Anders Östberg
Guest
Det här går bara runt i cirklar, och väldigt snäva sådana, så det är dags att avsluta prenumerationen på den här tråden.
Lycka till med ditt "äkta" fotograferande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju bara tramsigt att mena att AAs påhittade himlar och kontraster och selektiv ljussättning i efterhand av en scen skulle vara mindre manipulativt än dom lila ansikten jag tror du protesterade mot förut, dom är lika overkliga, eller att det skulle vara mer OK att göra det på vägen mellan negativ och fotopapper än att göra det digitalt. AA skapade bilder i mörkrummet som var rätt långt från den som registrerades av kameran och ögat på plats. Med din terminologi sysslade han med bilder, inte foton.
Jag tror som sagt inte du är intresserad av någon annan definition av fotografi än din egen smala åsikt - so be it.
Det här går bara runt i cirklar, och väldigt snäva sådana, så det är dags att avsluta prenumerationen på den här tråden.
Jag använde manipulation i kontexten av "vad jag ser", och "direkt ur kameran". AAs bilder visar inte vad han såg på platsen utan är rejält ändrade i mörkrummet för att få ljus och kontraster att visa något annat och mäktigare. Att han sedan använde "fotografiska metoder" är en annan sak. Det är väl fortfarande finare att slabba med kemikalier och vifta med pappbitar ovanför fotopapperet än att göra motsvarande ändringar i datorn kan tänka.
AA manipulerade inte i bemärkelsen att han tog bort eller la till i bilden, visst, men den slutliga utskriften är likväl rätt långt ifrån hur det såg ut på platsen.
Jag tycker det blir lite hårklyveri och hyckleri över hela debatten, var man drar gränsen för när det fortfarande är ett foto i Assars mening ("vad jag ser") är definitivt inte solklart.
Jag har inte läst den här diskussionen från början så jag kanske slår in öppna dörrar, alternativt trampar i klaveret, eller kastar bränsle på elden! Men jag får helt enkelt ta den risken! ;-)
Personligen är jag lite trött på alla dessa söndermanipulerade bilder som finns överallt nu för tiden. Många bilder är så perfekta in absurdum att de förlorat den själ som ett äkta fotografi har. Det vill säg att bilderna saknar de små skavanker och operfekta drag som gör det intressant och mänskligt. Ändå publiceras dessa bilder som de vore klassiska fotografier, vilket de inte är.
När jag ser en riktigt slående bild med perfekt harmoni, otrolig himmel, klockren komposition, eller vad det nu kan vara så känner jag inte den där känslan av häpnad som jag borde. För jag utgår ifrån att bilden är fixad i efterhand i PS. Något som dessutom nästan alltid stämmer när man kollar efter. Det gör att det fotografiska värdet i bilden har försvunnit för mig.
Jag är intresserad av fotografi. Det vill säga bilder som är skapade med kameran som främsta verktyg och med måttlig efterbearbetning. När jag ser en bra bild vill jag vara säker på att personen skapat den med en kamera och de metoder som är klassiskt fotografiska. Inte att bilden är ett resultat av 5 olika exponeringar och en veckas jobb i PS.
Jag skulle därför mycket gärna se ett tydligare ställningstagande där datormanipulerade bilder helt enkelt märks upp eller helt tas bort från fotografiska sajter. För som det är nu håller den fotografiska bilden på att vattnas ur och helt förlora sitt värde.
Det är synd tycker jag. For fotografin har ett egenvärde som inte bör förloras.
Jag använde manipulation i kontexten av "vad jag ser", och "direkt ur kameran". AAs bilder visar inte vad han såg på platsen utan är rejält ändrade i mörkrummet för att få ljus och kontraster att visa något annat och mäktigare. Att han sedan använde "fotografiska metoder" är en annan sak. Det är väl fortfarande finare att slabba med kemikalier och vifta med pappbitar ovanför fotopapperet än att göra motsvarande ändringar i datorn kan tänka.
AA manipulerade inte i bemärkelsen att han tog bort eller la till i bilden, visst, men den slutliga utskriften är likväl rätt långt ifrån hur det såg ut på platsen.
Jag tycker det blir lite hårklyveri och hyckleri över hela debatten, var man drar gränsen för när det fortfarande är ett foto i Assars mening ("vad jag ser") är definitivt inte solklart.
Ansel Adams manipulerade inte sina fotografier ett jävla dugg. Han använde sig av rent ordinära mörkrumsmetoder och de flesta av hans bilder tror jag skulle platsa i Dogma-poolen om han inte använt sig av filter och stativ vid fotograferingen. De klarar nog utan vidare fotosidans definition för ett omanipulerat fotografi. Visst kunde han jobba en hel dag i mörkrummet för att få till en bild, men det berodde mest på att han var så pedantisk, och inte på att han trixade med bildmakeri mörkrummet typ Jerry Uelsmann.
Tack för påminnelsen om Jerry Uelsmann, men jag är ändå något förtjust i honom, jag bara rabblade upp några som dök upp i huvudet, utan större eftertanke, tack! //Assar
.....Det är väl fortfarande finare att slabba med kemikalier och vifta med pappbitar ovanför fotopapperet än att göra motsvarande ändringar i datorn kan tänka.....
Jag tror att det mest är de som själva arbetar i photoshop som lider av det här mindervärdighetskomplexet?
...
...
Du far med rena osanningar när du skriver som du gör. I alla fall är det vad jag tycker.
Eller kan det vara så att dom som gillar film lider av någon sorts elitism och/eller osäkerhet inför annan teknik? Det är mycket snack från deras sida om hur dåligt digitalt är. Jag tror det är lika goda kålsupare på både "sidor", och det är sorgligt att så många måste snacka skit om andra för att må bra själv.
Du (och jag också) filterar säkert vad jag skriver genom en egen uppfattning av vad begrepp som t.ex. "manipulation", "direkt ur kameran", "minimal efterbehandling", "vad jag ser", m.m. innebär. Rätt vanligt fenomen på Internet att man diskuterar utifrån sina egna tolkningar och blir oense över något som man inte har en gemensam definition av.
Naturligtvis försöker jag inte "fara med osanningar".
Nu lägger jag ner permanent eftersom det börjar närma sig personangrepp från mer än ett håll.
Ja, jag vill hävda att du far med osanning när du skriver att Ansel Adams fotografier är manipulerade (enligt fotosidans med fleras definition) och kraftigt förändrade i mörkrummet, när det istället är just full kontroll från första början (med rätt exponering och filmframkallning, och givetvis också användande av stora negativformat) som är den enkla förklaringen bakom hans storslagna bilder.
Fångat ljus?
En stillbild där man antingen har använt analog eller digital teknik.
Sedan tillkommer bildredigering antingen genom mörkerrumsteknik eller bildredigering via dator.
Ibland önskar man att man vetat vad DaVinci skulle ha ansett om Dali eller Monet verk.
Var sak har sin tid och till varje kastrull finns det ett lock!
Fångat ljus?
En stillbild där man antingen har använt analog eller digital teknik.
Sedan tillkommer bildredigering antingen genom mörkerrumsteknik eller bildredigering via dator.
Ibland önskar man att man vetat vad DaVinci skulle ha ansett om Dali eller Monet verk.
Var sak har sin tid och till varje kastrull finns det ett lock!