Annons

Vad är fel? Vad gör jag fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

gavagai

Aktiv medlem
Jag skaffade en Canon 70D för ett par veckor sedan. Har bara haft kompaktkameror tidigare. Med följde ett objektiv Canon 40mm 2.8. Jag experimenterar och håller på att lära mig kameran, men... Med ojämna mellanrum liksom låser sig kameran, eller snarare kan den inte hitta något fokus och vägrar därmed ta bild (jag håller mig till autofokus än så länge). Det enda sätt jag har fått den att funka igen på är att ta av objektivet och sätta dit det igen. Då är den som vanligt direkt. Men så kan det ju knappast vara meningen att jag ska hålla på. Har jag missat något uppenbart eller vad kan felet vara? Det är inte (vad jag vet) så att objektivet sitter fel på något vis. Det klickar i och sitter stadigt där det ska.

Att det inte går att ta ett foto är ingen fara utan det du försöker fotografera har inga kontraster. T.ex. en vit vägg eller något enfärgat. Du har säkert en knapp någonstans där det står t.ex. AF/MF = Autofokus/Manuell fokus.

Sätter du den på MF så kan du ta kort.

I de texter som skrevs när felet upptäcktes räknades det upp kameramodeller från vilka man kunde uppdatera firmware i objektivet. Din modell, 70D, finns inte med bland de uppräknade, men den är senare än så, varför den rimligtvis har stöd för den här funktionen också.

Stort tack alla! Eftersom det fanns en hel del undantag när det gäller den där uppdateringen, så kontaktar jag återförsäljaren, så får de säga hur jag ska göra.

@Bandit Art Design, det går alltså inte att fokusera på någonting, när den blir så där.

EF 40 mm f/2,8 STM, inbyggd programvara version 1.2.0

Mera information kring detta problem finns på Canons supportsida...

http://www.canon.se/Support/Consume...x?DLtcmuri=tcm:87-960503&page=1&type=download

Beskrivning

Version 1.2.0 av den inbyggda programvaran omfattar följande korrigeringar: 1. Om objektivet utsätts för tryck när det fästs på kameran (objektivet kan bli utsatt för tryck även när linsskyddet sätts på eller när kameran bärs i en väska med objektivet monterat) kan det hända att autofokusfunktionen slutar fungera på objektivet.
Version 1.2.0 av den inbyggda programvaran är avsedd för kameror med version 1.1.0. Om objektivets inbyggda programvara redan är version 1.2.0 behöver du inte uppdatera den inbyggda programvaran.
Objektiv med följande serienummer har utrustats med version 1.1.0 av den inbyggda programvaran:
Den tredje siffran i serienumret är antingen 0, 1 eller 2 (xx0xxxxxxx, xx1xxxxxxx eller xx2xxxxxxx).

Lycka till....

Att det inte går att ta ett foto är ingen fara utan det du försöker fotografera har inga kontraster. T.ex. en vit vägg eller något enfärgat. Du har säkert en knapp någonstans där det står t.ex. AF/MF = Autofokus/Manuell fokus.

Sätter du den på MF så kan du ta kort.

Kontrasten förändras inte bara för att man tar bort optiken och sätter tillbaka den.

klicka

Hade också det objektivet, bara klicka bort den sedan sätta tillbaka det snabbt, händer ju inte hela tiden att objektivet strular.

Jag kontaktade Cyberphoto där jag köpte objektivet, varpå de föreslår att jag ska rengöra kontakterna och sedan höra av mig om det fortfarande inte funkar. Kontakterna är rena, och jag är övertygad om att det är just det där felet ni beskriver, så jag hörde av mig tillbaka till dem igen och förklarade det och länkade till den sida ni länkat till. Då får jag detta standardsvar:

Hej!
Tack för att du kontaktade oss.

Jag har lagt upp ett reparationsärende åt dig och skickat en förbetald avi så att du fraktfritt kan
skicka in produkten till en extern verkstad som vi samarbetar med. [---]

Följ anvisningarna på följebrevet och vi rekommenderar att du förpackar produkten väl när du skickar in den för att undvika fraktskador. Skicka även med alla papper du fick med din fraktsedel samt en kopia av ditt kvitto.

Skulle det visa sig att eventuellt fel inte faller under garantin, så kommer verkstaden att skicka dig ett kostnadsförslag för reparation. Väljer man då att inte laga produkten så tillkommer en undersökningsavgift på ca. 500 kr som du som kund står för. [---]

Kan jag lugnt skicka in det, tror ni? Det är alltid knepigt med sådana där fel som visar sig en gång på hundra. Känns som om det finns risk att de testar objektivet och det där fungerar hur bra som helst. Dessutom är det väl inget så att säga hårdvarufel på objektivet, som de kan upptäcka? En extern verkstad, som ska avgöra om jag ska betala undersökningsavgift eller inte... Jag kan se Sverker Olofsson med PLUS-soptunnan framför mig... :)

Hur skulle ni ha gjort?

Jag kontaktade Cyberphoto där jag köpte objektivet, varpå de föreslår att jag ska rengöra kontakterna och sedan höra av mig om det fortfarande inte funkar. Kontakterna är rena, och jag är övertygad om att det är just det där felet ni beskriver, så jag hörde av mig tillbaka till dem igen och förklarade det och länkade till den sida ni länkat till. Då får jag detta standardsvar:

Hej!
Tack för att du kontaktade oss.

Jag har lagt upp ett reparationsärende åt dig och skickat en förbetald avi så att du fraktfritt kan
skicka in produkten till en extern verkstad som vi samarbetar med. [---]

Följ anvisningarna på följebrevet och vi rekommenderar att du förpackar produkten väl när du skickar in den för att undvika fraktskador. Skicka även med alla papper du fick med din fraktsedel samt en kopia av ditt kvitto.

Skulle det visa sig att eventuellt fel inte faller under garantin, så kommer verkstaden att skicka dig ett kostnadsförslag för reparation. Väljer man då att inte laga produkten så tillkommer en undersökningsavgift på ca. 500 kr som du som kund står för. [---]

Kan jag lugnt skicka in det, tror ni? Det är alltid knepigt med sådana där fel som visar sig en gång på hundra. Känns som om det finns risk att de testar objektivet och det där fungerar hur bra som helst. Dessutom är det väl inget så att säga hårdvarufel på objektivet, som de kan upptäcka? En extern verkstad, som ska avgöra om jag ska betala undersökningsavgift eller inte... Jag kan se Sverker Olofsson med PLUS-soptunnan framför mig... :)

Hur skulle ni ha gjort?
Har du ingen fotobutik i närheten av dig? Alternativt om du känner någon som har en 1D X, 5D Mark III eller en 650D? Det enda som behövs är att uppgradera objektivets mjukvara vilket står beskrivet hur man gör på Canons hemsida (men det kräver någon av kamerorna ovan). Jag tror ju att din närmsta fotobutik som har en 5D Mark III kan hjälpa dig med problemet för nån hundring, alternativt om någon här på forumet/i din närhet kan hjälpa dig.

Denna länken (som postades ovan) förklarar allt: http://www.imaging-resource.com/news/2012/08/27/canon-firmware-fixes-40mm-focus-failure

Jag har haft problem med ett Objektiv som jag köpte via Cyberphoto och fick utmärkt service, de är klart pålitliga. Efter tre ersättningsobjektiv fick jag ett helt annat till bra pris.

Hmmm... Jag skulle ju kunna mejla dem igen och förklara felet och helt enkelt fråga om det går på garantin. Tycker att de bör kunna tala om det på förhand. Jag vill helst inte fixa det själv, lite av princip, och för att vara säker på att det blir gjort på rätt sätt. Det är ju Cyberphoto som ska ansvara för att jag ska få ett fullt fungerande objektiv, och det känns inte helt bra att jag då ska behöva betala och/eller krångla för att fixa det själv direkt efter att jag köpt det av dem.

Jag tycker du skall prova att uppdatera själv.

Som Anders P skriver ovan är sannolikheten stor att din kamera har samma funktion som de kameror som listas - den är ju nyare.

Jag uppdaterade just själv mitt 40/2.8, det tog bara ett par minuter (jag använde min 5D mk 3) och det var busenkelt att följa instruktionen.

Visst, principiellt så kan förstås Cyberphoto fixa det åt dig, men bara jobbet att skicka och hämta på posten är ju mycket mer än att ladda ner filen.

Idagens värld är det ju så att återförsäljarna egentligen inte kan bidra med så mycket. Det är tillverkarna som släpper firmware uppdateringar etc. Händer ju hela tiden på datorer, TV-apparater, HD-boxar etc. Det är en del av den moderna tekniken.

Detta är ett solklart garantiärende
Använd avin o skicka iväg det.
Ps sätt locket på på kameran så den inte är öppen för dammattacker.

Hmmm... Jag skulle ju kunna mejla dem igen och förklara felet och helt enkelt fråga om det går på garantin. Tycker att de bör kunna tala om det på förhand. Jag vill helst inte fixa det själv, lite av princip, och för att vara säker på att det blir gjort på rätt sätt. Det är ju Cyberphoto som ska ansvara för att jag ska få ett fullt fungerande objektiv, och det känns inte helt bra att jag då ska behöva betala och/eller krångla för att fixa det själv direkt efter att jag köpt det av dem.
Nej det är ju helt upp till dig. Det som kommer hända är att du får göra jobb med att slå in och paketera objektivet väl, bege dig till posten och skicka iväg det, vänta säkert minst 4 veckor (senast jag kollade Canon RCC i Göteborg iaf) på att de ska göra firmwareuppdateringen och sedan skicka tillbaka till dig.

Alternativet som sagt är att lösa problemet själv om möjligheten finns. Upp till dig att avgöra vad som känns mest rimligt. För mig känns det sistnämnda mest rimligt men det är jag.

Cyberphoto kommer nog ha svårt att avgöra saken då de inte själva gör bedömningen utan en tredjepart gör det.

Kontentan är att det tyvärr kommer kosta dig tid och jobb för att lösa det hur man än vrider och vänder på det.

Jag skaffade en Canon 70D för ett par veckor sedan. Har bara haft kompaktkameror tidigare. Med följde ett objektiv Canon 40mm 2.8. Jag experimenterar och håller på att lära mig kameran, men... Med ojämna mellanrum liksom låser sig kameran, eller snarare kan den inte hitta något fokus och vägrar därmed ta bild (jag håller mig till autofokus än så länge). Det enda sätt jag har fått den att funka igen på är att ta av objektivet och sätta dit det igen. Då är den som vanligt direkt. Men så kan det ju knappast vara meningen att jag ska hålla på. Har jag missat något uppenbart eller vad kan felet vara? Det är inte (vad jag vet) så att objektivet sitter fel på något vis. Det klickar i och sitter stadigt där det ska.

samma sak hände typ med min nikon d5000 :(

I de texter som skrevs när felet upptäcktes räknades det upp kameramodeller från vilka man kunde uppdatera firmware i objektivet. Din modell, 70D, finns inte med bland de uppräknade, men den är senare än så, varför den rimligtvis har stöd för den här funktionen också.

Jag köpte mitt EF-40/2,8 STM i början av 2012. (Det var faktiskt det första exemplaret som Scandinavian Photo sålde.)
Objektivet hade det nämnda problemet ihop med min 7D. Men Scandinavian Photo i Malmö hjälpte mig med att uppdatera firmware i objektivet. Just då var det bara 3 av Canons modeller som kunde uppdatera firmware i objektiv: EOS 1DX, EOS 5D III och EOS 650D.
I Malmö hade de bara en 5D III i butiken. Men även den måste ha den då nyaste firmwaren också! Så killen i butiken höll på i drygt en timme innan objektivet blivit uppdaterat. Därefter funkar objektivet perfekt, felet har aldrig återkommit!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar