Jo, den är naturligtvis äkta så länge fotografen håller sig till min definition i inlägg #9.
#9 är väl att bilden inte är manipulerad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, den är naturligtvis äkta så länge fotografen håller sig till min definition i inlägg #9.
Om man håller sig till begreppet "äkta fotografisk bild" så blir det enklare. Det som finns i bilden vid själva fotograferingsögonblicket, exponeringen är det äkta. Det är den egenskapen som finns hos fotografin som jag tycker om. Att klippa och klistra i efterhand blir något annat.
Nu får vi införa begreppet manipulerat motiv, ser jag. Sen kan man pilla på bilden i efterhand, eller inte. Blir fyra olika kombinationer som är möjliga bara där.Är det verkligen en äkta bild om man hyr modeller, tar dem till en snygg location och ber dem skratta? Det är väl snarare en bild som "upplevs äkta" men att det är inte en "äkta" bild?
Nu får vi inför begreppet manipulerat motiv, ser jag. Sen kan man pilla på bilden i efterhand, eller inte. Blir fyra olika kombinationer som är möjliga bara där.
Javisst, jättebra!Fast det är ju det Manipulationsdokumentet används till. Ovan är ju sånt som avgränsas där.
Den här bilden är helt äkta. Ingen manipulation alls. Den visar vilka enorma snömängder som fallit den dagen, för två år sedan. Fast det är klart, om man inte påpekar och betraktaren inte upptäcker att det är radiostyrda modellmaskiner jag fotograferat, liggande på mage, då kan man ju få för sig att det är mycket mer än några decimeter höga vallar på bilden....inget som görs för att föra någon bakom ljuset.
Jag tycker mycket handlar om ambitionen och om man agerar bedrägligt.
En äkta bild är för mig en bild som visar ett verkligt skeende. Skeendet kan vara oarrangerat eller arrangerat i avsikt att ta bilden. Det påverkar inte äktheten i bilden som sådan. Däremot kan det påverka äktheten i det budskap eller den tolkning som bilden förmedlar.Är det verkligen en äkta bild om man hyr modeller, tar dem till en snygg location och ber dem skratta? Det är väl snarare en bild som "upplevs äkta" men att det är inte en "äkta" bild?
Tycker du fångade mina tankar bättre än vad jag lyckades med i inlägget ovanför. Jag hade inte heller läst kommentarerna till artikeln som initierade tråden när jag skrev mitt inlägg.Tycker att "ärlig" är ett bättre ordval än "äkta".
En ärlig bild är en sån där fotografen inte vilseleder betraktaren att tro att bilden visar något annat än den faktiskt gör.
Jag tänkte också på det här, tror någon tex nämnde bilder från smartphones.En tanke är att redigera eller uppdatera dokumentet. Eftersom det har hänt mycket med kamerans och mobilens utveckling.
Då kan man lägga till värderingar som "äkta" eller "ärlig" fotografi. Även om det är svårt att skilja på teknisk respektive bildmässig manipulering.
Det kan ju vara värdefullt, särskilt för yngre eller nya besökare på sidan.
Konsten är nog att tåta ihop något som får både puritaner och utanför boxen tänkare att trivas.
Här i tråden finns intressanta uppslag ta vara på.
Det har jag helt missat. Men så tävlar jag inte heller.Vi övergår från tävlingen "Vara mest äkta" till den nya tävlingen "Vi som kan luras mest" istället!
Ja det är en "klassisk" invändning. Jag håller med om att i normal mening så är manipulera något negativt. Men inom foto så är det mindre starkt utan handlar mer om vad man gjort med bilden.
Vi har i gamla trådar diskuterat ordet men det är i princip omöjligt att hitta ett bättre, tydligare och mer avgränsande begrepp.
Den här bilden är helt äkta. Ingen manipulation alls. Den visar vilka enorma snömängder som fallit den dagen, för två år sedan. Fast det är klart, om man inte påpekar och betraktaren inte upptäcker att det är radiostyrda modellmaskiner jag fotograferat, liggande på mage, då kan man ju få för sig att det är mycket mer än några decimeter höga vallar på bilden.