Annons

Vad är meningen med ljusstarka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Många motiv tjänar på kort skärpedjup eftersom de viktiga områdena som är i fokus lyfts fram för betraktaren.
Med stort skärpedjup blir det lätt att fotografen ger signalen "allt är lika viktigt och oviktigt". Tråkiga och intetsägande bilder helt enkelt, med tydliga och redovisande. [/B]


Det får stå för dig.
 
klyscha skrev:
Men som pressfotograf vill du väl ha skärpa över hela bilden? Du skrev att man inte ser landskap så ofta i dagstidningarna, men du ser väl heller inte så ofta bilder med suddig bakgrund heller?

Varje dag på sportsidorna ser du bilder med oskarp bakgrund.

Jag vet inte vilken tidning du läser, men nog ser man ofta bilder med kort skärpedjup. Men det är nog inte alltid man tänker på det.
 
äsch, jag vet väl hur jag själv var och hur mina vänner var i 18-20-års åldern. man visste bäst, ingen protest! ;o)
(ja för 17, jag vet ju bäst idag oxå.. eller hur? *skratt* fast nu ligger det liiite mer erfarenhet bakom)
klart fall av samma beteende här oxå. ser man varje dag på gymnasiet oxå. inget konstigt i det.

klyscha: kom tillbaka om 7-8 år och säg vad du tycker om fem-mila-långt skärpedjup då. om du fortfarande inte tycker att det ger platta och intetsägande amatörbilder så ska jag rekommendera några böcker i bildseende eller några kurser...
*flinar och retas lite* ;o)
 
Här är ett dagsfärskt exempel på hur det kan se ut med ett ljusstarkt objektiv. Bilden är från fotbolls VM för hemlösa (Sverige-Tyskland). Taget med ett 200 mm optik på bländare 2 (och kamera- EOS 10D)
 

Bilagor

  • 800_0012-400.jpg
    800_0012-400.jpg
    35.8 KB · Visningar: 271
Skärpedjupet blir ju mindre med mindre avstånd till motivet. Här är ett nytt exempel. Brännvidd 200 bländare 1.8:
 

Bilagor

  • 781_8112-400.jpg
    781_8112-400.jpg
    18 KB · Visningar: 299
matnyttige skrev:
Här är ett dagsfärskt exempel på hur det kan se ut med ett ljusstarkt objektiv. Bilden är från fotbolls VM för hemlösa (Sverige-Tyskland). Taget med ett 200 mm optik på bländare 2 (och kamera- EOS 10D)

Med ännu kortare skärpedjup hade man sluppit se så mycket detaljer i publiken och mer målvakten hade fått framträtt bättre.
 
Jag gjorde fel när jag postade. SKulle varit ett nytt inlägg.


Jag citerar Christel:

"kom tillbaka om 7-8 år och säg vad du tycker om fem-mila-långt skärpedjup då. om du fortfarande inte tycker att det ger platta och intetsägande amatörbilder så ska jag rekommendera några böcker i bildseende eller några kurser..."



Max - "Tycker å andra sidan inte att den bilden är riktigt knivskarp någonstans."

Den är förminskad kraftigt för att kunna bifoga i forumet.

[bilden borttagen av admin - upphovsrättskäl]
 
froderberg skrev:
Med ännu kortare skärpedjup hade man sluppit se så mycket detaljer i publiken och mer målvakten hade fått framträtt bättre.
Jo, men ett sådan objektiv finns ju inte! (Ställde in bländaren på 1.8 men den "rullade" av misstag till bl 2). Men skillnaden i skärpedjup mellan bl 1.8 och bl 2 är ju inte sååå stor.
 
Med kort skärpedjup kan man plocka bort störande detaljer ur bakgrunden.

Dålig?
 

Bilagor

  • 030606-05.jpg
    030606-05.jpg
    33.8 KB · Visningar: 277
matnyttige skrev:
Jo, men ett sådan objektiv finns ju inte! (Ställde in bländaren på 1.8 men den "rullade" av misstag till bl 2). Men skillnaden i skärpedjup mellan bl 1.8 och bl 2 är ju inte sååå stor.

Nope, man kan tyvärr inte rå på verkligheten ibland. Du skulle ju bett publiken backa... :)
 
Jag tar bilder med stort skärpedjup också. Allt beror på vad jag vill visa och berätta samt vilken känsla jag vill förmedla.
 

Bilagor

  • konsulenter4.jpg
    konsulenter4.jpg
    48.8 KB · Visningar: 269
froderberg skrev:
Med kort skärpedjup kan man plocka bort störande detaljer ur bakgrunden.

Dålig?


Nej, det kan bli bra med kort skärpedjup.
Jag visade bilderna då det framkom kommentarer att långt skärpedjup automatiskt innebär amatörmässiga,platta foton och att de t.om kunde lika gärna vara tagna med en kompaktkamera.
 
klyscha skrev:
Nej, det kan bli bra med kort skärpedjup.
Jag visade bilderna då det frakom komentarer att långt skärpedjup automatiskt innebär amatörmässiga,platta foton och att de t.om kunde lika gärna vara tagna med en kompaktkamera.

Du har fått mothugg för att du verkar dissa alla bilder med kort skärpedjup.

Det är också så att många nybörjare är fascinerade av stort skärpedjup. Utan att se dina bilder och dina inlägg är det lätt att utgå från att du är nybörjare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.