jonas18z
Avslutat medlemskap
Är det så?
Vad är ett "tråkigt" objektiv?
Vad är roligare?
Vilka bilder är det som du saknar som inte går att ta med "standardkombinationen" 24-70 och 70-200?
Visst finns det mycket att kritisera när det gäller bildvalet i våra tidningar. Vi har ju haft det uppe förr men som jag ser det är det största problemet när man försöker vara för "konstnärlig". Vi hade för inte alltför länge sedan en diskussion om hur SvD "skruvade" till sina bilder. Lyckligtvis har detta upphört.
När det gäller ljussättning har väl en pressfotograf inte så mycket att välja på. En typisk pressbild går väl inte att regissera. Och skall väl heller inte regisseras...
När det gäller lite mer djuplodande reportage där man har lite mer tid på sig att ta t ex porträttbilder i en någorlunda kontrollerad miljö så tycker jag att man för det mesta lyckas väl.
Det "pressbilder" som verkligen inte håller måttet tycker jag är de nyhetsbilder som man får från allmänheten. Där är det vanligt med tekniskt undermåliga bilder som dessutom ofta saknar all känsla för komposition. Det är fullt naturligt att det blir så när amatörer fotar med mobilen.
Så jag känner inte riktigt igen din utgångspunkt.
Det som man bör tänka är att jag inte främst menar bilder av engångshändelser som att någon skulle tagit en bild när Palme skjuts. Det jag främst syftar på är när fotografen har valmöjligheter och gör det tråkigt, utan tanke, dåligt ljus, dålig efterbehandling. Det handlar inte bara om dagstidningar. Det gäller även magasin,medlemstidningar, facktidignar, branschtidingar osv. Jag har mycket svårt att tro att det alltid skulle vara så att redaktionen sitter och F5:ar direkt efter att fotografen tagit bilderna vilket de flesta här verka tro.
Har även sett exempel på duktiga fotografer (konstnärliga) som levererat rent skräp när det kommit på beställningsuppdrag.
Hade man valt annan utrustning, plats ljus och varit duktigt på efterbehandling så är jag övertygad om att kvaliten hade varit mycket högre!
Exemplen jag länkade är på nivån/typer jag menar och var inte specifikt att hänga ut någon fotograf.