** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vad är det man ska kunna?

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:
Jag vet inte hur Canon G2 är konstruerad men skulle inte satsa pengar på att den verkligen bländar ned när man trycker ned avtryckaren till hälften.
Hm, du har inte tänkt på att jag faktiskt kan se bländaren genom objektivets frontlins.

kaw skrev:
Hm, du har inte tänkt på att jag faktiskt kan se bländaren genom objektivets frontlins.
Om du observerat detta så får jag väl tro vad du säger. Har pillat på några olika digitalkameror men aldrig hållt i en Canon G2 så där var det bara en gissning.

Skulle vara intressant att veta varför Canons ingenjörer löst det på detta sätt. För av snabbhetsskäl tvivlar jag starkt på att det är, en högst vanlig SLR är som bekant märkbart snabbare än de flesta digitalkompakter idag och de (SLR:erna) bländar i princip samtliga ned när man tar bilden. Det är inte i nedbländningen som vinster vid uppsnabbning finns. Eller så har de mecklat till bländaren på G2:an riktigt ordentligt.

Sen när jag läser tillbaka i tråden angående ljusförluster av nedbländning så är det kanske inte så illa som det framstår. De flesta digitalkompakter jag sett har bara haft ett bländaromfång på 3-4 steg (att jämföra med de 7 och 1/3 steg som min 50mm erbjuder). Det är inte särskilt vansinnigt mycket med tanke på att förstärkingen av sensorsignalen (ISO-talet) omfattar ungefär lika mycket (ofta fyra steg också där). På sökaren skulle man nog kunna förstärka ytterligare lite bara för att kunna se. Det bruset skulle man ju inte se på bilden.

Men den dagen då även digitalkompakter får optik med bländare som går mellan 1.8 och 22 eller tom 32 då är det ett reellt problem. Fast det ska till större sensorer innan dess eller så får någon trolla bort diffraktionseffekterna.

Som Martim sade så är ljusmätningen inget större problem. Autofokusen skulle man kunna tänka sig bli bortkopplad när man trycker ned nedbländningsknappen. Tittar man på tex min D70, och jag misstänker att även min gamla F80 funkar på samma sätt, så kan man inte fokusera och ljusmätaren kopplas bort när "depth-of-field-preview"-knappen trycks in. Skulle inte förvåna mig om även andra och dyrare kameror funkar på detta sätt.

Jag tror att den absolut största anledningen till att "DOF-preview" inte finns på denna typ av kameror inte är teknisk utan för att konsumenterna inte kräver det. De flesta har ingen aning om vad de skulle använda denna finess till och det är inte ens så att det alltid funnits till alla systemkameror. Varför bygga in en finess som skulle förvirra målgruppen och dessutom göra att andra saker inte gick att använda medan finessen användes? Snacka om att skjuta sin supportavdelning i foten :)

Jag tror du nervärderade KG, mig, Kim och andra som använt Dimager på ett seriöst sätt nu ;)

Jag tror dessa kameror typ A1 har stor potential för avancerat foto. En nerbländningsknapp skulle absolut vara på sin plats.

[Max börjar bli trött och spåra ur...]

Arleklint skrev:
Jag tror du nervärderade KG, mig, Kim och andra som använt Dimager på ett seriöst sätt nu ;)
Du tror väl inte att det var helt omedvetet jag stampade till lite extra på just er tre? :-D

Det är bara att acceptera att vi som hänger på fotosajter av typ fotosidan och diskuterar dessa frågor är en försvinnande liten (men dock ganska högljudd) del av fotobefolkningen. Men fortplantar vi oss snabbt nog kan vi erövra världen! Celldelning och assimilation skulle underlätta.

Jag tror dessa kameror typ A1 har stor potential för avancerat foto. En nerbländningsknapp skulle absolut vara på sin plats.
Håller helt med dig men det gäller att övertyga kameratillverkarnas design och marknadsföringsavdelningar om detta. Någon annan får ställa sig på barrikaderna och kämpa! Jag ska gå och plåta med min kamera som HAR nedbländningsknapp. Moahahahahahaha.... *försvinner i fjärran* :)

De har redan proppat kameran (A1/A2) så full med finesser så en mer eller mindre hade inte skadat supportfötterna särskilt hårt...

maxzomborszki skrev:

Du tror väl inte att det var helt omedvetet jag stampade till lite extra på just er tre? :-D

Jag tror att den absolut största anledningen till att "DOF-preview" inte finns på denna typ av kameror inte är teknisk utan för att konsumenterna inte kräver det. De flesta har ingen aning om vad de skulle använda denna finess till och det är inte ens så att det alltid funnits till alla systemkameror.

Då stampar jag tillbaka: ;)

Jag tror att den absolut största anledningen till att spegeluppfällning inte finns på D70-kameror inte är teknisk utan för att konsumenterna inte kräver det. De flesta har ingen aning om vad de skulle använda denna finess till och det är inte ens så att det alltid funnits till alla systemkameror.

Ta det som det skämt det är :)

Man kan alltid lämna tråden lite mer...

HDFS) (KGS skrev:
De har redan proppat kameran (A1/A2) så full med finesser så en mer eller mindre hade inte skadat supportfötterna särskilt hårt...
Nu vet jag ju inte vilka finesser de knökat in i A1/A2, men tror inte det är så många av dem som gör att kamerans autofokus och ljusmätare slutar funka (vilket nedbländning skulle kunna medföra). Det är snarare där jag tycker skon skulle kunna klämma än att det är en extra finess i kameran.

Samtal till supporten från gamla faster Agda:

- Min kamera funkar inte!

- Har du stora tjocka handskar på dig när du plåtar ute på vintern?

- Ja.

- Ta av dig dem.

- Nu funkar den igen! Tack!

*Klick*

Kollegan: Var den någon som lyckades hålla inne nedbländningsknappen när de höll i kameran?

- Suck, ja.

- Två till idag och vi har passerat gårdagens rekordnotering... Du bjuder på tårta.

Re: Man kan alltid lämna tråden lite mer...

maxzomborszki skrev:
Nu vet jag ju inte vilka finesser de knökat in i A1/A2, men tror inte det är så många av dem som gör att kamerans autofokus och ljusmätare slutar funka (vilket nedbländning skulle kunna medföra). Det är snarare där jag tycker skon skulle kunna klämma än att det är en extra finess i kameran.

Samtal till supporten från gamla faster Agda:

- Min kamera funkar inte!

- Har du stora tjocka handskar på dig när du plåtar ute på vintern?

- Ja.

- Ta av dig dem.

- Nu funkar den igen! Tack!

*Klick*

Kollegan: Var den någon som lyckades hålla inne nedbländningsknappen när de höll i kameran?

- Suck, ja.

- Två till idag och vi har passerat gårdagens rekordnotering... Du bjuder på tårta.

Nu tar jag min tidigare Dimage i försvar och påstår att det inte är några som helst problem att fota vintertid med den. Reglagen sitter lättåtkomliga och ergonomin är bra. Jag har inte fotat med A1, men skillnaden från 7Hi är inte jättestor och kameran har inte blivit mindre. Har du testat Max?

Arleklint skrev:
Då stampar jag tillbaka: ;)
Vänta lite, jag drar på mig sköldpaddsskalet... Stampa på!

Jag tror att den absolut största anledningen till att spegeluppfällning inte finns på D70-kameror inte är teknisk utan för att konsumenterna inte kräver det. De flesta har ingen aning om vad de skulle använda denna finess till och det är inte ens så att det alltid funnits till alla systemkameror.
Du har helt rätt på alla fyra punkter!
  • Det finns ingen teknisk orsak till att det inte finns en spegeluppfällning på D70. Några av storebröderna har det och konkurrenter också.
  • Konsumenterna kräver det inte (i alla fall inte en majoritet eller ens betydande del av dem). Jag tänker inte börja gnälla om det för jag har inte saknat det även trots att jag vet när det är användbart.
  • Många D70-ägare vet inte vad spegeluppfällning är.
  • Det har inte alltid funnits på alla systemkameror.
;-)

Ta det som det skämt det är :)
Skulle aldrig drömma om något annat.

Min gamm-konica har spegel... men så var den modern 1975 också... ska ta en bild med den nästa år när den fyller 30!

Bilagor

• tcspegelmini.jpg
    tcspegelmini.jpg
    10.7 KB · Visningar: 95
Re: Re: Man kan alltid lämna tråden lite mer...

Arleklint skrev:
Nu tar jag min tidigare Dimage i försvar och påstår att det inte är några som helst problem att fota vintertid med den. Reglagen sitter lättåtkomliga och ergonomin är bra. Jag har inte fotat med A1, men skillnaden från 7Hi är inte jättestor och kameran har inte blivit mindre. Har du testat Max?
Jag tror du har missförstått mig aningens. Det var inte jag som tog upp exemplet A1/A2 utan fortsatte bara spåna på det. Mitt resonemang går bortanför en specifik kameramodell även om det kanske inte framgick tydligt. Det var inte heller jag som påpekade att det var tekniskt svårt (tvärtom påpekade jag att det var tekniskt görbart) utan bara jag som hävdade att det förelåg andra orsaker bakom. Jag kanske har fel. Har någon direktinblick i en kameratillverkares designprocess får de gärna rätta mig, för jag gissar bara baserat på den kunskap jag samlat på mig om kameror.

Jag försökte inte kritisera Minoltas kameror eller reglagen på dem utan bara peka ut problemet med den hypotetiska icke-befintliga nedbländningsknapp som gör att saker inte fungerar och varför det skulle kunna vara vanskligt att sätta dit den. Skulle Minolta eller någon annan kameratillverkare vinna många köpare på att få dit den? För som jag nämnt är de tekniska problemen med att få in den inte oöverkomliga. Apropå problem: jag har fått nedbländningsknappen på min D70 att fastna vid ett tillfälle och det krävdes en "blindavfyrning" för bländaren att blända upp. Inget allvarlig, jag blev inte orolig men jag kan tänka mig mer än en person i min bekantskapskrets som skulle börjat få skakiga knän riktigt ordentligt. Ska man prata ergonomi tycker jag bättre om min D70 än den 7i jag testat. YMMV.

När det gäller ergonomin så har jag inte testat just A1 men jag tycker att den 7i och även Z1 jag testat var acceptabel så det är ingen kritik av just Minolta. Det var fina kameror för priset. Men inte heller Nikon, Canon, Panasonic, Sony, you-name-it har nedbländning på alla sina "prosumer"-modeller, vissa har det inte ens på någon. Skulle det vara ett krav från allmänheten, alla visste vad det var/hur det funkade samt att de skulle kunna leva med de eventuella begränsningar det innebär så skulle vi sitta i en annan sits att diskutera detta.

Det finns faktiskt ytterligare en aspekt som jag inte nämnt. Nedbländning är mekanisk. Det är kanske så att man vill undvika mekaniska operationer så långt som möjligt. Dessa tenderar att strejka på ett helt annat sätt än rent elektriska. Att man har en bländare är svårt att komma ifrån, att man har en bländare som användaren kan pilla upp och ned i tid och otid kanske man vill slippa av kostnadsskäl. Bara en liten tanke så här på kvällskvisten.

Skulle gärna prata vidare men jag ska upp i ottan och leta tyg till fotobakgrunder så jag hoppas att ni ursäktar att jag överger er för natten. Det är ju trots allt en fotorelaterad anledning...

Jag tror att de flesta som medvetet köper en kamera med manuella funktioner "M", t.ex A1/A2, skulle uppskatta en nerbländningsknapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar