Annons

Vad är en äkta bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att använda värderande uttryck som någon slags definition av hur bilden kommit till är inte särskilt lyckat.
"Bild" kan vara väldigt mycket varav "fotografi" är en variant.
Att skilja fotografi från datorkonstruerade bilder som har kamerabilder som grund eller förlaga är för mig en viktig distinktion.
Ett fotografi är ljus som fångas via en kamera på film eller sensor.
Allt annat är inte fotografi i mina ögon. Men var och en har ju rätt att tycka vad de vill.
Det är bättre att beskriva foto eller bilder med begrepp som kollage, montage, stackade bilder, multiexponering etc. än värderande begrepp som "äkta" och "ärligt" etc.
Men det är min tekopp och jag har full respekt för vad andra tycker.

Ordet bild är fel i det här sammanhanget. Vi pratar om fotografier, eller bilder skapade av fotografier, men bild är ett vidare begrepp som inkluderar teckningar, målningar, och alla andra former av bilder.

Vad är en äkta akvarellmålning? Vad är en äkta blyertsteckning? Pratar vi bilder, eller pratar vi fotografier?

Det verkar helt rimligt att man i det här sammanhanget begränsar sig till fotografier.

Det kanske är, vad år ett fotografi, vi ska fråga oss?

Ja - den frågan har väl varit uppe ett antal gånger... ;-)

Wikipedia hänvisar till:

D.A. Spencer (1973) (på engelska). The Focal Dictionary of Photographic Technologies. Focal Press. sid. 454. ISBN 978-0-13-322719-2.

med nedanstående citat:

"... Ett fotografi (även kallat foto eller kort) är också själva benämningen på den tvådimensionella avbildningen av verkligheten som skapas genom att ljus fångas på ett ljuskänsligt medium (fotografisk film eller via en bildsensor) genom eller i en kamera, antingen mekaniskt, kemiskt eller elektroniskt. Själva avbildningen kopieras sedan vanligen på ett fotopapper, som då utgör det egentliga fotografiet, eller så reproduceras och förevisas det exempelvis på en bildskärm.[1]..."

och den definitionen kan i alla fall i mina ögon duga som utgångspunkt och avgränsning för diskussioner kring fotografi. Man kan givetvis hitta fall där denna inte riktigt räcker till men då får man hantera dessa - i det allmänna fallet tycker jag att den räcker.

Av detta följer då att jag anser att ett fotomontage ska kallas fotomontage, ett fotogram för fotogram osv, osv...

Wikipedia hänvisar till:

D.A. Spencer (1973) (på engelska). The Focal Dictionary of Photographic Technologies. Focal Press. sid. 454. ISBN 978-0-13-322719-2.

med nedanstående citat:

"... Ett fotografi (även kallat foto eller kort) är också själva benämningen på den tvådimensionella avbildningen av verkligheten som skapas genom att ljus fångas på ett ljuskänsligt medium (fotografisk film eller via en bildsensor) genom eller i en kamera, antingen mekaniskt, kemiskt eller elektroniskt. Själva avbildningen kopieras sedan vanligen på ett fotopapper, som då utgör det egentliga fotografiet, eller så reproduceras och förevisas det exempelvis på en bildskärm.[1]..."

och den definitionen kan i alla fall i mina ögon duga som utgångspunkt och avgränsning för diskussioner kring fotografi. Man kan givetvis hitta fall där denna inte riktigt räcker till men då får man hantera dessa - i det allmänna fallet tycker jag att den räcker.

Av detta följer då att jag anser att ett fotomontage ska kallas fotomontage, ett fotogram för fotogram osv, osv...

Jag håller helt med dig om det!

Rimlig spaning. Jag tycker äkta är lurigt inte minst för att man först måste bestämma :

1. om det är bilden som är äkta
2. Eller om det man förmedlar är äkta

Jag tror jag landar i att en arrangerad bild inte är äkta, men kan förmedla en äkta känsla.
Det kan väl beskrivas som att en bild är äkta om det som skildras i bilden hade utspelat sig där och då även om fotografen med assistenter varit frånvarande?
( "Flugan på väggen..")

Under min tid som anställd i ett av våra större företag hade jag anledning att då och då vara inne och rota i den koncerngemensamma bilddatabasen efter lämpliga bilder till presentationer. Alla bilder var givetvis arrangerade ner i minsta detalj vad gäller "berättelse", tilltal, komposition, tonalitet, kläder, modeller, färgskala, o.s.v o.s.v. för att förmedla rätt känsla till publiken.

Lyckades dom förmedla känslan? Absolut!

Var dom äkta? Knappast.

När slutar det vara ett fotografi?

Jag skulle säga att det är en flytande skala som handlar om när du som betraktare slutar uppfatta "objektet" som ett fotografi. Att hitta en logiskt / filosofiskt motsägelsefri definition låter sig kanske göras men jag tänker inte försöka....

I de fall det är viktigt att sätta en tydlig gräns får man göra det. Exempelvis kan man bestämma att bidrag till en fotoutställning inte accepterar verk där motivet, även om det baseras på ett fotografi, inte är på papper (typ printa / kopierat på textil eller glas).

Wikipedia hänvisar till:

med nedanstående citat:

Man kan tycka att det är rakt och tydligt.
Tills funderingar på vad verkligheten är och hur pass mycket kameran i mobiltelefonen manipulerar verkligheten. Eller automatisk bearbetar multipla bilder till en, oftast utan att fotografen vet om det. De allra flesta bryr sig inte ett smack.
Det jag vill komma fram till är att man kan förhålla sig till detta ämne på olika sätt. Puritanen kanske gräver efter detaljer och formuleringar medans vivören vill ha högt i taket och köpa allt. Och vill man misstolka så gör man det.

Senast ändrad:
Man kan tycka att det är rakt och tydligt.
Tills funderingar på vad verkligheten är och hur pass mycket kameran i mobiltelefonen manipulerar verkligheten. Eller automatisk bearbetar multipla bilder till en, oftast utan att fotografen vet om det. De allra flesta bryr sig inte ett smack.
Det jag vill komma fram till är att man kan förhålla sig till detta ämne på olika sätt. Puritanen kanske gräver efter detaljer och formuleringar medans vivören vill ha högt i taket och köpa allt. Och vill man misstolka så gör man det.

Man kan givetvis se det på olika sätt. Personligen tycker jag definitionen räcker om man ser det som sker inne i kameran som att det, oavsett de tekniska detaljerna, kan ingå i "...att ljus fångas på ett ljuskänsligt medium (fotografisk film eller via en bildsensor) genom eller i en kamera, antingen..." Enligt samma logik får man då sträcka sig till att bilder som skapas genom s.k "pixel shift" ingår eftersom motsatsen i alla fall för mig känns rätt ologisk.

Men du har helt rätt i att man kan förhålla sig på olika sätt. I de sammanhang det är viktigt med en tydlig avgränsning får man införa en sådan även om det blir med ett visst mått av godtycke.

Blir det inte så att alla som inte gör som jag, dvs har bättre förutsättningar att få till en bra bild än jag, har fuskat? 😀
Jag tycker drönarfoto är fusk (jag har ingen drönare). Stackade bilder är nog fusk (har inte provat det). Photoshop är fusk (jag använder bara lightroom). Osv. Man kämpar på med vad man har och så kommer någon och kör om i innerfilen.

En bild är en bild. Om syftet är att vilseleda kan det förstås vara moraliskt förkastligt men annars är väl det mesta tillåtet i bildskapandet om man inte tillhör något dogmasällskap. 😀

Vi har precis lagt ut vår artikel med Björn Persson https://www.fotosidan.se/cldoc/fotografer/skonhet-med-ett-syfte.htm och den klassiska diskussionen om vad som är äkta vs manipulerat diskuteras bland kommentarerna. Det har diskuterats mängder men gånger här på Fotosidan men det är intressant att ta ett varv till.

När vi startade Fotosidan så var manipulerat eller inte väldigt viktigt. Så viktigt att vi skrev ihop ett dokument med var gränserna gick och att det var nästan på den nivån att alla var tvungna att markera Ja / Nej på fältet "Manipulerad eller ej?:?" på sina bilder. Det dokumentet är 20 år gammalt och håller hyfsat än rent principiellt. Vilket jag tror de flesta håller med om.

Dokumentet skrevs innan digitalkamerorna hade slagit igenom och man kan enkelt säga att en diabild betraktades som en "ej manipulerad" bild. På nåt vis så har manipulerat eller inte tonats ner. Personligen tycker jag inte att det är så viktigt men jag kan ändå känna att jag inte vill bli "lurad". Men inte heller här känns det lite känsligt. Det är klart att ett naturfoto eller dokumentärfoto som tävlar måste ha extremt hög nivå av trovärdighet.

Om man då går vidare till begreppet Äkta så blir det svårare. Vad är äkta? Är det en omanipulerad bild? Är en bild äkta om jag hittat en person på stan med intressant utseende och regisserar fram bilden (flyttar runt personen för få bästa komposition, styr över pose, blick mm). Är det äkta att fotografera vid en åtel? Är det en äkta bild att flytta kameran under exponering?

Jag tror jag kommer fram till att begreppet äkta är riktigt svårt att använda generellt om bilder. Jag vet inte ens om det går att försöka skapa ett liknande policy-dokument som manipulerings-dokumentet. Jag tror äkta mer kan beskrivas utifrån vad varje person upplever som äkta, inte en universiell regel. Jag tycker heller att det är riktigt rätt att nedvärdera andras bilder utifrån vad man själv tycker är äkta. Eller att påstå att man inte kan vara fotograf om man inte tar äkta bilder. Det skulle ju innebära att en reklamfotograf som kraftigt bearbetar bilderna efter fotografering inte skulle vara en fotograf.

Johner har släppt en film där de beskriver vad de menar med äkta och det finns poänger i den, men är det verkligen en äkta bild att samla ihop modeller och sen regissera en fikastund med ett äldre par som på kommando skrattar? Kantar har ett blogginlägg om äkta där filmen finns med och där slår det fast att "Naturbilder är en genväg". Det känns som gjort för en debatt :)

Slår inte definitionen av manipulerad bild lite väl brett? Det är en mycket stor skillnad på HDR, panorama, m.fl. mot betydande kloning, montage, klippa och klistra.

Jag vill nästan tycka att vi först måste definiera vad vi menar med "bild" innan vi kan benämna vad som kan räknas som äkta eller ej.

För oss fotografer kanske det är på ett sätt enklare, men en "bild" kan också sägas vara en 3d-renderad bild av en utomjordisk miljö. Men definierar man "bild" som "fotografi taget av en verklig plats som dokumenterar det ögonblicket som fotografen valde att avbilda utan övrig inverkan" som bild, då faller ju tidigare bilds äkthet.

Men definieras "bild" som "datorgenererad avbildning av en artificiell miljö visualiserad i konstnärens inre sinne" så är den ju äkta.

Jag tror vi många gånger diskuterar äkthet utan att först kolla så att alla inblandade är överens om vad man menar med "bild".
En bild är en bild. Det finns andra sorters bilder än fotografier och bilder som kan uppfattas som fotografier trots att de inte är det.

VI behöver inte krångla till det. Så länge man inte ljuger om vad det är för slags bild så är det en äkta bild.

Definitionen finns för pressfotografer. Där krävs äkta bilder. Man får följaktligen inte lägga till eller ta bort något i en bild.

Man kan givetvis se det på olika sätt. Personligen tycker jag definitionen räcker om man ser det som sker inne i kameran som att det, oavsett de tekniska detaljerna, kan ingå i "...att ljus fångas på ett ljuskänsligt medium (fotografisk film eller via en bildsensor) genom eller i en kamera, antingen..." Enligt samma logik får man då sträcka sig till att bilder som skapas genom s.k "pixel shift" ingår eftersom motsatsen i alla fall för mig känns rätt ologisk.

Men du har helt rätt i att man kan förhålla sig på olika sätt. I de sammanhang det är viktigt med en tydlig avgränsning får man införa en sådan även om det blir med ett visst mått av godtycke.
Hm? Nu uppstår ett problem igen: "... att ljus fångas på ett ljuskänsligt medium ... genom eller i en kamera ..." Fotogram är för att citera Wikipedia, "... en fotografisk bild skapad (utan en kamera) genom att placera objekt direkt på ytan av ett fotokänsligt material ..."

Denna tråd kan fortsätta många varv till.

Jag blir åtminstone förvirrad.

Är nr 5, 2 och 4 inklistrade och övriga i sin bildserie någonting som hänt i verkligheten?

1H2A7240.CR2 2017:03:05 12:17:09+00:00 https://hionlife.se/wp-content/uploads/2018/05/snowleopard5.jpg

1H2A7483.CR2 2017:03:06 11:47:44+00:00 https://hionlife.se/wp-content/uploads/2018/05/snowleopard2.jpg

1H2A7755.CR2 2017:03:07 11:59:32+00:00 https://hionlife.se/wp-content/uploads/2018/05/snowleopard7.jpg
1H2A7954.CR2 2017:03:07 12:16:23+00:00 https://hionlife.se/wp-content/uploads/2018/05/snowleopard6.jpg
1H2A7996.CR2 2017:03:07 12:17:32+00:00 https://hionlife.se/wp-content/uploads/2018/05/snowleopard1.jpg
1H2A7999.CR2 2017:03:07 12:17:38+00:00 https://hionlife.se/wp-content/uploads/2018/05/snowleopard3.jpg

1H2A8138.CR2 2017:03:08 03:39:26+00:00 https://hionlife.se/wp-content/uploads/2018/05/snowleopard4.jpg

Bra spaning. Det finns en grästuva vid tassen på Nr 5, men det är inte så troligt att det växer gräs på den karga klippan. Leoparden och grästuvan i Nr 5 liknar väldigt mycket de i Nr 3.

Bra spaning. Det finns en grästuva vid tassen på Nr 5, men det är inte så troligt att det växer gräs på den karga klippan. Leoparden och grästuvan i Nr 5 liknar väldigt mycket de i Nr 3.
Oj, vad observant. Det är ju samma tuva och bör vara nästa bildfil 1H2A8000.CR2 eller 1H2A8001.CR2 som inte publicerats. Sittande snöleoparden på klippan saknar vertikalt fixed pattern noise som 5D III på låga ISO-tal lider av och saknar även kromatisk aberration, trots att klippan har det.

Nu ska väl tråden inte handla om honom så för att bidra verkar det åter ligga i tiden hos kameratillverkarna att kunna påvisa manipulation av bildfil https://www.dpreview.com/news/56582...-signature-technology-for-commercial-purposes

Canon gick också med förra månaden https://contentauthenticity.org/blog/canon-joins-the-cai

Canon hade sin tjänst Truthmark och innan dess en kryptering och signering. Jag blev medlem i Truthmark men sedan försvann jag därifrån av högst oklar anledning. Finns tjänsten kvar? https://www.fotosidan.se/forum/threads/canon-lanserar-truthmark-för-att-verifiera-historien-bakom-bilden.175452/

Senast ändrad:
[..KLIPP..]

Canon hade sin tjänst Truthmark och innan dess en kryptering och signering. Jag blev medlem i Truthmark men sedan försvann jag därifrån av högst oklar anledning. Finns tjänsten kvar? https://www.fotosidan.se/forum/threads/canon-lanserar-truthmark-för-att-verifiera-historien-bakom-bilden.175452/

Sedan hade vi Trustimage som bara verkade soma in….

Hm? Nu uppstår ett problem igen: "... att ljus fångas på ett ljuskänsligt medium ... genom eller i en kamera ..." Fotogram är för att citera Wikipedia, "... en fotografisk bild skapad (utan en kamera) genom att placera objekt direkt på ytan av ett fotokänsligt material ..."

Denna tråd kan fortsätta många varv till.
Exakt - ett fotogram är ett fotogram och inte ett fotografi :)

Exempelvis: https://ewastackelberg.se/

[..KLIPP..]

Nu ska väl tråden inte handla om honom så för att bidra verkar det åter ligga i tiden hos kameratillverkarna att kunna påvisa manipulation av bildfil https://www.dpreview.com/news/56582...-signature-technology-for-commercial-purposes

Canon gick också med förra månaden https://contentauthenticity.org/blog/canon-joins-the-cai

[..KLIPP..]

Intressant - absolut. Utmaningen är väl inte direkt tekniken utan snarast mängden av initiativ och hur man ska få samtliga inblandade att enas om ett(1) sätt att göra detta som är tillräckligt öppet och leverantörsneutralt för att samtliga ska känna sig bekväma. En ISO standard kanske? Med tanke på ett det kommer att krävas ny hårdvara i kameror så måste införandet rimligen kunna ske gradvis och steg för steg.

Men detta är kanske en diskussion som ligger något utanför den ursprungliga och borde få en egen tråd?

Termen äkta har nog bara betydelse inom några få genrer.

Dokumentärfotografi kräver att bilden visar verkligheten. Det är givetvis oundvikligt att fotografen inte redigerar vad som fotograferas eftersom det är omöjligt att fånga allt.

Det är som all journalistik. Vi måste tro fotografens integritet.

Om det visar sig att en dokumentärfotograf har redigerat bort något ur bilden, lagt till eller arrangerat den så kan vi inte längre lita på den som tagit bilderna.

Det är ett absolut minimum att bilderna inte manipulerats enligt ovanstående.

Dokumentärfotografen måste också skildra alla sidor av det han försöker förmedla eller förklara sammanhanget.

Det finns regler kring naturfotografi osv. Inga blåa rävar i Västafrika tack.

När jag tar en bild av en modell så anser jag mig ha 100% rätt att göra vad fan som helst. Inget är sant och jag har aldrig hävdat att så är fallet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar