Annons

Vad händer med Pentax?? När presenteras nästa kameramodell?

Produkter
(logga in för att koppla)
På Stockholms fotomässa pratade jag med en pentaxförsäljare som sa att nästa kameramodel når marknaden troligen hösten 2009.

Är det ngn som har bättre förhandsinformation?

Jag har väntat för länge på några nyheter om Pentax och vad som är på gång i utvecklingsväg och som jag nämnt förut så tycker inte jag att steget mellan K10 och K20 är tillräckligt för att motivera ett byte av kamerahus. För min del har det här inneburit att jag kommer att byta system och gå över till Canon med allt vad det innebär, känns lite synd nu när det äntligen börjar hända lite på Pentax objektivsida men det räcker inte för att jag ska stanna hos Pentax. Visst objektiven är dyrare till Canon och Nikon men dom finns och det går att få tag på begagnade objektiv. Så för min del så kommer en eventuell nylansering nästa höst på nytt kamerahus för sent och vem vet det kanske blir en ny instegsmodell och det är inte vad jag är ute efter.
Mvh Anders

Jag hoppade över K10D och har nu K20D, vilket känns som en kamera som räcker för mig ett bra tag, jag har än så länge inte hittat något jag stör mig på.

Vad är det som saknas hos Pentax / K10D / K20D som löses med ett byte till Canon? Frågan är helt ärligt menad och är intresserad av hur andra resonerar. Jag själv plåtar mest i studio och familjebilder...

Jag funderar i samma banor som du, problemet är att har man investerat i ett system så känns ett byte väldigt kostsamt.
Troligen händer ingenting före våren 2009 då nya kameramodellen förhands visas.
Jag undrar hur kan Nikon och Canon komma med nya modeller typ varje halvår??

Samsung har offentligt sagt att dom arbetar på en kamera utan spegelhus, liknande 4/3 gruppen alltså. Ska komma om två år. Det berör nog Pentax också.

Är man ute efter FF-kameror och är beredd att betala för vad dessa system kostar så är ju knappast Pentax ett alternativ, de satsar ju bara på APS-C och lär göra så under åtminstone ett antal år till.

Pentax har rätt lite att vinna på att satsa på FF med tanke på hur liten den delen av marknaden är, dessutom skulle de behöva bygga upp ett nytt objektivsortiment vilket skulle kosta mycket pengar. Förmodligen mycket mer än de kan tjäna på att sälja några tusen FF-kameror per år.

Pentax har i alla år fokuserat på entusiaster, och jag tror inte det kommer ändas inom överkskådlig tid. Det är nog först när FF sensorer kommer ner i pris till vad APS-C sensorer kostar idag som de börjar satsa på den marknaden.

Jag peronligen kommer att kompletera med objektiv som klara av upplösningen i K20D. Jag ser idag, som amatör, ingen nytta med en 24x36 kamera. Saknar bara en ljusstark normal i vettigt pris, hoppas på en SDM 30/1.4 :)

Fördelen med 3/4 och APS är ju att husen blir mindre och optiken lättare. Min K20D med kit-glugg är en smidig "liten" kamera, med batterigrepp och 70-200/2.8 frågar dom om jag kommer från tidningen ;)

Jag är också nöjd med APS-C formatet, men frågan var när kommer nästa modellen?
Finns inga större skäl för mig att köpa K20D i dagsläget. Jag har redan lagt undan pengar för ny kamera, och två nya objektiv. Stora pengar och jag vill inte sitta på de, tiden går, NIkon och Canon bokstavligt talar spottar ut nya kameror i alla format och modeller etc.
Har jag sattsat på fel häst?

Finns inga större skäl för mig att köpa K20D i dagsläget. Jag har redan lagt undan pengar för ny kamera, och två nya objektiv. Stora pengar och jag vill inte sitta på de, tiden går, NIkon och Canon bokstavligt talar spottar ut nya kameror i alla format och modeller etc.

Kanske det. Vad är det du fotar och vad är det för kamera och objektiv du tittar på?

Menar du att det är mer motiverat att byta hus/märke om det lanseras många nya kameror?

Vilka begränsningar ser du idag med din utrustning som du känner motiverar ett byte av hus/optik/märke?

Tyvärr tycker jag det ser ganska mörkt ut för pentax.

Beslutet att stanna i cropträsket var allt annat än smart. Pentax har ju nu kastat nästan all gammal optik på sophögen och även de nya objektiv som bevisligen fyller ut 24x36 kallas för DA.. (200/2.8, 300/4, 40/2.8, 70/2.4).

Om Pentax, mot förmodan, skulle komma med en 24x36 så blir det "intressant" att hålla isär vilka objektiv som funkar på FF.

Det där snacket om att FF är onödigt, små volymer etc, håller jag inte med om. De är prestigehöjande produkter vars värde inte skall underskattas när det gäller att sälja instegsprylar.
Visst är volymerna mindre, men marginalerna är fan så mycket större.

Dessutom kommer priset på FF att fortsätta sjunka (tack Sony) och om några år kan man anta att priskillnaden mellan en cropkamera och en FF bara är några tusenlappar. När det händer blir det inte lätt att sälja cropkameror till entusiastanvändare.

Sen verkar det som allt hallaballoo med Hoya, samsung, tokina, Heinz och gud vet vad inte har varit så lyckat.
Samsung verkar vara måttligt intresserade av att satsa på systemkameror (iallafall inte med pentax fattning).
Hur länge väntar vi nu på 60-250?? För varje sexmånadersperiod blir objektivet sex månader försenat..

Det verkar som om Pentax försöker bromsa sig ur uppförsbacken.
Med den brutala konkurrens som finns på marknaden känns det som en ganska dålig strategi att komma ut med få och försenade produkter.

Personligen trivs jag med de pentaxgrejeor jag har. Och visst, som amatör så "behöver" jag inte FF. Men skall man resonera på det sättet så behöver jag som amatör ingen kamera överhuvudtaget...

För mig är problemen två:

1. När priset på FF sjunker vill jag ta ett steg upp på kvalitetsstegen. Är inte pentax med, jag då får man byta system.

2. Deras bromsa-sig-ur-uppförsbacken-strategi kommer inte att funka. Därför vill jag i nuläget inte köpa några nya prylar överhuvudtaget, risken för kapitalförstöring är for stor.

Om pentax skall klara sig så räcker det inte att göra som alla andra (men för sent..). Varför var det inte Pentax som var först med att kunna filma HD med en reflex?

Vad händer med Pentax

Jag hade själv tänkt starta en tråd ...
Pentax K-m kom i rätt tid(eller inte för sent) för att Pentax ska rekrytera nya köpare, i instegsklassen har Nikon härjat fritt ett tag ...

Pentax har tidigare pratat om en "större" kamera, en KxD, det sas eller visades inget på Photokina eller Stockholmsmässan, kanske den kommer på PMA i början på 09. Det kan oxå bli så att K20D ersätts med en K30D som är "större", alltså att när nu K-m har kommit så kommer ersättaren till K200D växa till en uppdaterad K20D och ersättaren till K20D växer med tex 100% sökare, ljudinspelning, filmläge, 5-6 bilder/sek fokuslampa och vassare autofokus. Pratet om en större kamera kan också vara en mellanformatare, en 645D, eller oxå är det skrotat och det blir 3 olika = K-m, K200D och K20D med ersättarna K300D och K30D i sommar.

Vad Samsung har i bakfickan är osäkert, troligen kommer deras mikroAPS tidigare än om 2 år, Samsung vill nog inte bli frånåkta av Panasonics mikro 4/3. Så med APS-kameror blir nog Samsungs kameror billiga mikroAPS och dom fortsätter med varianter av Pentax större, som KxxD ett tag framöver. Men om 10 år är nog spegeln borta även från dom större systemkamerorna.

Pentax har blivit frånåkta av Sony i år, det jag och säkert flera blev besvikna på är att inte en K2D blev presenterad på Photokina. Men det som var mer oroväckande var hur liten Pentax monter på Photokina var, alltså den för besökarna(montern var stor för internt bruk). Jämför man med Olympus som oxå likt Pentax hade relativt nya kameror, så var montern för besökare kanske 10 gånger större. Olympus hade lika stor yta(med objektiv, kameror osv att prova) för varje modell som Pentax hade för alltihopa. När nu Pentax hade dom relativt nya K200D och K20D samt nyheten K-m så borde man visa det oxå....
Stockholmsmässan var i samma lågprofil stil oxå för Pentax.

Slutsats = Pentax K-m kommer att ge nya Pentaxianer, men med den låga profilen i övrigt(än så länge) så tappar Pentax användare eller åtminstone tron på att Pentax satsar.

Tillägg Hoppas på en K3D på PMA-mässan, och med tanke på alla som har tjatat på PentaxForum om fullformat kan ju Pentax släppa en K3D med 24X36 sensor utan skakreducering, sensorn får säkert plats men spegeln?

En liten undran. Är det så att fabrikat A producerar bättre kameror om de lanserar en ny modell per kvartal än fabrikat B som kommer med en ny modell per år?
Man kan ju i alla fall få det intrycket att döma av debatten.

Fattar inte heller modellhysterin. Tycker att k20d o k200d kom lite för nära inpå ändå redan som det är.

Köper hellre bättre glugg än nytt hus...

En liten undran. Är det så att fabrikat A producerar bättre kameror om de lanserar en ny modell per kvartal än fabrikat B som kommer med en ny modell per år?
Man kan ju i alla fall få det intrycket att döma av debatten.

Sannolikt ja. Konkurrensen driver på utveckingen och vill man vara med på tåget och inte tappa marknadsandelar måste man släppa nya förbättrade modeller oftare. Om det kommer uppdateringar "för sällan" kommer konkurrenterna ganska snabbt att sno marknadsandelar för att ens egna kameror är "för gamla". Så fungerar det på en fri marknad, sen om det är vettigt eller inte är en annan fråga.

Senast ändrad:
Nikon lanser många modeller, jo, D40, D40x, D60 samma kamera bara små förändringar, samma med canon, små små förändringar mellan modellerna. Nu pratar vi instegs modeller.

Sen så har vi entuisiast modellerna, 40D till 50D gick inte direkt fort, dessa är kvalitets kameror, tar längre tid. 5D till 5D mark II, tog lång tid, kvalitets kameror. D80 -> D90 etc...
Det är här jag vill lägga pentax kameror, kvalitets kameror som inte behöver bytas ut titt som tätt. Till och med K-M andas kvalitet, bra byggd etc.

Så om ni vill byta märke bara för att de kommer ut med många modeller, titta på vilket område det spottar ut nya modeller, jo instegs klassen, sånna som man växer ut efter de första 100 bilderna.

Det finns även fördelar med att lägga till ny funktionalitet i mindre tätare steg än i färre stora. jag orkar inte dra en massa exempel, men jämför t.ex med "scrum" inom mjukvaruutveckling

Sannolikt ja. Konkurrensen driver på utveckingen och vill man vara med på tåget och inte tappa marknadsandelar måste man släppa nya förbättrade modeller oftare. Om det kommer uppdateringar "för sällan" kommer konkurrenterna ganska snabbt att sno marknadsandelar för att ens egna kameror är "för gamla". Så fungerar det på en fri marknad, sen om det är vettigt eller inte är en annan fråga.

Man kan alltså sammanfatta det med att kvantitet är synonymt med kvalitet?

Man kan alltså sammanfatta det med att kvantitet är synonymt med kvalitet?

Så är det ju absolut inte, men när det gäller produktutveckling inom relativt nya teknologier så bidrar ju på något sätt kvantitet till bättre kvalitet. Med rätt marknadsföring och strategier kan man sälja fler kameror som genererar mer pengar som i sin tur ger mer pengar till produktutveckling, man har råd att utveckla fler och nyare kameror oftare som genererar ännu mer pengar.

personligen tycker jag det är tråkigt att det bara blir svårare och svårare för mindre företag att överleva. Jag kommer ihåg för kanske för några år sedan att jag läste att det var tveksamt om ens ett så stort företsg som Nikon skulle överleva på kameramarknaden. Mindre bolag skulle oundvikligen försvinna, köpas upp eller slås ihop. Kolla hur det ser ut idag, Nikon, canon och ett gäng slaktade och hopslagna kameratillverkare med en tynande tillvaro (förutom Sony kanske)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar