jag utryckte mig tydligen olkart det finns ett giltigt avtal på att dessa bilder inte får användas på internet .
det gav fotografen blanka fan i . tydligen fotosidan med
Jag tycker inte att fotosidan skall lastas för att en av medlemmarna väljer att bortse från ett avtal han/hon har med en modell att inte publicera bilder på nätet. Om något skall fotografen lastas för det.
-----------------
Ur min synvinkel skulle det öppna en veritabel Pandoras ask, att lasta Fotosidan för vad dess medlemmar gör i egenskap av enskild fotograf. Tänk dig scenariot att en person ställer upp på det som kallas "fine art nude" eftersom det är hans/hennes sambo som är fotografen. Bilderna i sig håller sig på behörigt avstånd från porr, och modellen har inga problem alls med att fotografen lägger upp dem på fotosidan.
När bilderna legat på fotosidan ett tag tar förhållandet slut, och modellen känner sig plötsligt illa till mods med bilderna. Han/hon skickar ett meddelande till fotosidans moderatorer, och ber dessa ta bort bilderna.
Frågan som uppstår är vad moderatorerna skall göra: antingen låta bilderna vara eftersom det inte är fotografen som ber moderatorerna plocka bort dem, eller plocka bort dem eftersom någon som påstår sig vara modellen i bilderna i fråga säger att fotografen har publicerat bilderna utan tillstånd. För mig framstår det som uppenbart att minst skada gör man genom att låta bilderna vara kvar, tills fotografen väljer att radera dem själv.
Alla andra alternativ jag kommer på innebär, i sin förlängning, mer skada: att radera dem innebär att ingen fotograf kommer att kunna lita på sina modeller, att be om avtalet mellan fotograf och modell kommer att öka arbetsbördan för moderatorerna (och gissningsvis dessutom ge en hel del "Vi hade bara ett muntligt avtal").