Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är PSAM? ("AKUT hjälp")

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
AKUT hjälp

har sett att min nikon D40X beter sig undreligt. jag är inte så hemma i denna kamera och inte i någon annan systemkamera heller men jag måste ha gjort något fel...
När jag skall leka och försöka förstå mig på kamerans inställningar märkte jag idag att... inställningen A..P..S..M inte går att ställa in...ex.. S så sätter jag ratten på S för kameran så mäter den ljuset ialla fall så det går inte att ställa in slutartiden automatiskt detta gäller samma för de andra BOKSTÄVERNA.

Måste gjort något i inställningarna... Får inte heller upp slutartiden ex. 1/200s etc... någon som vet vad jag har gjort? har inte tänkt på detta tidigare om det vart så från första stund då jag inte utforskat kameran som jag gör nu.

1: Om objektivet har bländarring så måste denna vara låst vid minsta bländare (största siffran, antagligen märkt med rött).

2: S-läge innebär att du ställer tiden och kameran ställer bländaren utefter detta. Jag vet inte hur D40 funkar, men det är möjligt att det inte går att ställa en slutartid som är kortare än vad korrekt exponering tillåter med fullt öppen bländare. Är det mörkt så kan du i så fall inte ställa hur kort slutartid som helst eftersom det ger underexponering.

3: Du kanske har auto-ISO påslaget, vilket kan strula till det lite om man inte vet hur det funkar.

"Får inte heller upp slutartiden ex. 1/200s etc..."

Om du menar att det inte står någon slutartid i displayen så är det troligtvis punkt 1 som spökar. Då ser du antagligen "Fee" eller liknande i displayen istället.

Tillägg: Fast vid närmare eftertanke så är sannolikheten typ noll att du har ett objektiv med bländarring eftersom det bara är ett fåtal sådana som ger autofokus med D40x.

???
Du vet man är vanlig svensonfotare..
men om jag säger så här..att ta en bild på en person med denna i fokus med bakgrunden suddig så att man framhäver personen så sättre jag ratten på S... då står det ex... 25" F13 men när man för runt kameran ändrar sig F-talet... För jag upp 25" till ex 8 F5.6 för runt kameran ändrar sig F-talet..

Hur skall amn ta bildre där personen får skärpan och bakgrunden suddig?

Varför kan man inte ställa in eller se markeringen ex... 1/200s etc?

25" betyder 25 sekunder och 8 betyder 1/8 sekund. Du ser alltså tiden.

För att få bakgrunden så suddig som möjligt kan du börja med att ställa kameran i A-läget och vrida på hjulet tills bländaren indikerar största öppning (lägsta tal). Har du en paketzoom så kommer det att stå F5.6 då. I läge A ställer slutartiden in sig automatiskt efter hur mycket ljus motivet reflekterar. Om slutartiden blir för lång (typ längre än 1/100) så behöver du skruva upp ISO för att inte hela bilden skall bli suddig när du skakar på kameran.

trixy skrev:
???
Du vet man är vanlig svensonfotare..
men om jag säger så här..att ta en bild på en person med denna i fokus med bakgrunden suddig så att man framhäver personen så sättre jag ratten på S... då står det ex... 25" F13 men när man för runt kameran ändrar sig F-talet... För jag upp 25" till ex 8 F5.6 för runt kameran ändrar sig F-talet..

Hur skall amn ta bildre där personen får skärpan och bakgrunden suddig?

Varför kan man inte ställa in eller se markeringen ex... 1/200s etc?

Är också ny på det här med DSLR, men här är mina 5 cent:
* Sätt kameran på A
* Sätt F värdet så lågt som möjligt
* "Zooma" in så gott det går
* knäpp kortet

Någon kommer snart in och rättar mig hoppas jag =D

Edit: jag var för sen men hade inte så fel =)

JAAAAAAAAAAA
Tänk att man kan ställa dumma frågor ur en vanlig svensonfotografs mun och ändå få svar..det är så underbart med denna sida...

TACK...har testat....det går...

Lite elakare svar.

1. Öppna manualen.
2. Läs

Läs oxå igenom artiklarna här på FS om grunderna i fotografering.

Ovanstående gjorde jag för 2år sedan typ och nu kan man mer fikonspråk om kameror än nödvändigt.

trixy skrev:
manualen...visst..men vissa manualer måste man vara akademiker för att läsa

Fast Nikons manualer är rätt hyfsade ändå, men det kanske jag tycker eftersom jag förstår grunderna, hur som helst så tycker jag att du skall läsa fotoskolan här på FS, den är riktigt bra, och fotandet blir så mycket roligare när man väl lärt sig grunderna.

Lycka till.

/kent

Vid det här laget har du iofs fått svaren på dina frågor men jag vill ändå trycka på att du ska lära dig hur begreppen, bländare, tid, och ISO hänger ihop. Det är inte speciellt svårt.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

När du kan det, är det betydligt lättare att ta till sig informationen i kamerans bruks.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar