
Aktiv medlem
Lars Broman skrev:
Min tillförlitliga Nikon F4 kallar jag "gamla Bettan". Från tecknade filmen Robin Hood.
Vafan! :O jag har en gammal bettan! du får inte ta hennes namn! ;D det är en minolta XG1n är min äldre så måste du döpa om din vilket forum