Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle det kunna vara en Afga Isolette? (Edit: Ser nu att dem är helt olika, men Afga åtminstone?)

Bilagor

• afgakamera.jpg
    afgakamera.jpg
    20.5 KB · Visningar: 549
Jag har ingen aning. Någon kanske känner igen den tänkte jag.. Dom var ju aningen lika varandra fast på objektivet på den jag frågar om står det: "Novar - Anostigmat" (o:et i Anostigmat kanske är ett a) om det har någon betydelse.

På den jag frågar om står det inte Isolette på objektivet. Det bästa jag kan göra för hela kameran är denna bild. Har inga andra.. den första jag visade är inte klippt på något sätt.

[EDIT]: Lite bättre med uppdaterade bilden.

Bilagor

• kamera-1.jpg
    kamera-1.jpg
    54.5 KB · Visningar: 454
Något måste det väl stå på optiken? Tycker mig skönja Novar, och då kan det vara en Zeiss Ikon Nettar med Novar Anastigmat-optik, tror den kameran ser ungefär ut så?

Graal skrev:
Något måste det väl stå på optiken? Tycker mig skönja Novar, och då kan det vara en Zeiss Nettar med Novar Anastigmat-optik, tror den kameran ser ungefär ut så?

Jo som jag sa i en tidigare svar på tråden så står det Novar-Anastigmat på objektivet..

Jag kan tyvärr inte ta ur kameran eftersom jag bara har dom här två bilderna på den..

Så vi har en gissning då: Zeiss Nettar .

Det är ingen gåta, jag skulle bara vilja veta =)

Gorgus skrev:
Ser iaf ut som en Zeiss Ikon-logga på första bilden, under fodralet till höger på kameran.

Mm, ja.. kollade på min lokala bild som är mycket högre upplösning.. det är nog en Zeiss Ikon logga. Man ser ett rätt tydligt ss och ett n.. jag tror jag är nöjd så iaf.. tack för all hjälp.

Graal skrev:
Zeiss Ikon Nettar II. Tro det är den modellen med lite böjd uppsvängning över sökaren. Övriga Nettar-modeller hade mer kantig sökaröverbyggnad tror jag? Rätta mig någon som kan mer.

Ja det ser ut som en Nettar II. Har själv en nettar och den har som sagt en lite kantigare överbyggnad. Kameran fungerar f.ö. alldeles utmärkt och jag använder min en del.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar