Annons

Vad är så bra med den här bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
En riktig skitbild enligt min mening om det är den estetiska delen vi diskuterar. Finns inget i den som tilltalar min smak.

Däremot har den skapat debatt och det kanske var avsikten och i så fall är den lysande....
 
Alexander

Nu har jag läst samtliga inlägg här och det har varit mycket intressant.
Jag tror att få har lärt andra någonting utan mera har varit ute efter att hävda sig utan större ödmjukhet.

I den fotografiska värld jag tagit del av så har jag sett bra mycket mera "chockerande" bilder än såhär och har aldrig känt att det skadat varken samhälle eller individ... kanske för att fotografi bör stå utan för de politiskt korrekta ramarna?... iaf tycker jag att det blir mycket intressantare då.
Jag vill gärna jämföra fotografi med poesi.
Fria ord ibland helt utan sammanhang eller logik, men som tillsammans bildar någonting alldeles underbart.
Tänk att skriva poesi under direktiv och restriktioner... om sådant som censur blandas in så förlorar det hela sin poäng.

Jag tänker också på det där med det typiskt svenska någonstans... att man hela tiden måste rubricera allting som det ena eller det andra.
Är det porr eller är det konst?
Som att det knappt fanns någon slags gråskala?
Som att det ens spelar någon roll vad man sätter för etiketter på allting?
Usch vad trist, se då hellre bara på bilden med ett öppet sinne!

Jag förstår att bilden blev väldigt svårtolkad när jag inte skrev någon text till den, men det är ju så jag vill lägga upp mina bilder mestadels... utan text som ska föra betraktaren åt än det ena eller andra hållet.
Men i ett sådant här fall där bilden uppenbarligen rörde upp mer än vad fotografen någonsin räknade med så kanske den bör ha med någon slags text anpassad efter denna sidas "invånare".
:D

Jag kan iaf skriva såhär mycket:
Den är Inte upplagd för att väcka anstöt.
Jag menar Inte att hetsa upp människor rent sexuellt med den.

Den är tagen under helt odramatiska situationer där jag bara föll för en impuls helt enkelt.
Nyvaken, morgonstånd, vackert förmiddagsljus, inspirerad av Paris, emotionellt ganska så trasig och med en stark lust att dokumentera allt detta.
När jag tagit den tänkte jag aldrig att jag skulle lägga ut den här.
Men när den redigerats och jag fick se den i sin helhet så tyckte jag att den är vacker och spännande.
Jag ser så frånvarande ut i all min prakt!
:D
Och de andra bilderna jag hann ta var inte alls lika intensiva.

Jag lät den ligga uppe ett tag och märkte att kommentarerna verkligen haglade in stormartat.
över 90 kommentarer tror jag det blev och över 10 000 tittare.
Aldrig trodde jag att den skulle väcka sådana diskussioner här.

Men då lärde jag mig någonting om både det här stället och kanske om hur svenskar fungerar lite generellt sådär.

Inom samtida fotografi idag, om man då ser utanför Sveriges gränser, så är grövre bilder inte det minsta ovanligt och jag njuter av folks nästan extrema sätt att uttrycka sig på ibland rent fotografiskt.
Det finns ju skönhet och intimitet och dröm även där!

Jag tror också att fotosidans medlemmar förmodligen skulle må bra av att se lite Mer inom den samtida fotografin idag om det huvudsakliga målet är att utvecklas rent fotografiskt samt att inspireras av andra, duktigare fotografer.
Det skulle om inte annat ge en större bredd!

Att jag lade upp bilden igen i helgen var mest på skoj.
Satt och skämtade med en manlig modellkompis jag porträtterat naken att vi borde lägga upp varsin nakenbild och se vem som får flest tittare (skyller då denna idé mest på alkoholens förmåga att övertala en till dumheter allt som oftast).
;D
Två dagar senare när jag ska ta ner den så ser jag denna tråd som skrivits om mig och kände väl då att den någon gång måste ta slut för att jag ska kunna ta ner den nu den blivit ett sådant "hett ämne".

Det är som sagt intressant att läsa om alla era tankar och resonemang, men i slutändan så blir det mest bara så tråkigt då inställningen er emellan allt för ofta verkar handla om att ni vill hävda er själva och era åsikter mer än att ni vill lyssna på andras och kanske istället skriva med lite mera ödmjukhet inför varandra.
Det konstruktiva hamnar i andra hand här verkar det mest som.

Jag vet inte om jag gav någon klarhet till någon nu med det jag skrev, men jag hoppas det.
Om ett dygn kommer jag förmodligen att ta ner bilden igen då jag känner att den kan vara lite för vågad för min smak egentligen.
(vet inte om jag vill att pappas jobbarkompisar ska se mig ur en nästintill gynekologisk synvinkel)
;D

Tack för ordet!
/Alexander
 
Då var det väl som jag tänkte tidigare då, ingen direkt tanke bakom, bara exhibitionism. Chockera med en alltför vågad bild och få lite uppmärksamhet. Grattis, du lyckades.
 
Där ser man vad en text kan göra för en bild. Många pusselbitar faller på plats. Nu kan jag se på bilden utan att bara se ett likgiltigt stånd. Samma sak är det med reportagebilder, det behövs en text. Din bild, eftersom den faktiskt speglade ditt aktuella tillstånd är ju en slags reportagebild, om än i gränslandet.
Jag har varit stundtals varit delaktig i debatten men tröttnade till slut. Fast då tråden mattades av så måste jag erkänna att jag med flit gav den lite bränsle. För även om en del bara såg svart eller vitt så fanns en del intresant läsning. Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.
 
Att människor för det mesta uppfattar ett stånd som sexuell upphetsning beror väl på den taffliga sexualundervisningen mer än nått annat. Och det vore ju synd att upplysa folk om hur det ligger till.

Morgonstånd är ett tämligen känt begrepp och har ingenting med sex eller upphetsning att göra. Men vi kan ju låta bli att fotografera just det så slipper folk bli förvirrade i sin enfald.

Din slutsats gör ju att frågan blir ifall vi ska bekräfta folks vanföreställningar och kanske fördomar också eller ifall vi ska ifrågasätta dem.

/Maverick

Ja, ibland är det bättre att slå huvudet mot en vägg.

Erektionen har nu blivit en vanföreställning. Jag noterar den förändring och återgår till verkligheten.
 
Då var det väl som jag tänkte tidigare då, ingen direkt tanke bakom, bara exhibitionism. Chockera med en alltför vågad bild och få lite uppmärksamhet. Grattis, du lyckades.

Fast det finns ju en tanke övergripande trots allt:

"Nyvaken, morgonstånd, vackert förmiddagsljus, inspirerad av Paris, emotionellt ganska så trasig och med en stark lust att dokumentera allt detta."

Så fotograferar jag också i vissa avseende. Man har en övergripande tanke och så fotograferar man allt möjligt utifrån den denna tanke. Senare får man se vad som passar in och inte.

Den är dokumentär i sin stil, i synnerhet i jämförelse med annan samtida fotografi.

Sen att den som enskild bild tagits lite slumpmässigt och på impuls skiljer den antagligen inte från merparten av de bilder vi ser.

/Maverick
 
Ja, ibland är det bättre att slå huvudet mot en vägg.

Erektionen har nu blivit en vanföreställning. Jag noterar den förändring och återgår till verkligheten.

Nu får du läsa saktare igen så läsförståelsen blir rätt. Jag skrev aldrig att erektion är en vanföreställning. Det är däremot en vanföreställning att erektion alltid eller ens i övertygande majoritet av fallen beror på sexuell upphetsning.

/Maverick
 
Nu får du läsa saktare igen så läsförståelsen blir rätt. Jag skrev aldrig att erektion är en vanföreställning. Det är däremot en vanföreställning att erektion alltid eller ens i övertygande majoritet av fallen beror på sexuell upphetsning.

/Maverick

Jag ber om ursäkt. Givetvis skulle jag ha skrivit att "Erektionen i de flesta fall är en vanföreställning om att en man är upphetsad. Detta gäller särskilt när han aktivt blottar den för att visa andra."

För det är väl så morgonstånd brukar hanteras, offentligt?

Nåja, jag har skrivit det många gånger och ska nu avsluta mitt deltagande i tråden med detta:

Jag har inga problem med bilden. För mig är den porr. Jag har inga problem med porr, även om det finns gränser. De går dock väldigt långt ifrån upphetsade kön. För mig är den aktuella bilden i sig mycket harmlös. Jag har försökt förstå var gränsen för porr går enligt Fotosidan. Initialt hade jag också ett argument som byggde på att minderåriga brukar webbplatsen. Fotosidan meddelade då att man inte rekommenderar Fotosidan för minderåriga. Därmed finns ingen anledning för mig att diskutera bildens lämplighet. Kvarstår gör var gränsen för porr går på Fotosidan. Det har vi inte fått någon klarhet i. Jag inser givetvis att det är fullständigt omöjligt att hitta en exakt och lättdragen gräns. Att den inte går vid erigerade penisar vet vi nu. Blottade kvinnokön med frukt och grönt delvis instoppat är också okej. Fler lär testa gränserna framöver.

Till fotografen av den aktuella bilden ges en välmenad eloge för att ha bidragit till diskussionen, även om jag varit en av dem som inte hållit mig till trådskaparens ursprungsfråga.

Nu ska jag gå och lägga mig så att det blir morgon någon gång. Jag vill fota!
 
Jag ber om ursäkt. Givetvis skulle jag ha skrivit att "Erektionen i de flesta fall är en vanföreställning om att en man är upphetsad. Detta gäller särskilt när han aktivt blottar den för att visa andra."

För det är väl så morgonstånd brukar hanteras, offentligt?

Nåja, jag har skrivit det många gånger och ska nu avsluta mitt deltagande i tråden med detta:

Jag har inga problem med bilden. För mig är den porr. Jag har inga problem med porr, även om det finns gränser. De går dock väldigt långt ifrån upphetsade kön. För mig är den aktuella bilden i sig mycket harmlös. Jag har försökt förstå var gränsen för porr går enligt Fotosidan. Initialt hade jag också ett argument som byggde på att minderåriga brukar webbplatsen. Fotosidan meddelade då att man inte rekommenderar Fotosidan för minderåriga. Därmed finns ingen anledning för mig att diskutera bildens lämplighet. Kvarstår gör var gränsen för porr går på Fotosidan. Det har vi inte fått någon klarhet i. Jag inser givetvis att det är fullständigt omöjligt att hitta en exakt och lättdragen gräns. Att den inte går vid erigerade penisar vet vi nu. Blottade kvinnokön med frukt och grönt delvis instoppat är också okej. Fler lär testa gränserna framöver.

Till fotografen av den aktuella bilden ges en välmenad eloge för att ha bidragit till diskussionen, även om jag varit en av dem som inte hållit mig till trådskaparens ursprungsfråga.

Nu ska jag gå och lägga mig så att det blir morgon någon gång. Jag vill fota!

I forumdiskussioner är det klart lämpligt att inte lägga fram egna åsikter som allmängiltiga och låta som du påstår något som alla skriver under. Du sammanfattar för vad som passar dig men det motsvarar inte vad jag sagt. Du måste väl förstå att det tex inte är ett enstaka attribut som kan vara regeln för vad gränserna går.
 
I forumdiskussioner är det klart lämpligt att inte lägga fram egna åsikter som allmängiltiga och låta som du påstår något som alla skriver under. Du sammanfattar för vad som passar dig men det motsvarar inte vad jag sagt. Du måste väl förstå att det tex inte är ett enstaka attribut som kan vara regeln för vad gränserna går.

Jag förde fram min åsikt och den var att gränsen fortfarande var otydlig. Däremot var det absolut inte min avsikt att citera dig, och det gjorde jag väl inte heller? Det jag skrev var enbart min slutsats och ingen annans.

Min sammanfattning kan bara bli min sammanfattning. Det var därför jag skrev att den var just min sammanfattning, och ingen annans.

Jag tyckte att jag var tydlig med att jag förstår att det inte är lätt att dra en exakt gräns. Det är något jag återkommit till i flera inlägg.
 
Det finns rätt mycket av det vi ser på bild som inte hanteras offentligt normalt sett. Jag har t ex fotograferat på otaliga skyddsobjekt och andra slutna platser som inte är offentliga.

Hur saker och ting "normalt hanteras" känns som en snäv och intolerant gräns för vad som är okej att visa på bild eller inte. Det skulle t ex innebära att vi inte ska ta bilder i sexualupplysningssyfte heller eftersom det normalt inte är så vi hanterar vårt sexliv.

Jag vill inte påstå att FS:s gräns är solklar men nog tycker jag att vi har fått klarhet i hur de resonerar. Att du inte förstår den är något annat.

/Maverick
 
En bild utan mening är per definition meningslös.

Det är inte alldeles ovanligt bland konstnärer att säga att det är upp till betraktaren att finna meningen, ibland undrar jag om det då inte emellanåt är så att det egentligen inte finns någon mening, utan meningen blir någon sorts efterkonstruktion.

Här har vi iallafall fått en beskrivning av hur fotografen ser meningen med bilden.
Tack för det! (även om jag står fast vid min personliga åsikt i övrigt om bilden)
 
Hej! Jag är en Fotosidanmedlem. Jag undrar vilken kamera som funkar bäst till att fotografera penisar? Är det Canon? ...eller är kanske Nikon bättre?
 
Det finns rätt mycket av det vi ser på bild som inte hanteras offentligt normalt sett. Jag har t ex fotograferat på otaliga skyddsobjekt och andra slutna platser som inte är offentliga.

Hur saker och ting "normalt hanteras" känns som en snäv och intolerant gräns för vad som är okej att visa på bild eller inte. Det skulle t ex innebära att vi inte ska ta bilder i sexualupplysningssyfte heller eftersom det normalt inte är så vi hanterar vårt sexliv.

Jag vill inte påstå att FS:s gräns är solklar men nog tycker jag att vi har fått klarhet i hur de resonerar. Att du inte förstår den är något annat.

/Maverick

Jag har också förstått, det behöver du inte tvivla på. Det var därför jag sammanfattade att det inte går att sätta en exakt och klar gräns. :)

Du och jag gillar båda bilder. Det är därför vi finns här. Jag vill inte förbjuda bilder. Jag är inte porrmotståndare. Här har jag deltagit i diskussionen för att föra fram min åsikt och ta del av andras. På resans gång har jag bland annat lärt mig att Fotosidan inte är för minderåriga utan målsmans sällskap. Det hade jag inte lärt mig annars.

Jag tycker om Fotosidan. Det här är en webbplats som jag upplever har utvecklat mitt sätt att både ta egna bilder, samt att titta på andras. Bitvis blir det därför lite knepigt att bli påtvingad en etikett som både det ena och andra.

Finns det någon annan bild vi kan diskutera? :)
 
Jag har också förstått, det behöver du inte tvivla på. Det var därför jag sammanfattade att det inte går att sätta en exakt och klar gräns. :)

Du och jag gillar båda bilder. Det är därför vi finns här. Jag vill inte förbjuda bilder. Jag är inte porrmotståndare. Här har jag deltagit i diskussionen för att föra fram min åsikt och ta del av andras. På resans gång har jag bland annat lärt mig att Fotosidan inte är för minderåriga utan målsmans sällskap. Det hade jag inte lärt mig annars.

Jag tycker om Fotosidan. Det här är en webbplats som jag upplever har utvecklat mitt sätt att både ta egna bilder, samt att titta på andras. Bitvis blir det därför lite knepigt att bli påtvingad en etikett som både det ena och andra.

Finns det någon annan bild vi kan diskutera? :)

Jag försöker inte påtvinga dig en etikett så mycket som att jag försöker beskriva hur jag upplever resonemanget kring varför den inte borde vara här. Den aktuella bilden blir naturligtvis svår beroende på om vi uppfattar den som porr eller inte. Jag kan liksom dela uppfattningen att vi inte vill ha porr på FS, men jag kan inte dela uppfattningen att den aktuella bilden är en porrbild.

Därav blir det en motsättning och där man antingen kan välja en lösning som är intolerant i den mening att vi tar bort allt som kan upplevas som stötande i nån form. Eller en mer tolerant lösning där man säger att jag vi tillåter sådant som en del kan uppleva som stötande, men de behöver inte titta på det de inte gillar.

Vart jag står på skalan behöver väl knappast deklareras och det beror inte på att jag är avtrubbad. Utan mer på att jag finner helt andra typer av fotografier och fotografer stötande.

Du är välkommen att föreslå en intressant bild i forumet. Jag ska försöka ta mig tid och frammana lusten att leta rätt på någon intressant fotograf eller bild jag med. Men det krävs lite tid och eftertanke att hitta en bra bild/fotograf att diskutera kring.

/Maverick
 
Jag kan börja med att säga att jag inte förstår varför folk har blivit så upprörda över detta foto. Jag har läst kommentarer som tar upp flera bra aspekter, som säger att tekniken är bra, ljuset bra osv. Men så är det fel motiv? Jaha, är det så man kritiserar bilder nu? "Jättebra fotat, snyggt ljus du hittat, men du, dålig smak du har!"

Jaja, nog om det. Jag försöker inte säga att alla ska tycka om den, det är ett fritt land, tack och lov. Det är dessutom inte meningen att peka ut en eller flera, jag skriver bara om en synvinkel och ståndpunkt som jag inte förstår mig på.

Bilden gillar jag. Alexander är en god vän till mig och jag har följt hans utveckling under åren, med spänning. Så till VARFÖR jag tycker om bilden:

Det finns flera personliga vinklar för mig, iom att jag känner fotografen. Jag har sett honom naken, jag tänker på sommaren vi träffades första gången, jag tänker på te i hans lägenhet och hur han är som person både privat och i sitt bildskapande.

Sen älskar jag ljuset och det simpla, ja lite vardagliga intrycket jag får. Jag har inget emot att konst provocerar, oavsett om det är med flit eller inte. Jag har inget behov av att den ska ifrågasätta eller komma med ett bestämt budskap däremot, vilket är en annan sak som jag gillar med hur han presenterat fotografiet: ingen text!

För mig är en förklaring inte alltid nödvändig. Just den här bilden gav mig mycket utan att konstnären (ja, jag tycker att han är det) ska berätta vad jag ser och hur jag ska tänka/känna. Det kom av sig självt. Har man ett budskap man vill få fram så kan det ju vara bra att förklara sig, har man inte det så kanske vi inte behöver slå oss blodiga i jakten på ett?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.