Ravestream
Aktiv medlem
Så titta inte då? Är det verkligen svårare än så?
Jag menade att jag såg ingen skillnad på det sättet mellan dom 2 bilderna, att den ena inte skulle platsa men den andra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så titta inte då? Är det verkligen svårare än så?
Jag menade att jag såg ingen skillnad på det sättet mellan dom 2 bilderna, att den ena inte skulle platsa men den andra.
Oavsett vad man tycker om bilden så är det förvånande att Fotosidan inte har en avdelning för bilder med nakna inslag. Att den ligger helt öppen för vem som helst att beskåda är inte alls bra.
Dom flesta bildforum på nätet använder sig av diverse metoder för att försvåra öppnande av sådana bilder så varför inte här?
Att kalla denna bild för konst är väl ingen vettig som köper. Rent skräp i mina ögon!!
ojsan.. Vi är nog några som glömt bort att man måste vara utbildad för förstå att en upprunkad ståballe eller fingerpullat kvinnoköte med särade svullna blygläppar inte är porr utan konst...
Inte konstigt att vi inget fattar...
Om du var utbildad så skulle du kanske klara av sortera ut vilka ståsnoppar och svullna snippor som är porr och vilka som inte är det.
/Maverick
Jisses ......Detta är faktiskt i alla fall god humor....
Om du var utbildad så skulle du kanske klara av sortera ut vilka ståsnoppar och svullna snippor som är porr och vilka som inte är det.
/Maverick
Bildat att förstå vad som är konst. Obildat att inte förstå det. Den definitionen är utan tvekan elitism i sin finaste form.
Utbilding är bara en del. Det finns dåliga läkare, usla ingenjörer, kassa busschaufförer osv. Alla har utbildats till det de gör men det betyder inte nödvändigtvis att de är bra på det. Sen är det ju skillnad på vad man skall göra. Jag undviker självlärda läkare och förutsätter att busschauffören har rätt körkort men vad recensenten har för utbildning bryr jag mig föga om.Så ser jag det inte. Istället undrar jag vad som gör att folk tror att det är en medfödd gåva att kunna avgöra vad som är bra/dålig fotografi och vad som är konst och inte.
Inom precis allt annat i vårt samhälle så utbildar vi oss i nån mån. Vi lär oss räkna, vi lär oss läsa. Och vi stannar inte vid att enbart lära oss läsa utan vi lär oss också läsförståelse.
Så ser jag det inte. Istället undrar jag vad som gör att folk tror att det är en medfödd gåva att kunna avgöra vad som är bra/dålig fotografi och vad som är konst och inte.
Inom precis allt annat i vårt samhälle så utbildar vi oss i nån mån. Vi lär oss räkna, vi lär oss läsa. Och vi stannar inte vid att enbart lära oss läsa utan vi lär oss också läsförståelse.
Men när det kommer till bild och konst. Ja då sitter vi och ritar på en bildlektion och det hela kokas ner till om det är snyggt eller inte. Eller huruvida man gillar det eller inte. Detsamma när det gäller konst, som vi över huvud taget inte läser i grundskolan, vilket iofs är helt okej. Men ändå anser vi oss veta vad som är god konst och inte. Det är som att hävda att vi har god läsförståelse efter att vi har lärt oss läsa.
Det är bara att titta sig omkring här på FS där de flesta inte ens klarar av att beskriva varför något är bra eller dåligt. Det är bara snyggt, fult eller avfärdat som porr i det här fallet.
Jag tror, att när man kommit till en punkt där man kan titta på bild, eftersom vi är FS, och tycka att det här är en bra bild, men jag gillar den inte. Då har man kommit en bit på väg till att ha bildförståelse, detsamma gäller konst tror jag. Jag har ingen eller väldigt lite konstförståelse men jag försöker å andra sidan inte framstå som jag har det.
/Maverick
Utbilding är bara en del. Det finns dåliga läkare, usla ingenjörer, kassa busschaufförer osv. Alla har utbildats till det de gör men det betyder inte nödvändigtvis att de är bra på det. Sen är det ju skillnad på vad man skall göra. Jag undviker självlärda läkare och förutsätter att busschauffören har rätt körkort men vad recensenten har för utbildning bryr jag mig föga om.
Jag kan hålla med dig i mycket, absolut. Det enda jag inte gillar riktigt är att du hamnar nära ett likhetstecken mellan att inte gilla bilden och att inte förstå den, dvs inte se att den är konst. Men jag kan ha missförstått dig där, och då kan du glömma min synpunkt.
Definitionen av konst är utan tvekan väldigt diffus. För mig är konst det som är arrangerat. Dokumentärt kan inte vara konst för mig. Jag begär inte att hela världen ska definiera som jag, men för mig gör min definition att jag kan särskilja konst från "vanliga saker" - om nu en sådan skillnad måste göras.
Tar jag nu detta vidare till den här bilden så beskrivs den som dokumentär av fotografen. Den är alltså inte arrangerad. Med min definition blir den då inte konst. För mig betyder det dock inte att den ska betraktas annorlunda. Fortfarande kokas allt ner till om man tycker om bilden eller inte.
Slutligen så ska givetvis inte bra/dålig smak vara det som avgör vad som visas på Fotosidan. Regelfrågan har ju diskuterats i tråden och är så klar som den kan vara.
Den aktuella bilden har berört på olika sätt. Det visar ju verkligen diskussionen i den här tråden. Mig berörde den eftersom jag upplevde att den gick över gränsen regelmässigt, men så var inte fallet. Andra har berörts på andra sätt, både positivt och negativt.
Jag tycker alltså inte att det som avgör en bilds kvalitet är om den är konst eller inte. Det är i sammanhanget helt ointressant. En bild blir vare sig bättre eller mer nödvändig genom att ges epitetet konst. Jag kan uppleva att vissa i tråden antyder att så skulle vara fallet.
Alexander Bergström heter en kille här på fotosidan som plåtar en massa naket. Gemensam nämnare för hans bilder är hemmamiljö, naturligt ljus (tror jag) från fönster (tror jag) och svart/vitt eller bleka färger.
Och karln får idel beröm!
Visst... Vissa av hans bilder gillar jag. Men inte allt.
Denna ex.vis:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1928527.htm?set=lp
Den får beröm. Vad ser ni i den?
Mohammedteckningarna är en bra parallell till den här bilden, även om dom förstås spelar i lite olika divisioner så att säga. Publiceringarna provocerar då dom enligt vissa går över någon gräns för vad som är anständigt och respektfullt, och är det då konstigt att folk blir upprörda? Det har inget att göra med om bilderna i sig är bra eller inte utan det blir "bra konst" på grund av själva provokationen enligt vissas syn på vad konsten ska ha för roll. Och så kommer t.ex Konstfack på kollision med vad folk i gemen tycker är rimligt att dom ska få utsättas för i Konstens namn.