Annons

Vad har hänt med min bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alvan

Medlem
Jag var ute och fotade här om dagen med min digitalkamera (Minolta Dimage F300). På några av bilderna tagna i motljus så blir det ett svart fält uppe till höger (bredvid solen). Bilder före och efter både i motljus och utan ser helt ok ut.

Jag fattar inte vad som hänt är det någon som kan förklara?

Bilagor

• vad har hänt.jpg
    vad har hänt.jpg
    55.5 KB · Visningar: 485
Gissar helt vilt här.

Töms inte en del sensorer pixel för pixel för varje rad?
De som ser svarta ut ligger på samma rader som solen som kanske är lite för stark för sensorn? Någon form av overflow i digitaliseringen eller liknande?

Som sagt, rena gissningar men någon som har mer aktuella kunskaper i sensorers funktion kanske kan bistå med mer än gissningar.

Alvan skrev:
Jag var ute och fotade här om dagen med min digitalkamera (Minolta Dimage F300). På några av bilderna tagna i motljus så blir det ett svart fält uppe till höger (bredvid solen). Bilder före och efter både i motljus och utan ser helt ok ut.

Jag fattar inte vad som hänt är det någon som kan förklara?

har sett något liknande tidigare... fast minns inte om det verkligen blev svart...
men tror att det handlar om att pixlarna sitter i rader, och när det blir "övebelastat" så sticker hela raden....
om jaag nu ska försöka mig på en enkel och inte så teknisk förklaring..

/b

Tack för era svar, det kan kanske stämma det där med nån slags överlastning.

Om det nu inte är nåt som faktiskt sticker ut. När jag förstorar ordentligt så ser det nästan ut som det ligger snö på. Fast jag kan faktiskt inte påminna mig om att det fanns något där.

Om det nu skulle vara nåt där, blir denna diskussion riktigt pinsam...

På den förminskade bilden följer det mörka bandet inte pixelraderna exakt. Hur är det på originalbilden?

Jag tror också på något mättnadsfenomen, men det verkar ju knepigt om bandet går snett över bilden.

Nu vet jag hur ufon blir till.

Folk ger sig ut och fotar och har ingen aning om vad de har i sökaren. När de kommer hem och framkallar bilderna har konstiga fenomen dykt upp som de aldrig sett förut.

Har nu hittat bilder som jag tagit tidigare från ungefär samma plats och visst finns det rester från en brygga som sticker ut från strandkanten.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt det var inte min mening att lura någon, jag trodde verkligen det var nåt konstigt.(Sitter här och rodnar skamset, oerhört pinsamt)

He he ja jag tyckte det såg ut som en brygg del eller stock. Men visst ibland kan man missa vissa detaljer när man har bråttom/om det är mycket ljus!

ANNONS