Advertisement

Annons

Vad är det man ska kunna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Brukar du fota för tidningar? Då förstår jag att du har en annan inställning.
Själv har jag fotograferingen som en hobby och värderar således hela processen och inte bara resultatet.
 
Jo men om du ser en bild, utan att veta något om bakgrunden till den och utan att ha tagit den själv, vad ser du då?

Självklart kan en bra skröna göra en bild mer spännande, men då är det ett helt koncept.


Nu skriver jag nästan i sömnen, zzzzz...
 
Ibland är det bättre med en bok om hur man fotograferar och en lite bättre kamera än en billig "nybörjar kamera" som kanske tar producerar bilder med låg kvalité.
 
Och vad gör de med kameran? Jo, de vrider bländare och tid tills visaren står på grönt eller +-0. Och tar en bild.

När jag frågar dem varför de inte kör med en automatisk kamera, säger de att det blir bättre exponering om man fotograferar manuellt, det fick de lära sig på fotokursen.

Inte alla förstås, men det är inte något udda fenomen.
Det är väl som med allt annat, det görs av konvention eller för att "det ska vara så".

En manuell kamera är bra, men bara om förståelsen meddelas tillsammans med kameran. Utan den är det ju bara en "manuell" automatik iaf. Men visst, det är inte så ofta man ser, nu när jag tänker tillbaka så fick vi bara halva förståelsen. Om jag kommer ihåg rätt, det var några år sen nu.
 
Det är ganska roligt att se hur den enklaste diskussion gärna tenderar att urarta i om man ska ha en digitalkamera eller inte.

Och svaret är NEJ. =)
 
HDFS) (KGS skrev:
Tja, + för mer ljus o - för mindre kanske... eller "vrid vänster för mörkare bild, vrid höger för ljusare, när bilden i sökaren är vad du önskar så exponera!
Hmm... Jag trodde du var inne på framtidsvisioner, KG. Du är väl medveten om att du kan använda så gott som alla dagens kameror på precis det sättet?

Ställ in programautomatik, håll in knappen för exponeringskompensation och vrid på tumhjulet. Det har inte någon märkning och du blir helt isolerad från både bländare och slutartid.

Om du vill kan du till och med nog epoxylimma fast exponeringskompensationsknappen i nedtryckt läge och köpa letrasetgnuggisar med plus och minus att gnugga fast vid tumhjulet.

Perfekt om du vill använda kameran som det dokumentationsverktyg du anser det vara.

Eller har jag missförstått dig? Är det närvaron av de andra möjligheterna som stör?
 
Jag gör ju oftast precis så skrev jag. Jag rattar o ställer in till jag ser bilden som jag vill ha den o då trycker jag av... Det viktigaste, speciellt för den som söker en kamera att lära sej med, är att man kan se bilden i sökaren och få feedback på sina ändringar.

Mina exponeringskompensationsknappar (lovely word i Alfapet!) är redan märkt med +/- så jag behöver inte klistra o limma, men det är nog ett bra tips för de som har simplare kameror. Lägg in det i GDS-forumet.

Om det sen känns bättre för alla proffswannabees att kalla 16 för mindre än 2,8 så låt det vara så då, så mår alla bra...
 
HDFS) (KGS skrev:
Du missade smileyn i citatet... det var en liten passning till Janne som normalt är den som hävdar att bilden är det viktiga...

Men i princip spelar det ingen roll om exponeringen av isbjörnen i isgrottan gjorts perfekt med en Leica med fast optik eller räddats i PhotoShop i efterhand, bara slutresultatet är lika bra.

Jag kan vara oerhört tekniknördig i vissa lägen. Du skulle bara veta ;)

Men bilden är det viktiga för både dig och mig och definitivt för min mamma, så för min egen del vill jag just därför kunna påverka och styra bilden på så många sätt som möjligt.
 
HDFS) (KGS skrev:
Om det sen känns bättre för alla proffswannabees att kalla 16 för mindre än 2,8 så låt det vara så då, så mår alla bra...
För mig får det gärna stå A, B, C osv på reglaget, bara jag har samma möjlighet som idag att beräkna slutresultatet utan att behöva ha med mig en femtontumsskärm för realtidsgranskning. Men jag har svårt att riktigt se poängen med att förändra för förändringens skull. Man kan ju som sagt helt strunta i bländare och slutartid redan idag-
 
Nä, jag vet, vi som har fotograferat sen 1900 kallt har de där skalorna i ryggmärgen så för oss är det naturligt att en större bländare har ett lägre värde... o för amerikanarna är 6'2" mycket smartare än... ja vad det nu kan betyda så varför ändra nåt som "alla" begriper...
 
Arleklint skrev:
Ditt resonemang bygger på en EVF, att du ser exponeringen i förväg. Det är bara du som tänker så.
Och en EVF visar inte skärpedjup och rörelseoskärpa.

Jag visste det! jag vaknade kallsvettig i natt o drömde att min EVF slutat visa skärpedjup. Klart den gör!!

(Rörelseoskärpa visar den hela tiden eftersom uppdateringen är så slö *s*. Men det är bortbyggt till stor del på A2...)
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag visste det! jag vaknade kallsvettig i natt o drömde att min EVF slutat visa skärpedjup. Klart den gör!!

(Rörelseoskärpa visar den hela tiden eftersom uppdateringen är så slö *s*. Men det är bortbyggt till stor del på A2...)

Kan vi fixa på något sätt så att vi kan se din EVF. Kan vi få se hur man kan bedöma skärpedjupet i din sökare bestående av x antal pixlar med y tonomfång?

Kan du fotografera av din LCD med nån annan kamera och lägga upp här. Funkar det?

På 7Hi var skärpedjupet hopplöst att avgöra i sökaren.
 
Men vad eru ute efter... om jag siktar o fokuserar på ett objekt i förgrunden så är det väl självklart att jag ser att bakgrunden ligger i mer eller mindre oskärpa!?
 
mipert skrev:
Jag tillhör dem som tycker att en automatkamera är bäst för en nybörjare.
Sätt kameran i deras händer, ut med dem och ge dem några bilduppdrag att lösa.

Sedan analyserar man och pekar på resultat/orsak.

Och detta kan man alltså inte göra med en manuell kamera enligt din modell nedan?


mipert skrev:
När jag föreläser om bildkommunikation och annat har jag förmånen att träffa många fotointresserade.

Många (framförallt tjejer av någon anledning) har en gammal Nikon FM eller liknande. En manuell kamera, som de lärt sig på fotoutbildning är bäst att använda för en seriös bildmänniska.

Vilket ju handlar om mindre bra grundförståelse och ytterst kvaliteten på fotokursen.


mipert skrev:
Och vad gör de med kameran? Jo, de vrider bländare och tid tills visaren står på grönt eller +-0. Och tar en bild.

När jag frågar dem varför de inte kör med en automatisk kamera, säger de att det blir bättre exponering om man fotograferar manuellt, det fick de lära sig på fotokursen.
[/B][/QUOTE]

Vilket ju snarare är tecken på att fotokurserna i större och större utsträckning håller en undermålig kvalitet, än något annat egentligen.
 
Visst ser vi vad som är uppenbart oskarpt, men kan du avgöra vad som är tillräckligt skarpt?
 
Kul! Du fixade till det :)

Jag får uppfattingen att det ser betydligt bättre ut än vad det gjorde på 7i/7Hi Så LCD:n har man tydligen förbättrat. Och EVF:en oxå antar jag då.

Men är det användbart i praktiken?
 
Jo, EVF´en i A1 visar väl ungefär samma som LCD´n som jag fotat av, fast ofta lite bättre eftersom det inte kommer ströljus på samma sätt. Nu har jag skeppat iväg min D7 men som jag minns det funkade det lika bra i den...

A2 däremot är en dröm vad gäller EVF. Vill ha, vill ha, vill ha, men tillsammans med ytterligare något mer, kanske en vrid- o roterbar LCD.

Jorå, jag kan se vad som blir skarpt också. Nu är det inte alldeles lätt att fota av små LCD-skärmar med små pocketdigitaler så bilden blir helt rättvis, men jag kan läsa texten 200/24° utan problem o skulle jag vilja finlira kan jag förstora sökarbilden upp till 8x...
 
Johan Okker;

Min åsikt är alltså att det är bättre med automatisk kamera för nybörjaren, inte att det inte fungerar med helmanuell.

Min pedagogik bygger på att ge allmänna instruktioner först och sedan skicka ut elever att fotografera.

Jag anser att det finns en tröghet i början att ta till sig förståelsen för sambandet bländare/tid, bättre att ta bilder och sedan återvända till hur man kan påverka mer själv.
”Blev bilden bra, vad roligt” Nu skall vi titta på några saker som kan vara bra att känna till för att få mer kontroll över bilden.

Fotografiska kurser handlar (som någon skrev tidigare i tråden) alldeles för mycket om fototeknik och mörkrumsarbete. De borde kallas mörkrumskurser med kamerateknik istället.


Min modell är inte ”rätt” men, jag anser att den fungerar bättre än den vanligt återkommande idén om att man skall skaffa en helmanuell kamera från början. Min åsikt.

Samtidigt motsäger jag mig själv, två gånger om året utbildar jag i fotografi för nybörjare som läser grafisk produktionsteknik.
Första dagen börjar vi med att bygga en hålkamera och ta självporträtt samt några uppgifter till.
Mer manuellt än så är svårt att få :)

Men då har vi bara en sak att kontrollera, exponeringstiden.

Lägger ut ett exempel på uppgiftslösning av Gabriel.
 

Bilagor

  • gabriel.jpg
    gabriel.jpg
    13.6 KB · Visningar: 125
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.