aasaboe
Aktiv medlem
Du har givetvis rätt, och det sätter också fingret lite på problemet med att använda ord som "bildmanipulation". Jag skulle tro att vi är ganska många som uppfattar detta som en "negativ" term, och det är onekligen också så den ofta används. Till exempel i rubriker som "Bilden visade sig senare vara manipulerad..." och liknande. Eller i uttryck som att någon är manipulativ osv. Om vi använder ordet i den mer ursprungliga betydelsen att "bearabeta eller forma" något så kan man egentligen säga att allt är manipulerat så fort en mänsklig hand varit inblandad
Jag skulle dock tro att de flesta avser någon form av förvanskning när man snackar om bildmanipulation.
Visst, ser man ordet "manipulerad" är det den negativa känslan som infinner sig, så är det för mig också. Det är synd att ordbetydelser förvrängs så här, samtidigt går det ju inte att hindra. Snart tar säkert den "moderna" användningen över helt, troligen även i till exempel vetenskapliga kretsar. Att säga att man manipulerar insamlade data ger nog inte rätt signal så att säga, även om det naturligtvis är just det man gör när man bearbetar materialet.
Jag för min del anser att det slarvas alldeles för mycket med språket numera, men det är som det är som sagt.