Jag kontaktade Cyberphoto där jag köpte objektivet, varpå de föreslår att jag ska rengöra kontakterna och sedan höra av mig om det fortfarande inte funkar. Kontakterna är rena, och jag är övertygad om att det är just det där felet ni beskriver, så jag hörde av mig tillbaka till dem igen och förklarade det och länkade till den sida ni länkat till. Då får jag detta standardsvar:
Hej!
Tack för att du kontaktade oss.
Jag har lagt upp ett reparationsärende åt dig och skickat en förbetald avi så att du fraktfritt kan
skicka in produkten till en extern verkstad som vi samarbetar med. [---]
Följ anvisningarna på följebrevet och vi rekommenderar att du förpackar produkten väl när du skickar in den för att undvika fraktskador. Skicka även med alla papper du fick med din fraktsedel samt en kopia av ditt kvitto.
Skulle det visa sig att eventuellt fel inte faller under garantin, så kommer verkstaden att skicka dig ett kostnadsförslag för reparation. Väljer man då att inte laga produkten så tillkommer en undersökningsavgift på ca. 500 kr som du som kund står för. [---]
Kan jag lugnt skicka in det, tror ni? Det är alltid knepigt med sådana där fel som visar sig en gång på hundra. Känns som om det finns risk att de testar objektivet och det där fungerar hur bra som helst. Dessutom är det väl inget så att säga hårdvarufel på objektivet, som de kan upptäcka? En extern verkstad, som ska avgöra om jag ska betala undersökningsavgift eller inte... Jag kan se Sverker Olofsson med PLUS-soptunnan framför mig...
Hur skulle ni ha gjort?