Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är så bra med den här bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm.. var är alla dessa kommentarer när "lilla lisa med glass runt munnen"-kompaktkamera-ej-bildbehandlade-tagna av mormor eller "min utfrätta hund i tråkigt medljus en gråmulen dag"-bilder svämmar över på fotosidan?

Tycker Alexanders bild blir extremt intressant o faktiskt berättar något i jämförelse med all annan skit som laddas upp här.. *suck*

Det är just detta du nämner som har fått mig att nästan helt sluta titta på nya bilder på Fotosidan. Detta överflöd av snabbt tagna bilder som säkert har ett stort värde för fotografen (på ett personligt plan) men som är totalt intetsägande för mig.
Det är säkert svårt för någon som är ny inom foto att kunna avgöra om en bild är intressant för någon utanför bekantskapskretsen och det har jag full förståelse för, men fortfarande är det detta tillsammans med alla fågel och kattbilder som har fått mig att tröttna på att kolla igenom nya bilder och ge kritik.

Jag känner inte Alexander, jag vet väldigt lite om honom men jag kan ändå säga att den här bilden säger mig mer än alla katt o kråkbilder tillsammans. Har sett flera av hans alster och jag gillar många av de.
Vill minnas att detta inte är första gången hans bilder diskuteras hårt och han borde få en eloge för det, det är väl det man vill ändå? Få sina verk debatterade?

Om bilden inte säger er något eller om ni inte gillar den, gå vidare då och titta och kommentera istället bilder ni gillar och sluta vara så bittra. Hade jag rackat ner på varenda bild som inte passar mig skulle jag inte ha tid att göra något annat om dagarna än att kasta skit på bilder här på Fotosidan.

Att bli föremål för diskussion är väl inget att applådera i sig. Häll ut en hög koskit framför en regeringsbyggnad, eller publicera en explicit nakenbild på Fotosidan så blir det en väldig diskussion men det är inte speciellt svårt att göra.

För vissa är det här tydligen att "utmana normer", för andra är det bara tecken på dålig smak och fel plats för aktiviteten. För mig är publicering av ett självporträtt med stånd på FS vulgär och ingen större "utmaning av normen" än en blottare i stadsparken, det är lika exhibitionistiskt.

Men nu har ju FS sagt att det är OK, så det finns egentligen inget att diskutera.

Grattis Alexander!

För er som har varit upprörda över Alexanders bild kan jag meddela att ni medverkat till hans konstnärskap. Konst har alltid varit till för att väcka känslor, belysa frågor och skapa debatt.

Nej, Alexander är ingen konstnärswannabee utan rätt och slätt en konstnär. Lyckas man med en bild röra upp sådan känslostorm som denna så är jag en av de första som ställer mig upp och ger en stor applåd. Så grattis Alexander till ett stort konstnärskap. :)

Håller med. ^^ Det är kanske penisavund som gör att det gormas över ett stånd och inte muttor? Mwahaha!

Grattis Alexander!

För er som har varit upprörda över Alexanders bild kan jag meddela att ni medverkat till hans konstnärskap. Konst har alltid varit till för att väcka känslor, belysa frågor och skapa debatt.

Nej, Alexander är ingen konstnärswannabee utan rätt och slätt en konstnär. Lyckas man med en bild röra upp sådan känslostorm som denna så är jag en av de första som ställer mig upp och ger en stor applåd. Så grattis Alexander till ett stort konstnärskap. :)

Grattis Alexander!

Kom gärna och applodera när jag moonar mot granntantens kafferep, jag lär garanterat röra upp känslorna hos dem. Vad är poängen med att göra folk upprörda när jag inte har något budskap bakom?

Vad som upprör är väl ändå ganska individuellt? Nog för att många reagerade negativt här i tråden men minst lika många verkar ju uppskatta bilden och tanken. Jag blir upprörd när folk plåtar uppblåsta tomma bimbos men inte blir det mindre sådana bilder för det...

Det jag reagerar över är att bara man upprör folk så kallas det konst. Finns det ingen bildkritik?

Vad som upprör är väl ändå ganska individuellt? Nog för att många reagerade negativt här i tråden men minst lika många verkar ju uppskatta bilden och tanken. Jag blir upprörd när folk plåtar uppblåsta tomma bimbos men inte blir det mindre sådana bilder för det...

Eftersom det är så vanligt att plåta bimbos så blir det sällan någon debatt. Ganska döfött att argumentera då. Dessutom så försöker man sällan uppröra folk med bimbos. Här är han mig veterligen bara ute efter att uppröra, vad är poängen? Är folk som ger bilden 5:eek:r roade av att den upprör andra?

Ja, vad han hade för tanke bakom bilden kan vi ju bara spekulera i, inte sant? Det kanske inte alls är hans första tanke att uppröra(bara en bonus), han kanske inte kunde föreställa sig att folk skulle få sådan panik över något så vanligt som stånd, vad vad vi? Varför blir folk mer upprörda över en snopp än en mutta?

Eftersom det är så vanligt att plåta bimbos så blir det sällan någon debatt. Ganska döfött att argumentera då. Dessutom så försöker man sällan uppröra folk med bimbos. Här är han mig veterligen bara ute efter att uppröra, vad är poängen? Är folk som ger bilden 5:eek:r roade av att den upprör andra?

De som ger bilden 5:eek:r är kanske kvinnor som är trötta på att bara se bimbos och som äntligen får se något som intresserar dem? :D Men det är ju bara en spontan tanke.

Kom gärna och applodera när jag moonar mot granntantens kafferep, jag lär garanterat röra upp känslorna hos dem. Vad är poängen med att göra folk upprörda när jag inte har något budskap bakom?

Ja visst är det underbart om du skulle moona mot grannens kafferep. Jag skulle absolut applådera då du säkerligen gick utanför dina normala mönster och gränser. Men framför allt vore det intressant om du kunde belysa en fråga djupare och framföra detta genom din aktion. Vad är konst är kanske ett tips. ;)

Konst eller kulturen har alltid varit rebelliskt, nålen i ögat och uppkäftigt mot samhället. Vågar utmana "svenssonlivet".

Personligen tycker jag att John E Franzéns tavla "Hells Angels" är mycket mer upprörande än Alexanders självporträtt. En tavla som för övrigt hänger på Moderna Muséet idag. Att sedan Franzén fick måla kungaporträttet är för mig extremt skoj. Så undra om Alexander nu får fotografera bröllopsbilderna till de kommande kungliga bröllopen. Det hade varit intressant. :)

Så moona du din grannes kafferep om du nu känner dig lite rebellisk.

Är det bara naket som upprör eller om det är så att det är naket som upprör som gör en till konstnär?

Jag har ett foto på en naken baby som jag sparkar sönder ansiktet på. Det är väldigt mycket blod som skvätter på väggarna eftersom det lilla bebisaset inte hade förstånd nog till att ge fan i att blöda så förbannat.
Har haft funderingar på att ladda upp ett av dessa foton på FS men lät bli då jag förstod att det skulle uppröra folket. Men nu förstår jag ju att det kommer göra mig till en äkta konstnär.

Fotot som det skriks om är rätt chysst. Kul grej att plåta det så öppet och okonstlat.

...
Så moona du din grannes kafferep om du nu känner dig lite rebellisk.

Rebellisk mot vad då? Vad är det du tycker en mooning skulle utmana, och vad är det du vill förändra till det bättre av övningen? Tycker du det skulle förbättra samvaron om det blev norm att det är OK att moona granntantens kafferep?

Har du ingen vettig idé bakom så är det bara infantilt och exhibitionistiskt, och ingenting värt applåder.

Rebellisk mot vad då? Vad är det du tycker en mooning skulle utmana, och vad är det du vill förändra till det bättre av övningen? Tycker du det skulle förbättra samvaron om det blev norm att det är OK att moona granntantens kafferep?

Har du ingen vettig idé bakom så är det bara infantilt och exhibitionistiskt, och ingenting värt applåder.

Läs gärna hela inlägget och inte bara utdrag ur det. Tack.

Läs gärna hela inlägget och inte bara utdrag ur det. Tack.

Jag har läst hela inlägget och det ändrar inget. Jag kan citera hela om du föredrar det, jag tog bara sista meningen för att spara lite plats då det hann komma ett annat inlägg imellan.

Som sagt, till dom som tycker att "utmanande konst" är bra - vad är det i exemplen ovan som ni anses utmanas, och vad är det ni hoppas ska bli bättre i samhället och samvaron genom att göra något som dom flesta nog bara tycker är vulgärt?

Att "gå utanför sina gränser" för sakens skull är inget att applådera om det bara är smaklöst och utan vidare tanke.

Det var en bild på fotosidan för några år sedan, minns inte av vem eller vad den hette. Men det var i alla fall en kvinna som satt på en stol med benen isär så man såg snippan, ungefär. Tror bestämt Fotosidan tog bort den och att det blev en del kalabalik om det.

Fotografen av den bilden borde lägga ut den igen och se vad som händer.

He, he,
Det är mig du ska hacka på, det var min idé!
Jag drog den paralellen eftersom ingen hittils har sagt vad som är så bra med bilden förutom att den upprör. Är upprördheten i sig konstnärlig? Knappast!

Vad ser ni i bilden? Upplys mig!

Nej jag hackar inte på dig utan på dom som verkar tycka att det skulle vara "konst" och en bra idé. :)

Vad jag ser i bilden:
Jag tycker inte att det är så mycket vad man SER utan vad man KÄNNER. Jag gillar att bilden får mig att haja till. Jag blir nästan lite generad när jag ser den, men så blir jag nyfiken och intresserad; vad tänker killen på bilden? Varför sitter han där? Jag gillar att bilden är oblyg, att den går över gränsen och att den får mig att minnas den. Jag gillar den tekniska biten att den känns så dokumentär och så gammal men främst gillar jag bilden för att den får mig att känna och tänka. Därför gillar jag den och om folk tycker att det är konstigt/fel så ja... trist. :)

He, he,
Det är mig du ska hacka på, det var min idé!
Jag drog den paralellen eftersom ingen hittils har sagt vad som är så bra med bilden förutom att den upprör. Är upprördheten i sig konstnärlig? Knappast!

Vad ser ni i bilden? Upplys mig!

Det var en bild på fotosidan för några år sedan, minns inte av vem eller vad den hette. Men det var i alla fall en kvinna som satt på en stol med benen isär så man såg snippan, ungefär. Tror bestämt Fotosidan tog bort den och att det blev en del kalabalik om det.

Fotografen av den bilden borde lägga ut den igen och se vad som händer.

Har den bilden (och många andra) fått sin effekt nu, Att en naken snippa är helt ok att exponera? Då har isf den bilden tappat sin konstnärlighet eftersom den inte upprör längre. Nu kan man lättare fota nakna snippor på ett konstnärligt sätt utan att folk tänker snippa. Handlar detta bara om förberedelse inför den verkliga konsten, ett sätt att avdramatisera det man sen försöker dramatisera igen genom konstnärlig erotik?

Är det så så kan man nog hoppa över steg ett, "uppröra".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar