cihlin skrev:
Jag har jag aldrigt ägt något "proffs" objektiv, så jag har inget att jämföra med men jag har lite svårt att tro att det skulle vara värt mellanskillnaden till t.ex. canons L-serie.
För att återgå till ursprungsfrågan. Har själv funderat på denna fråga ganska mycket. Till slut kunde jag inte hålla mig längre och skaffade ett L-objektiv, närmare bestämt ett Canon 200/2,8L USM II.
Provsköt några bilder Velvia 100F där jag sida vid sida jämförde L-monstret med min gamla trotjänare Canon 75-300/4,0-5,6 IS USM. Den senare ska tydligen ha exakt samma optik som Canons billigaste budjetzoomar. Fick tillbaka filmen idag och måste säga att jag är förvånad över att skillnaden inte blev större än vad den blev. På huvuddelen av bildytan har jag ytterst svårt att överhuvudtaget se någon skillnad när jag använder mitt Canon 50/1,8 som "lupp". Måste tydligen till kraftigare förstoringsverktyg än så.
I kanterna är dock skillnaden tydlig. 200/2,8L behåller skärpan hela vägen ut, vilket min zoom definitivt inte gör. Men på frågan om denna skärpeförbättring är värd L-investeringar för mig som glad amatör, så får jag spontant svara nej, det är det inte. Fast jag är onekligen tilltalad av L-monstrets robusta konstruktion och våldsamt snabba AF.
Ska nu slänga in några utsnitt från ett par testbilder, men vänligen ta dem med en stor nypa salt. Jag är "grön" på detta område, och bilderna är bara skannade rätt av (autoläge) på 2820 dpi med min Minolta Dimage Dual III. Inga uppskärpningar typ oskarp mask.
Här kommer först hela bilden kraftigt förminskad, sedan förhoppningsvis utsnitten, om allt fungerar som det ska.