Re: Re: Man kan alltid lämna tråden lite mer...
Arleklint skrev:
Nu tar jag min tidigare Dimage i försvar och påstår att det inte är några som helst problem att fota vintertid med den. Reglagen sitter lättåtkomliga och ergonomin är bra. Jag har inte fotat med A1, men skillnaden från 7Hi är inte jättestor och kameran har inte blivit mindre. Har du testat Max?
Jag tror du har missförstått mig aningens. Det var inte jag som tog upp exemplet A1/A2 utan fortsatte bara spåna på det. Mitt resonemang går bortanför en specifik kameramodell även om det kanske inte framgick tydligt. Det var inte heller jag som påpekade att det var tekniskt svårt (tvärtom påpekade jag att det var tekniskt görbart) utan bara jag som hävdade att det förelåg andra orsaker bakom. Jag kanske har fel. Har någon direktinblick i en kameratillverkares designprocess får de gärna rätta mig, för jag gissar bara baserat på den kunskap jag samlat på mig om kameror.
Jag försökte inte kritisera Minoltas kameror eller reglagen på dem utan bara peka ut problemet med den hypotetiska icke-befintliga nedbländningsknapp som gör att saker inte fungerar och varför det skulle kunna vara vanskligt att sätta dit den. Skulle Minolta eller någon annan kameratillverkare vinna många köpare på att få dit den? För som jag nämnt är de tekniska problemen med att få in den inte oöverkomliga. Apropå problem: jag har fått nedbländningsknappen på min D70 att fastna vid ett tillfälle och det krävdes en "blindavfyrning" för bländaren att blända upp. Inget allvarlig, jag blev inte orolig men jag kan tänka mig mer än en person i min bekantskapskrets som skulle börjat få skakiga knän riktigt ordentligt. Ska man prata ergonomi tycker jag bättre om min D70 än den 7i jag testat. YMMV.
När det gäller ergonomin så har jag inte testat just A1 men jag tycker att den 7i och även Z1 jag testat var acceptabel så det är ingen kritik av just Minolta. Det var fina kameror för priset. Men inte heller Nikon, Canon, Panasonic, Sony, you-name-it har nedbländning på alla sina "prosumer"-modeller, vissa har det inte ens på någon. Skulle det vara ett krav från allmänheten, alla visste vad det var/hur det funkade samt att de skulle kunna leva med de eventuella begränsningar det innebär så skulle vi sitta i en annan sits att diskutera detta.
Det finns faktiskt ytterligare en aspekt som jag inte nämnt. Nedbländning är mekanisk. Det är kanske så att man vill undvika mekaniska operationer så långt som möjligt. Dessa tenderar att strejka på ett helt annat sätt än rent elektriska. Att man har en bländare är svårt att komma ifrån, att man har en bländare som användaren kan pilla upp och ned i tid och otid kanske man vill slippa av kostnadsskäl. Bara en liten tanke så här på kvällskvisten.
Skulle gärna prata vidare men jag ska upp i ottan och leta tyg till fotobakgrunder så jag hoppas att ni ursäktar att jag överger er för natten. Det är ju trots allt en fotorelaterad anledning...