dJb
Aktiv medlem
Har tidigare hållit mig ifrån ”manipulering”, förutom ljus, kontrast, mm, men när jag började med astrobilder så var det nästan omöjligt att inte hamna där. Även svårt med astroscape om man använder tracker så får man en släpande förgrund som inte går att använda utan måste täckas med ny förgrund. Jag försöker iaf använda samma förgrund. Men visst det blir en hel del klipp och klistra även om man har som målsättning att komma så rätt som möjligt.
Ja samma här, men astrobilder är ju i princip alltid manipulerade (enligt tekniskt definition). Tycker starscapes utmanar det hos mig, som du är inne på tycker jag det är okej om man tar bilder vid samma tillfälle, men ibland ser man ju bilder som blir för mycket helt enkelt. Men så länge man är transparent med vad man gör och hur bilderna är gjorda så är det väl okej.
Problemet blir väl som med den kända fotografen som blev påkommen med att klippa in och klona delar av vintergatan i bilder med gamla träd (var det i National Geographic?) utan att vara transparent med vad som gjorts med bilderna.