Graal
Avslutat medlemskap
alcedo [E.F.S] skrev:
Det är sant, men jag tror att det går att bli bra bilförare, men manuell låda, även om man lär sig köra bil med en automatlåda i början. Skillnaden är att man kan koncentrera sig på trafiken som nybörjare, istället för att ha både trafik och växlingsteknik att tänka på ;o)
Jo där har du säkert rätt men ska du bli rallyförare duger det inte med automatlåda.
Men låt oss säga att man tog bort möjligheten att bromsa manuellt på en bil och lät en färddator bromsa efter vissa inprogrammerade parametrar. Det är jämförbart med med att ta bort möjligheten att ställa t.ex bländare och tid medvetet. Vi vet att atomatisk exponering inte klarar precis alla situationer ändå, det ser man av de frågor som ställs i t.ex forumen här där bildresultatet inte blivit vad man förväntat sig. Samma sak skulle ske med ett automatiskt bromssystem, det skulle inte klara alla situationer utan olyckor skulle ske. En sådan jämförelse är mera relevant anser jag. Sedan tror jag, om jag inte minns fel, att den som tar körkort med automatväxlad låda inte får köra annat än automatväxlade bilar på sitt körkort. Så var det när jag tog körkort i alla fall. Nu vet jag inte hur det är?