Hej!
Grundproblematiken, vare sig det gäller program, spel, musik eller vad det kan vara, är att vi ännu inte tycks ha något etablerat sätt att förhålla oss till kopieringsbara varor, mjukvara. Vi verkar lite till mans tycka att det är ett mindre brott att kopiera mjukvara än att stjäla hårdvara. Ändå är det samma typ av utvecklingskostnader, svett och möda etc etc som ligger bakom båda typerna av produkter.
Person A har arbetat, skapat etc. Person B vill ha det som A har åstadkommit. B är villig att betala och A är villig att sälja. Affären blir av.
Så har det sett ut länge, men inte nu längre när det som A har gjort plötsligt kan kopieras av B, C och alla andra och distribueras hejdlöst.
Tänk om det gick att stoppa in en bil i en materiakopieringsmaskin och vips, ut kommer en exakt kopia av bilen. Bara att ta och köra hem med eller...?
Sedan en annan sak. En åsikt som kommit fram några gånger i den här tråden är något i stil med: "Det finns ju faktiskt billigare program som Elements som alla har råd att köpa."
Och? Jag använder Elements. Det räcker inte åt mig. Skulle jag bara för att jag inte t ex yrkesarbetar med bildbehandling eller av annan anledning lagligt kan köpa programmet till en bråkdel av vad det kostar annars, därmed självklart ha lägre ambitioner när det gäller min bildbehandling?
Jag vet från min tid som programmerare att det sitter folk och jobbar mot betalning av företag etc utan att begripa vad de håller på med, samtidigt som det sitter folk hemma som är mycket kunnigare på samma sak, men som aldrig skulle ha råd att skaffa den utrustning de behöver för att utveckla sin talang, samma utrustning som de som inte behärskar den får gratis av företaget de är anställda av.
Det jag vänder mig emot är Adobes prissättning. När jag mejlade dem om detta fick jag till svar att Elements är till för de som t ex vill organisera sina bilder och skapa bildspel, medan CS2 är för avancerad bildbehandling.
Skitsnack! Alla som använt Elements vet att det kan göra enormt mycket mer avancerade saker än att organisera bilder och skapa bildspel! Till det räcker gratisprogram som Photoshop Album Starter Edition.
Att CS2 är mycket mer avancerat än Elements säger jag absolut inte emot, men jag vägrar tro att det skulle vara mer än tio gånger så mycket krut i CS2 som i Elements, alltså proportionellt mot prisskillnaden.
Jag tror att Adobe tar ut överpris för CS2 för att de vet att det säljer i alla fall, kanske subventioneras samtidigt Elements något med vinsten från CS2 för att priset på Elements ska kunna pressas ned lite så att det säljs i större volymer, och det tycker jag i så fall är rutten prispolitik som slår hårt mot oss som inte är proffs men entusiaster.
Om någon kan bevisa för mig att CS2 faktiskt ÄR värt mer än tio gånger så mycket som Elements accepterar jag gärna Adobes prissättning. Adobe själva lyckades inget vidare med sitt patetiska svarsmejl. Jag är helt klart villig att betala tio papp för något som faktiskt är värt det, men jag tror som sagt inte att CS2 är det.
Mvh.
Lasse C