Annons

vad är rätt vid modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

bjorn a

Aktiv medlem
finner det underligt att fotosidan låter bilder ligga uppe trots att modellen skriver till dom och talar om att fotografen inte har rätt att publicera bilder på nätet som han talgigt på henne TYCKER NI DET ÄR RÄTT.

vid naken foto så tycker jag man ska hålla sitt ord men vissa skiter tydligen i det och använder även bilderna i reklam utan lov

finner det underligt att fotosidan låter bilder ligga uppe trots att modellen skriver till dom och talar om att fotografen inte har rätt att publicera bilder på nätet som han talgigt på henne TYCKER NI DET ÄR RÄTT.

vid naken foto så tycker jag man ska hålla sitt ord men vissa skiter tydligen i det och använder även bilderna i reklam utan lov

Att lägga ut bilder i en pool här på FS är sannolikt inte att betrakta som reklam. Även om det kan användas i det syftet. Därför har fotografen säkert all rätt att publicera de bilder han vill.

Men frågar du mig så tycker jag att det är omoraliskt av fotografen att visa upp bilder på personer som inte vill bli uppvisade.

Petter ...

du missförstog nog mig nu han har bilder här på fs men har även bilder på andar sidor för reklam för en produkt jag kan säga som så eftersom det är min fru som är modellen så kan jag lova att jag vet att han inte har nått tillstånd för att använda dom alls på nätet. samtidigt har an även satt ut namn på modellerna utan lov till det heller . samtidigt som han har andra modeller han lovat betalning men inte betalat . det är sådana här svin som gör att vi seriösa yrkes fotografer blir utan tfp modeller då vi behöver öva lite

Att lägga ut bilder i en pool här på FS är sannolikt inte att betrakta som reklam. Även om det kan användas i det syftet. Därför har fotografen säkert all rätt att publicera de bilder han vill.

Men frågar du mig så tycker jag att det är omoraliskt av fotografen att visa upp bilder på personer som inte vill bli uppvisade.

Petter ...

Jag kan ha fel, men vad jag fattat av att ha läst många trådar på fotosidan så är det fotografen som bestämmer vad han/hon gör med bilden, den eller de som finns på bilden har inget att säga till om. Det är bara om bilden används i reklam som personer på en bild har något att säga.

Att publicera en bild på fotosidan framstår, med tanke på ovanstående, som lagligt, då jag ser fotosidan mer som "permanent fotoutställning" än reklam för fotografen. Publicering i andra sammanhang kan dock vara helt annorlunda.

Och jag är väl medveten om att "lagligt" inte alltid betyder "etisk acceptabelt", men om man drar en fråga till sin spets brukar det bara bli fråga om ett visst beteende (i detta fall publiceringen av en bild eller flera bilder) är lagligt eller inte.

du missförstog nog mig nu han har bilder här på fs men har även bilder på andar sidor för reklam för en produkt jag kan säga som så eftersom det är min fru som är modellen så kan jag lova att jag vet att han inte har nått tillstånd för att använda dom alls på nätet. samtidigt har an även satt ut namn på modellerna utan lov till det heller . samtidigt som han har andra modeller han lovat betalning men inte betalat . det är sådana här svin som gör att vi seriösa yrkes fotografer blir utan tfp modeller då vi behöver öva lite

Att andra sidor har det som reklam får du ju ta det på deras sidor. Fotosidan kan ju bara stå för vad som publiceras här och vad du skrivit så har fotografen rätten på sin sida. Annars så ta en kopia på ett skrivet kontrakt där det specifikt står att fotografen inte får publicera bilderna utan modellens specifika tillåtelse.

Länka även till hemsidan där hon står som modell för reklam och visa upp den för moderator. Så kanske de 'är snälla. Men som sagt så har fotografen nog ändå rätten på sin sida.

/Stefan

Jag tycker inte att din fru skall ställa upp som modell om hon inte är beredd på att bli publicerad. Om någon fotograf kommer överens med en modell om att fotograferas så brukar villkoren för användning av bilderna också vara överenskomna, innan man fotar.

Om man skall försöka komma överens i efterhand så är det öppet för konflikt. Nu är ju varken du eller din fru nybörjare precis och har säkert redan råkat ut för både det ena och det andra. Har ni inte lärt er något av det genom åren?

Upphovsrätt och publiceringsrätt ligger hos fotografen om inget annat överenskommits. Modellen kan också ha fått rätten till att publicera bilder och då får fotografen stå sitt kast om det är ”kass” bilder.

Att be fotosidan.se att plocka bort publicerade bilder upplever jag som censur! Ogillas i högsta grad. Så reglering skall ske innan bilden tas, enligt min syn på saken.

jag utryckte mig tydligen olkart det finns ett giltigt avtal på att dessa bilder inte får användas på internet .
det gav fotografen blanka fan i . tydligen fotosidan med

Jag tycker inte att din fru skall ställa upp som modell om hon inte är beredd på att bli publicerad. Om någon fotograf kommer överens med en modell om att fotograferas så brukar villkoren för användning av bilderna också vara överenskomna, innan man fotar.

Om man skall försöka komma överens i efterhand så är det öppet för konflikt. Nu är ju varken du eller din fru nybörjare precis och har säkert redan råkat ut för både det ena och det andra. Har ni inte lärt er något av det genom åren?

Upphovsrätt och publiceringsrätt ligger hos fotografen om inget annat överenskommits. Modellen kan också ha fått rätten till att publicera bilder och då får fotografen stå sitt kast om det är ”kass” bilder.

Att be fotosidan.se att plocka bort publicerade bilder upplever jag som censur! Ogillas i högsta grad. Så reglering skall ske innan bilden tas, enligt min syn på saken.

alla sidor utom fotosidan tog bort bilderna när hon gjorde det utan snack ens -. men inet här inte

Att andra sidor har det som reklam får du ju ta det på deras sidor. Fotosidan kan ju bara stå för vad som publiceras här och vad du skrivit så har fotografen rätten på sin sida. Annars så ta en kopia på ett skrivet kontrakt där det specifikt står att fotografen inte får publicera bilderna utan modellens specifika tillåtelse.

Länka även till hemsidan där hon står som modell för reklam och visa upp den för moderator. Så kanske de 'är snälla. Men som sagt så har fotografen nog ändå rätten på sin sida.

/Stefan

jag utryckte mig tydligen olkart det finns ett giltigt avtal på att dessa bilder inte får användas på internet .
Har du visat upp kontraktet ifråga för fotosidan?
Sen är ju alltid frågan vilka polisiära (för det är det) befogenheter fotosidan kan eller vill ta sig. Och de har definitivt ingen som helst befogenhet över andra siter.

Om det är som du säger skulle jag nog mest ha fokus på fotografen ifråga.

Mvh,
Richard

Jag tycker inte att fotosidan skall lastas för att en av medlemmarna väljer att bortse från ett avtal han/hon har med en modell att inte publicera bilder på nätet. Om något skall fotografen lastas för det.

-----------------

Ur min synvinkel skulle det öppna en veritabel Pandoras ask, att lasta Fotosidan för vad dess medlemmar gör i egenskap av enskild fotograf. Tänk dig scenariot att en person ställer upp på det som kallas "fine art nude" eftersom det är hans/hennes sambo som är fotografen. Bilderna i sig håller sig på behörigt avstånd från porr, och modellen har inga problem alls med att fotografen lägger upp dem på fotosidan.

När bilderna legat på fotosidan ett tag tar förhållandet slut, och modellen känner sig plötsligt illa till mods med bilderna. Han/hon skickar ett meddelande till fotosidans moderatorer, och ber dessa ta bort bilderna.

Frågan som uppstår är vad moderatorerna skall göra: antingen låta bilderna vara eftersom det inte är fotografen som ber moderatorerna plocka bort dem, eller plocka bort dem eftersom någon som påstår sig vara modellen i bilderna i fråga säger att fotografen har publicerat bilderna utan tillstånd. För mig framstår det som uppenbart att minst skada gör man genom att låta bilderna vara kvar, tills fotografen väljer att radera dem själv.

Alla andra alternativ jag kommer på innebär, i sin förlängning, mer skada: att radera dem innebär att ingen fotograf kommer att kunna lita på sina modeller, att be om avtalet mellan fotograf och modell kommer att öka arbetsbördan för moderatorerna (och gissningsvis dessutom ge en hel del "Vi hade bara ett muntligt avtal").

Det här är inte rimligen något som fotosidan kan lägga sig i. Rör det sig om avtalsbrott så är det väl civilrätt (till skillnad från straffrätt) och alltså någon form av stämning som gäller... säger mig min skraltiga gymnasiejuridik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar