Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är ett fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Villa bara upplysa alla om detta:
World Press Photo säger nej till bildmanipulering
NYHET Nu tillkännager Amsterdam-baserade World Press Photo att dom har lagt till en ny regel inför fototävlingen 2010 där de tar avstånd från retuschering som manipulerar en bild. Läs mer...

Jag säger bara, det var på tiden, Photoshoparna/Gimparna etc. får väl ha en egen "bild"tävling, om hur duktiga dom är i respektive program!

Och så kan vi fotointresserade fortsätta med fotografi!

Assar Nordfors

Du plåtar bara analogt eller är galet ironisk eller?

Du plåtar bara analogt eller är galet ironisk eller?

Varför skulle jag göra det? När jag fotograferar digitalt så är det i RAW.
Där kan jag lätta/lägga till ljus etc. precis som i mörkrummet. Men jag manipulerar inte till oigenkännlighet, med grönlila ansikten rutiga himlar vad det nu kan vara.

Assar

Varför skulle jag göra det? När jag fotograferar digitalt så är det i RAW.
Där kan jag lätta/lägga till ljus etc. precis som i mörkrummet. Men jag manipulerar inte till oigenkännlighet, med grönlila ansikten rutiga himlar vad det nu kan vara.

Assar

Du kan ju göra så gott som allt du kan göra i photoshop i mörkrummet, sen att det anses vara fotografi i mörkrummet och bildkonst i photoshop är det konstiga.

Min poäng var att fotografi handlar om ljus, inte ettor och nollor. Direkt du konverterar ljuset till ettor och nollor så kan man i praktiken säga att det inte längre är något fotografi, beroende på hur långt man vill dra det.

Men men, ha du din uppfattning så har jag min - för mig är inte namnet på tillvägagångssättet eller tillvägagångssättet det relevanta, utan vad bilden förmedlar.

Du kan ju göra så gott som allt du kan göra i photoshop i mörkrummet, sen att det anses vara fotografi i mörkrummet och bildkonst i photoshop är det konstiga.

Min poäng var att fotografi handlar om ljus, inte ettor och nollor. Direkt du konverterar ljuset till ettor och nollor så kan man i praktiken säga att det inte längre är något fotografi, beroende på hur långt man vill dra det.

Men men, ha du din uppfattning så har jag min - för mig är inte namnet på tillvägagångssättet eller tillvägagångssättet det relevanta, utan vad bilden förmedlar.
Du menar bilden----inte fotografiet. Om jag fotograferar digitalt i RAW, framkallar det "digitala negativet" printar ut fotografiet på ett därför avsett kvalitetspapper (Fiber som t.ex. Harman) som det var fotograferat (smärre korr. som i analogt) då har jag ett fotografi. När jag vanställer fotografiet till något annat, då är det inte längre fotografi utan på sin höjd en bild. Så du menar att t.ex. Photoshop skapar ljuset.
Assar

Du menar bilden----inte fotografiet. Om jag fotograferar digitalt i RAW, framkallar det "digitala negativet" printar ut fotografiet på ett därför avsett kvalitetspapper (Fiber som t.ex. Harman) som det var fotograferat (smärre korr. som i analogt) då har jag ett fotografi. När jag vanställer fotografiet till något annat, då är det inte längre fotografi utan på sin höjd en bild. Så du menar att t.ex. Photoshop skapar ljuset.
Assar

Nej det jag menar är att när du har en digital bildfil så handlar det inte längre alls om ljus. Och då fotografi per definition handlar om att fånga ljus så är det inte längre ett fotografi. Men ja, vi borde verkligen starta den där bildpoolen "att fördärva ett fotografi", eller vänta - hur var det nu?

Nej det jag menar är att när du har en digital bildfil så handlar det inte längre alls om ljus. Och då fotografi per definition handlar om att fånga ljus så är det inte längre ett fotografi. Men ja, vi borde verkligen starta den där bildpoolen "att fördärva ett fotografi", eller vänta - hur var det nu?

En något märklig åsikt om ljus! Om ljuset faller mot en censor eller film,
du målar fortfarande med ljus, i fotograferingsögoblicket.
Assar

Du kan ju göra så gott som allt du kan göra i photoshop i mörkrummet, sen att det anses vara fotografi i mörkrummet och bildkonst i photoshop är det konstiga...

.

Var har den fått den uppfattningen ifrån? Du lever i en fantasivärld. Har du någonsin sett en förstoringsapparat?

Återvändsgränd...

Nio sidor senare får jag nog säga att min bild av tråden är att du Assar inte alls är intresserad av att diskutera vad ett fotografi är, utan bara av att få alla andra att ansluta sig till din smala och rent av lite intoleranta definition.

Varför det är så viktigt för dig att dela upp världen i foton och bilder förstår jag dock inte.

Det handlar varken om elitism eller ironi. Det handlar om att vara duktig i Photoshop/Gimp etc. eller att var duktig på fotografi! Varför tror Ni att World Press Photo valt den linje de valt?

Assar

Hela ditt resonemang från första inlägget i den här tråden är att de som på inget sätt förändrar sina bilder, förutom det som ingår i "traditionellt" mörkrumsarbete, av denna anledning är bättre fotografer, nej inte bättre, de enda sanna fotograferna medan vi andra bara är en manipulerande och sanningsförvrängande pöbel.

Elitism var ordert.

Den smala definitionen är alltså en (1) bild och "avbilda det jag ser"...

...hur ställer du dig till t.ex. en svartvit dubbelexponering i kameran?

V

Har du någosin fotograferat i s/v och kopierat i mörkrum? Vet du varför jag ibland körde Tri-X (400 ASA) efter 200 ASA, eller 800 ASA och anpassade framkallningen av film därefter. Du kan få lite hjälp, det har med kontrast att göra. Kontrastomfånget i ett landskap kan ha omfånget 1:600. ett fotopapper har ca 1:50. Jag kan inte gå vidare i det här resonemanget, tar för stor plats att förklara. Ansel Adams, sök på hans bilder t.ex. på Google.
Han exponerade (ASA-tal) alltid efter kontrsstförhållanden och framkallade negativen efter hur de var exponerade. Hans s/v kopior är gjorda på normal hårdhetsgrad på fotopapper, med ett minimum av korrigering i mörkrummet, en fotograf!

Den smala definitionen är alltså en (1) bild och "avbilda det jag ser"...

...hur ställer du dig till t.ex. en svartvit dubbelexponering i kameran?

Ja det kan man göra t.ex. när jag fotograferar med Dia. Jag tar en exp. med värden från högdagrar, och ytterligare en efter skuggor, på så sätt får jag detaljer i både högdagrar och skuggor.

Ansel Adams var definitivt inte en fotograf som skapade foton som såg ut som "det jag ser". Han manipulerade friskt i mörkrummet och förändrade verkligheten tills han hade ett vackert foto.

Dålig förebild för dig kan man tycka.

Hela ditt resonemang från första inlägget i den här tråden är att de som på inget sätt förändrar sina bilder, förutom det som ingår i "traditionellt" mörkrumsarbete, av denna anledning är bättre fotografer, nej inte bättre, de enda sanna fotograferna medan vi andra bara är en manipulerande och sanningsförvrängande pöbel.

Elitism var ordert.

Den uppfattningen får du givetvis ha, men det fungerar inte i ett resonemang!
Assar

Ansel Adams var definitivt inte en fotograf som skapade foton som såg ut som "det jag ser". Han manipulerade friskt i mörkrummet och förändrade verkligheten tills han hade ett vackert foto.

Dålig förebild för dig kan man tycka.

Där har du fel! Han manipulerade inte i mörkrummet, du tror det läs på!
Men han använde färgade filter för att t.ex. inte få utfrätta himlar. Ta ett rött äpple mot ett grönt lövverk i s/v utan filter, du ser knappast äpplet,
men dina ögon ser det i verkligheten, därmed har du med hjälp av filtret försökt återskapa verkligheten. Sedan Ansel Adams, han försökte få in kontrastomfånget i ett landskap 1:600 på ett papper med omfånget 1:50. Försök själv. Jag har gjort ca 5000 kopior i mörkrum, plåtar numera även digitalt.
Och Ansel Adams dålig förebild Ha Ha Ha Ha jag måste gå på muggen!!!!!
Assar

Senast ändrad:
Det är ju bara tramsigt att mena att AAs påhittade himlar och kontraster och selektiv ljussättning i efterhand av en scen skulle vara mindre manipulativt än dom lila ansikten jag tror du protesterade mot förut, dom är lika overkliga, eller att det skulle vara mer OK att göra det på vägen mellan negativ och fotopapper än att göra det digitalt. AA skapade bilder i mörkrummet som var rätt långt från den som registrerades av kameran och ögat på plats. Med din terminologi sysslade han med bilder, inte foton.

Jag tror som sagt inte du är intresserad av någon annan definition av fotografi än din egen smala åsikt - so be it. :)

Det är ju bara tramsigt att mena att AAs påhittade himlar och kontraster och selektiv ljussättning i efterhand av en scen skulle vara mindre manipulativt än dom lila ansikten jag tror du protesterade mot förut, dom är lika overkliga, eller att det skulle vara mer OK att göra det på vägen mellan negativ och fotopapper än att göra det digitalt. AA skapade bilder i mörkrummet som var rätt långt från den som registrerades av kameran och ögat på plats. Med din terminologi sysslade han med bilder, inte foton.

Jag tror som sagt inte du är intresserad av någon annan definition av fotografi än din egen smala åsikt - so be it. :)

Du föredrar alltså en utfrätt blå himmel i ett s/v fotografi. Fotar du med ett gult eller orange filter får du en mörk/svart istället för blå som inte går att återge i s/v, det är inte färgfotografi. Vet du vem som tagit världens dyraste fotografi, såldes på en auktion, JO Ansel Adams,
fotografiet, Moonrise over Hernandes, New Mexico, 1941. "En i högsta grad dålig förebild" Har du han 3 läroböcker? Känner du till W.Eugene Smith? Sebastiao Salgado? Har du kollat hur Ralph Gibson jobbade med sin Leica M3 med ett objektiv 50mm och Tri-x?
Jerry Uelsmann? Linda Connor? Jerry Burchard m.fl. Alla s/v analogt!
Dom här är bara en del av mina favoriter, vilka är dina?
Assar

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto