Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad hände med miniTT1 & flex5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lundgren

Medlem
Vad hände egentligen med miniTT1 och flex5? En enda recension och knappast några affärer som säljer den.

Beror det på den enorma efterfrågan och att inte PW hinner tillverka och leverera?
Eller var den inte så bra som reklamen beskrev?

Jag funderar själv på att skaffa ett par, men vill inte bli lurad. Trots allt en hel del pengar.
 
Mini TT1 och Flex TT5

Jag köpte mina hos Scandinavianphoto och är så nöjd. Europa versionen med programvara 5.0 ska inte påverkas av de störningar som finns hos USA modellerna (skillnad i frekvenser). Jag är så nöjd med funktionerna och tillsammans med ST-E2 så kan man lätt använda ratioinställningar utan att behöva offra en blixt på kameran.
Kommer att använda dessa vid on location foto av porträtt och bröllop speciellt.
Har tre 580 EXII utrustade med Flex TT5 och en Mini TT1 på kamera.
 
Är det en bra lösning för fotografering "on location" med 580 blixtar och Pocket styrningen? Står i begrepp att investera i något som är smidigt och användbart. Har idag 580 + 430. Mina funderingar är

1. Ytterliggare en 580 med MiniTT! & FelxTT5. (Stativ och paraplyer etc finns) Behövs det en MiniTT1 till varje blixt eller kör man blixt nummer 2 (580) som slav? 430 blixten ser jag mer eller mindre som bonus. 3 blixtar utomhus är lite väl bökigt misstänker jag. Kostnad ca 11 000.- för blixt + styrning.

2. Elinchrome Quadra med en prisbild från ca 13 000.-

För att bara lätta upp skuggor på modellen borde paket 1 räcka men hur pass mycket lyser en 580 upp i solsken? Jag är inte bekymrad över att köra manuellt som det blir med paket 2 men visst lockar automatiken som man får i paket 1.

Synpunkter, egna erfarenheter och reflektioner?
 
Jag köpte 2 st FlexTT5 och 1 MiniTTL i New York. Dom är kanon att ha på location. Det som är det bästa med dom (enligt mig) är att du kan "överrösta" solen.. Har en Canon 7D och två 430EX II. 7D'n kan ju styra blixtar med den inbyggda blixten, men det är dålig räckvidd (särskillt utomhus och på ljusa dagen), och då är max slutartid 1/250 sek.
Med PW kan du ta blixtbilder med 1/8000 sek och blixten kan vara 50 meter från kameran. Det är rätt så nice faktiskt...
Plus att man slipper mätning, utan det är bara ställa upp dom och skjuta av för att sedan kontrollera. Kan flyttas runt hur som helst och den gör det bra. Dock kan det krävas ett testskott för att kalibreras..

Peter
 
Jag kör pocketwizards flexTT och är väldigt nöjd, innan använde jag ofta canons egna ETTL och slipper nu problem med att blixtarna inte tänder pga att de inte ser sändarblixten (var ofta problem utomhus på tex bröllop).

Minita: Automatiken är inte alltid helt pålitlig vid utomhusbruk: Ifall det omgivande ljuset är starkt och blixtarna står en bit bort från motivet finns det en risk att förblixten är för svag för att mätas ordentligt och det därmed blir knas. Att blixtljusmätningen alltid är kopplad till centrum-punkten är också en sak som kan ställa till det. Så det är troligt att du ofta/ibland kommer att köra manuellt ändå. Inomhus och i situationer där blixtljuset är mer än bara upplättning så är ju automatiken mer tillförlitlig.

Canon/PW är ju dessutom ett väldigt kompakt och flexibelt system, man tar med så många/få blixtar som behövs och det är lätt att ha med extra batterier i mängder, vilket ökar på flexibilieteten.
 
Ni verkar alla heltända på Mini&Flex. Ingen som kör med Quadra som kan "balansera upp" med erfarenheter?
 
Ni verkar alla heltända på Mini&Flex. Ingen som kör med Quadra som kan "balansera upp" med erfarenheter?

Jag kör inte quadra, man kan ändå försöka balansera upp :) Automatiken är som sagt var inte fullt pålitlig i stark sol, så ofta är det manuellt som gäller ändå så då försvinner ju fördelen med pw/canon.

Effekten är ett problem, om man tex vill ha solen som bakljus och belysa framsidan med blixt genom paraply så är effekten i klenaste laget, jag brukar då sätta 2 eller 3 blixtar på samma paraply för att inte behöva köra på fullt och på så vis få ned laddtiden. Och då blir varje ljuspunkt ganska dyr. Har funderat på att skaffa något starkare för dessa tillfällen (quadra känns lite utanför budget för detta, men en begagnad metz stavblixt eller något borde göra jobbet till bra pris).

En stor del av mitt foto är dock INTE bröllop och modeller utomhus, om så hade varit hade jag nog satsat på elinchrom, profoto eller något annat bra batteri-studio-system istället.
 
Det blev inköp av Mini & Flex. Kommer under veckan med posten. Snabbtest innan skarpt läge nästa vecka med brudpar och studenter. Nu fattas bara ett batteripack till 580. Att man aldrig kan vara nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.