KGS
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Men är det användbart i praktiken?
Eh!? jag använder det varje dag förstås... vad menar du!?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Arleklint skrev:
Men är det användbart i praktiken?
Rätta mig om jag har fel, men Dimage A1 har väl ingen skärpedjupskontroll (d v s en knapp som bländar ned så att du ser vilket skärpedjup just den bländaren ger)? Jag fick en känsla av att du och Janne pratar om lite olika saker, så jag kollade manualen snabbt och kan inte hitta något om det. Att den visar vad som är skarpt och oskarpt är ju klart, men min gissning är att EVF idag visar resultatet vid största bländaröppningen, och det är ju inte detsamma som skärpedjupskontroll. Jag ser ju i det fallet t ex inte hur skärpedjupet blir för bländare 16.HDFS) (KGS skrev:
Jag visste det! jag vaknade kallsvettig i natt o drömde att min EVF slutat visa skärpedjup. Klart den gör!!
HDFS) (KGS skrev:
vad kan nånsin vara bättre än att SE direkt i sökaren hur skärpedjup etc kommer att bli!? Att tekniken har en bit kvar innan den är perfekt är en helt annan sak. Men det måste ändå var det rimliga målet för alla utom rena Holgafotografer.
Med Canon G2 bländar den ner när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Men att se skärpedjup på en liten display är ändå nästan omöjligt. Tillräckligt svårt i en vanlig sökare eftersom det blir mörkt.Arleklint skrev:
Jag tror som Fredrik att A1 mäter på full öppning och att den inte visar skärpedjupet på vald bländare, utan på full glugg.
kaw skrev:
Med Canon G2 bländar den ner när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Men att se skärpedjup på en liten display är ändå nästan omöjligt. Tillräckligt svårt i en vanlig sökare eftersom det blir mörkt.
HDFS) (KGS skrev:
Jo, men du kan inte se diat innan du fått tillbaks det från framkallning. Det är det som gör digitalteknik överlägsen. Särskilt med EVF där du ser i sökaren redan hur olika inställningar slår.
/B]
Det beror väll på ekonomin. En digital kamera slipper alla framkallnings kostnader och man kan ta mycket fler bilder och på så sätt exprimentera sig fram. Vanlig framkallning tar tid och är dyrt.ogge skrev:
Det är ganska roligt att se hur den enklaste diskussion gärna tenderar att urarta i om man ska ha en digitalkamera eller inte.
Och svaret är NEJ. =)
När jag inte rör avtryckaren ställs bländaren in så att "filmläget" får lagom med ljus för att matcha inställd exponering. När jag trycker ner halvvägs ställs som sagt korrekt bländare in. Mörkt blir det då endast om inte ljuset då räcker till för "filmlägets" känslighet.Arleklint skrev:
Hur beter sig G2 [...]
Nekomy skrev:
Det beror väll på ekonomin. En digital kamera slipper alla framkallnings kostnader och man kan ta mycket fler bilder och på så sätt exprimentera sig fram. Vanlig framkallning tar tid och är dyrt.
Det kan vara bra att börja digitalt och sedan gå över till analogt om man får upp intresset för fotografering.
Digitalt eller analogt? Inget är bättre än det andra så i denna fråga får man se till helt andra saker än just själva tekniken i kameran.
HDFS) (KGS skrev:
Än är ju alla skalor o inställningar anpassade för gamla stofiler o ungefär lika logiska som det amerikanska tumsystemet i framtiden blir förstås inställningar o skalor mycket mer logiska o en hel del gammal fotokunskap lika gångbart som latin...
Tag en bild analogt, hur lång tid tar det innan du får veta att du gjorde rätt? Som minst en timme, men nu framkallar man inte en bild åt gången utan man måste ta ca 24 billder innan man får veta om man har gjort rätt. Att få tillbaka 24 helt misslyckade bilder käns inte så himmla kul.svengr skrev:
Om man pratar systemkameror så får man rätt mycket film och framkallning för mellanskillnaden. Om man vill lära sig hantverket fotografering (kontroll på skärpedjup, rörelse, etc) är nog en systemkamera med film ett mer ekonomiskt försvarbart alternativ (ursprungstråden hade ju max-pris 2000 kronor).
Å andra sidan tycker jag inte man ska underskatta en billig digitalkompakt för den kreativa kicken av att leka och experimentera -- som LOMOgrafi, fast utan filmkostnaden.
MvH / Sven
Där jag bor kostar det 39 kr per rulle om man väljer det billigaste alternativet. Utöver det tillkommer filmkostnaden som är ca 33 kr per rulle för vanlig amatörfilm.Nekomy skrev:
Tag en bild analogt, hur lång tid tar det innan du får veta att du gjorde rätt? Som minst en timme, men nu framkallar man inte en bild åt gången utan man måste ta ca 24 billder innan man får veta om man har gjort rätt. Att få tillbaka 24 helt misslyckade bilder käns inte så himmla kul.
Vad kostar föresten en framkallning idag av 24 bilder? Vad blir framkallnings kostnaden för ca 100 rullar?
En anna sak kan vara att man är miljöpartist. Med digitalt slipper man ju ett steg i den kemikaliska prosessen för att framställa en bild
Nekomy skrev:
Vad kostar föresten en framkallning idag av 24 bilder? Vad blir framkallnings kostnaden för ca 100 rullar?
Det blir 7200 kronor. Lägg till 2000 för inköp av kameran, då är vi uppe i 9200. Lägg på några hundra kronor så har du en ny EOS 300D med kitobjektiv. Men sedan tillkommer kostnad för dator, mjukvara etc, så digital systemkamera är kanske inget ekonomialternativ för den aspirerande nybörjaren...PerFogelberg skrev:
Där jag bor kostar det 39 kr per rulle om man väljer det billigaste alternativet. Utöver det tillkommer filmkostnaden som är ca 33 kr per rulle för vanlig amatörfilm.
Återuppladdningsbara batterier, glöm inte det.PerFogelberg skrev:
Där jag bor kostar det 39 kr per rulle om man väljer det billigaste alternativet. Utöver det tillkommer filmkostnaden som är ca 33 kr per rulle för vanlig amatörfilm.
Det skulle vara intressant att läsa en livcykelanalys där man jämför digitala och analoga kameror. Analoga kameror har en längre brukstid jämfört med digitala diton. Större fotolab jobbar mycket med att minska miljöpåverkan. Digitala kameror förbrukar batterier.
Du glömmer att de kanske redan har Dator mm samt att man faktiskt inte behöver detta. Man kan faktiskt gå direkt till labb och få ut sina bilder på fotopappet och samtidigt se på bilderna i en monitor.alcedo [E.F.S] skrev:
Det blir 7200 kronor. Lägg till 2000 för inköp av kameran, då är vi uppe i 9200. Lägg på några hundra kronor så har du en ny EOS 300D med kitobjektiv. Men sedan tillkommer kostnad för dator, mjukvara etc, så digital systemkamera är kanske inget ekonomialternativ för den aspirerande nybörjaren...
Är det verkligen så? Jag vet att det postas en del om att folk är oroliga för sina slutare och hur mycket Canon garanterar o s v, men jag tror att Canon garanterar ungefär lika många slutarcykler för sina digitala kameror än de gör för motsvarande analoga hus. Skillnaden är väl att amatörfotografer tar betydligt fler exponeringar än samma personer gjorde eller skulle ha gjort med ett motsvarande analogt hus. Det gäller i alla fall för mig. Och jag har faktiskt inte sett så många postningar där folk klagar över att slutaren faktiskt har rasat (jag kanske bara har missat dem).Nekomy skrev:
Jag håller med om att många kameror typ Canon har en slutare som lätt slits. Men man funderar lite på varför slutaren på en digital Canon skall slitas snabbare än på en analog Canon?