Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer när CS3 kommer ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mamaya skrev:
Har man inte råd får man väl låta bli att köpa, och stjäla. Det finns bliigare PS som vem som helst har råd att köpa. Bara för att den stora majoriteten stjäl program är det väl inte mindre olagligt. Vad tycker du själv om att bli bestulen?

Vad jag tycker spelar ju inte så stor roll.
Bara konstaterar hur det är i dagsläget.

Undra hur många som lärt sig ps via crackade program, för att sedan gå in i en yrkesroll och betala licensen. Kanske har Adobe trots allt tjänat på detta. Bara en tanke.
Men det är som sagt en helt annan global debatt om cracking i stort.

Prisbild CS3 ???

har någon sett någon prisindikation för CS3:an ?

svensk ?
engelsk ?

PS: dubbelpostar det här, för tråden håller på och spåra ur i moralfrågor kring piratkopiering.

TA DEN DISKUSSIONEN NÅGON ANNANSTANS, så är ni väldigt snälla.

Splanky skrev:
Priserna är ju trots allt satta för oss som använder programmen för yrkesbruk.
Tror inte alla köper licens för en massa pengar för att sitta hemma och leka. Även öm det inte är försvarbart moraliskt och etiskt, Så är det en realitet.

Hej!

Jag är Elementsanvändare, men jag försöker ändå hänga med i vad som händer på CS-fronten med anledning av att jag funderar på att köpa CS3, trots att jag inte jobbar yrkesmässigt med bildredigering. Jag är entusiast och det räcker gott som skäl att vilja ha ett avancerat program, och det kallar jag inte att sitta och leka som Tomas skrev tidigare.

Som väl var lade han till att han inte tyckte det var moraliskt försvarbart, och jag tror att han har rätt angående Adobes prispolicy. Adobe vet att yrkesfolk, företag etc köper programmet i alla fall, i synnerhet med tanke på hur stort namnet Photoshop är. De kan ta ut nästan vilket pris de vill för CS-programmen för att kunna hålla nere priset på Elements så att det kan säljas i volym.

Detta sätter oss icke yrkesfolk, men entusiaster, i klistret eftersom vi också vill ha avancerade bildredigeringsfunktioner, men kan eller vill inte betala överpriser satta för yrkesfolk.
Detta håller inte Adobe med om, av begripliga skäl, men så tror jag att det är.

För att återgå till frågan. Jag tror inte alls att CS2 kommer att bli omodernt. Däremot kommer CS3 innehålla en del nya funktioner som en del kommer tycker är värda pengarna för en uppgradering, medan andra inte kommer tycka det.
Jag tror inte att CS3 blir ett "måste" pga filformat, standardändringar etc.

En nyhet i CS3 som jag själv gärna skulle vilja ha är de sk smarta filtren som man kan gå in och justera parametrar i i efterhand, som i justeringslagren, istället för att behöva börja om från början med filtret som idag. Jag tror att det är en kanonbra funktion. I alla fall tror jag att jag skulle tycka det.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

David Appelgren skrev:
Klockren kommentar. Ja, det blir nog den största förändringen för CS2. En miljon avinstallationer och en miljon nyinstallationer av CS3 inom loppet av ett par dagar. :)

Ja... fast jag tror nog Adobe har tänkt den tanken och försöker nog förhindra saken. Hur de kommer lyckas märks på de stora fildelar siterna. Kan vara att de lägger in någon dold koll på något sätt. Men man kan ju hoppas på en billig kopia..

Pupillen skrev:
För att slippa behöva välja mellan att bli brottsling eller brottsoffer håller jag mig till Gimp.

Hej!

Förlåt David som startade tråden, men jag kan inte låta bli att avvika från ämnet och skriva om Adobes prissättningsmoral.

Ovanstående citat tycker jag träffar huvudet på spiken.

I min bekantskapskrets finns det ett flertal som använder CS2 eller föregångarna till CS-programmen, alltså tidigare versioner av "stora" Photoshop.
Ingen utom EN av dem, mig veterligen, har betalat vad programmet egentligen kostar. Exakt hur de andra skaffat det har jag inte lagt mig i.
Jag vill understryka att det inte är fråga om ett gäng inbitna hackare och piratkopierare utan vanliga människor.

Om det här är representativt, vilket det ju låter som att döma av bl a det första svaret från Kent i den här tråden, borde kanske Adobe tänka om vad gäller prissättningen.

Om de sänkte rådande överpris på CS2 rejält finns det stor chans att de skulle få sälja som smör av det. I så fall skulle de tjäna bra med pengar ändå, kanske till och med mer än nu, de skulle slippa kämpa mot piratkopieringen i lika hög grad, vi som inte vill piratkopiera skulle också ha råd med programmet och dessutom slippa reta oss på dem som utan dåligt samvete skaffar sig tillgång till den mjukvara vi inte har samvete att stjäla.

Samtidigt hyser jag en viss förståelse för dem som piratkopierar, utan att jag för den skull skulle kunna tänka mig att göra det själv. Att ta tio papp för ett mycket populärt bildbehandligsprogram är nästan en uppmaning till stöld.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Kommer absolut uppgradera..
Ny version = nya funktioner/arbetssätt etc.. och ska man vara duktig på ett verktyg så vill man vara med på alla nya funktioner även om dom är små.

Säkert bättre optimerad för dual core, än tidigare, och nu kommer även quad core..
Sitter man med TIFFar på över 100mb är en liten prestanda förbättring tidssparamde.

Orkar inte ge mig in i pirat disskutionen, vissa har samvete vissa inte. Detta är väll ingen poitik/lag site.

Själv laddar jag ned och provar sedan köper jag om jag tycker det är värt pengarna, Precis som jag aldrig skulle köpa ett nytt kamera hus utan att prova det innan.

Ny version = Nya dyra funktioner.
Jag uppgraderade ifrån CS till CS2 för att få Rawkonvertering, alla andra nya funktioner har jag inte lärt mig.

Så jag kommer inte att köpa CS3, det blir bara en bunt massa funktioner och plugin som jag inte har nytta av.

Däremot kan jag tänka mig att skrota CSx till förmån för Lightroom om priset är rimligt. Lightroom som det ser ut idag klarar av 90% av mitt bildbehandlings behov.

Mamaya skrev:
Har man inte råd får man väl låta bli att köpa, och stjäla. Det finns bliigare PS som vem som helst har råd att köpa. Bara för att den stora majoriteten stjäl program är det väl inte mindre olagligt. Vad tycker du själv om att bli bestulen?

Nej, ingen stjäl ett datorprogram. Brott mot upphovsrättslagen blir inte stöld oavsett hur många gånger man använder begrepper felaktigt.

Arctic skrev:
Nej, ingen stjäl ett datorprogram. Brott mot upphovsrättslagen blir inte stöld oavsett hur många gånger man använder begrepper felaktigt.

Smart, vi anmärker på orden och flyttar fokus från brottet. Svensk moral i sitt esse...

Som sagt så finns CS3 redan ute "knäckt" utan tidsbegränsning för Beta utan föregående licens att putta in. Eller knäckt är väl fel egentligen då du bara behöver döpa om en fil.
Trist men sant.

Jag är stormförtjust i CS3.
Både användargränssnittet och finputsningen.
Vägrar kategoriskt att gå tillbaka till CS2 nu.
Precis som när CS2 släpptes.

Men att köpa uppgraderingslicens är ju inte så förfärligt dyrt. Den stora kostnaden är första gången du köper.

Frågan är vem Adobe vänder sig till.
Jag är övertygad om att det definitivt inte är privatsvensson. För då hade prisbilden varit helt annorlunda. Det finns ju elemet också som är billigare.

Det som jag tycker är irriterande är Adobes prissättning i Sverige jämfört med USA. Man sparar runt 2000 kr på att beställa från B&H i NY, trots frakt och moms. Förutsätter naturligtvis att man klarar sig med en engelsk version...

alfin skrev:
Det som jag tycker är irriterande är Adobes prissättning i Sverige jämfört med USA. Man sparar runt 2000 kr på att beställa från B&H i NY, trots frakt och moms. Förutsätter naturligtvis att man klarar sig med en engelsk version...

Ja det beror väl på den låga dollarkursen just nu, så är det väll med nästan alla andra prylar i USA just nu?

Stisse skrev:
Ja det beror väl på den låga dollarkursen just nu, så är det väll med nästan alla andra prylar i USA just nu?

Jag köpte min CS därifrån för flera år sedan och det var samma prisskillnad då, så jag tror inte det beror på kursen just nu enbart.

Jag kommer absolut uppgradera.

Jag uppgraderade motvilligt från CS till CS2 endast för att kunna köra D200:ans NEF:ar i CameraRaw, men maken till buggigt program var det länge sedan jag varit med om.

CS gick smidigt att jobba med, men nu när jag kör CS2 blir jag bara förbannad av alla småbuggar. Jag kör nu betan och än så länge verkar alla dessa buggar vara fixade.

Detta är den enda anledningen till att jag kommer uppgradera till CS3 så fort den svenska versionen kommer. Jag har redan lagt in en beställning.

P.S Jag pratar om Mac-versionen. Win-versionen ska tydligen inte vara full av buggar.

Leifer skrev:
Smart, vi anmärker på orden och flyttar fokus från brottet. Svensk moral i sitt esse...
Stöld är att ta något som någon annan har. Att kopiera ett program, en text, en musiksnutt eller en idé är brott mot upphovsrätten. Det är inte samma som stöld, även om det ofta benämns så i folkmun. Om jag tar din bil är det stöld och du har ingen bil kvar. Om jag installerar Photoshop CS3 utan att betala är det ett lagbrott men fortfarande inte stöld. Adobe har fortfarande kvar källkoden och har inte blivit av med något, däremot gått miste om licensintäkt. Svensk moral är inte annorlunda för att man använder korrekta begrepp och brottet är fortfarande i fokus.

alfin skrev:
Tycker det är smart att välja engelsk version, antalet sidor på nätet resp böcker om Photoshop är betydligt fler på engelska än på svenska. Att priset dessutom skiljer så mycket gör valet ännu lättare.

---

Provade CS3-betan men den kändes inte så revolutionerande så den är redan avinstallerad. Största vitsen med nya versionen är väl att Mac äntligen ska få en nativ intel-version. För den som köper ny kamera nästa år lär man väl tvingas att uppgradera, antagligen kommer inte ACR för CS2 att uppgraderas för stöd av nya kameror.

niklasl skrev:
Stöld är att ta något som någon annan har. Att kopiera ett program, en text, en musiksnutt eller en idé är brott mot upphovsrätten. Det är inte samma som stöld, även om det ofta benämns så i folkmun. Om jag tar din bil är det stöld och du har ingen bil kvar. Om jag installerar Photoshop CS3 utan att betala är det ett lagbrott men fortfarande inte stöld. Adobe har fortfarande kvar källkoden och har inte blivit av med något, däremot gått miste om licensintäkt. Svensk moral är inte annorlunda för att man använder korrekta begrepp och brottet är fortfarande i fokus.

Precis som när någon tar dina bilder, jag vet. Och som du säkert förstår vände jag mig inte mot korrekta formuleringar utan mot individers försök att motivera sina brott med ordvrängeri.

Leifer skrev:
Precis som när någon tar dina bilder, jag vet. Och som du säkert förstår vände jag mig inte mot korrekta formuleringar utan mot individers försök att motivera sina brott med ordvrängeri.
Kan inte se att Roger försökte motivera något brott med "ordvrängeri" i sitt inlägg, som du kommenterade. Dessutom använde han uttrycket "brott" om förfarandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar