** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vad är det man ska kunna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
digikompakt.. =)

Ja, för typ 8080Z men det som Janne hänvisade till är alltså Digitalkameror... o det är såna jag fotar mest med, även om jag släppt in lilla Elim i huset o hon e en riktigt trevlig bekantskap när man börjar inse hur man ska hantera henne... Där får man hyfsat bra bilder utan en tanke på bländare o tid, EV eller ISO...

HDFS) (KGS skrev:
Dia!?!?

Ja Dia..
vi talar väl förutsättningslöst om tekniskt perfekta bilder..precis som hela tråden började i ett förutsättningslöst snack kring var nybörjaren ska börja sin bana..

HDFS) (KGS skrev:
Logiskt? jo när man e invigd! jag tyckte t o m SJ´s kommunikationstabell var logisk när jag arbetade där... de som inte kunde tolka alla asterisker o förstå undantagen var förstås... well...

Du tramsar dig KG..

Nä, du e bara för djupt insyltad för att inse det mindre logiska i det som vi som hållit på sen förra årtusendet uppfattar som nåt fullkomligt naturligt...

Dia e väl inget för nybörjaren!? både svårt o dyrt... det kan man ägna sej åt när man lärt sej hantverket via en digitalkamera t ex

HDFS) (KGS skrev:
Nä, du e bara för djupt insyltad för att inse det mindre logiska i det som vi som hållit på sen förra årtusendet uppfattar som nåt fullkomligt naturligt...

Nja..
Jag talar på ditt initiativ om logik, du blandar in kunskapsövertag och klasskamp..
Rätt svårt att diskutera när spelreglerna ändras hela tiden..

HDFS) (KGS skrev:
Dia e väl inget för nybörjaren!? både svårt o dyrt... det kan man ägna sej åt när man lärt sej hantverket via en digitalkamera t ex

Dia är inte lättare eller svårare än vilket annat media bara du fattat förutsättningarna.

Johan Okker skrev:
Nja..
Jag talar på ditt initiativ om logik, du blandar in kunskapsövertag och klasskamp..
Rätt svårt att diskutera när spelreglerna ändras hela tiden..

Dia är inte lättare eller svårare än vilket annat media bara du fattat förutsättningarna.

Klasskamp e inget som känns aktuellt. Men det är ofta så vid teknikskiften att de som "kan" försvarar sin kunskap som de förvärvat genom långt o hårt arbete i kanske 30 år.

Frågan var uppe i nån annan tråd. Nån fotograf som hade lärt sej tima det exakta avtrycksögonblicket efter 30 år o nu var han förbannad för att det dök upp nybörjare som sköt tio bilder per sekund o sen valde ut rätt bild... spelar roll för betraktaren eller? Det e inte tuffa tider. Det e nya tider.

Dia, enkelt, Jo precis, när du fattat förutsättningarna. Fast jag ser inte ens orsaken, men det känns som en helt annan diskussion...

HDFS) (KGS skrev:
Klasskamp e inget som känns aktuellt. Men det är ofta så vid teknikskiften att de som "kan" försvarar sin kunskap som de förvärvat genom långt o hårt arbete i kanske 30 år.
/.../
spelar roll för betraktaren eller? Det e inte tuffa tider. Det e nya tider.

Eh.. jaha.. och vad har detta med saken att göra?

HDFS) (KGS skrev:
Dia, enkelt, Jo precis, när du fattat förutsättningarna. Fast jag ser inte ens orsaken, men det känns som en helt annan diskussion...

Diat har ju ungefär samma begränsningar som CCD:er (ge och ta).

Arleklint skrev:
KG: Hur ser din önskade logiska bländarskala ut?

Tja, + för mer ljus o - för mindre kanske... eller "vrid vänster för mörkare bild, vrid höger för ljusare, när bilden i sökaren är vad du önskar så exponera!

Jag gör ofta så när jag fotar, jag rattar tider o bländare till jag tycker bilden e okej o sen skjuter jag. Vilka värden som är inställda är ofta inte intressanta om inte motivet sätter fart o springer förstås... men det borde väl en intelligent följande Autofokus kunna kompensera för...

Johan Okker skrev:
Eh.. jaha.. och vad har detta med saken att göra?

Diat har ju ungefär samma begränsningar som CCD:er (ge och ta).

Motstånd mot ny teknik har alltid funnits o den nya tekniken har alltid förringats. Speciellt när den är riktigt ny, som digitalfoto i seriös form är jämfört med analogt.

Jo, men du kan inte se diat innan du fått tillbaks det från framkallning. Det är det som gör digitalteknik överlägsen. Särskilt med EVF där du ser i sökaren redan hur olika inställningar slår.

Men även en analogersättare som t ex MkII duger, om än med viss fördröjning.

Sen, när du inte är nybörjare längre, o vet vad du vill göra med dina bilder så kan du välja vilken väg du vill gå. Holga eller superkamera. Men tråden handlade om rätt val för en nybörjare... ne´s pas?

Jag skulle nog kunna få till det med en Mk II också, men jag skulle inte rekommendera den till min dotter...

Arleklint skrev:
Fast bländaren används ju för att styra skärpedjup!

Beror på omständigheterna... ibland tvingas du till en större bländare för att ljuset inte räcker till. Givetvis med mindre siffra då... Speciellt när du kör med digitalkameror som inte är så bra på höga ASA (än).

Sen tycker ju konstnärerna att det är magiskt vackert med kort skärpa o en massa oskärpa o använder stora bländare, dvs små siffror, bara för den sakens skull... remember?

Jag tycker korta skärpedjup är sexiga, så jag skulle vilja ha en liten naken dam som symbol för största bländaröppningen. Kan man få det?

HDFS) (KGS skrev:
Sen tycker ju konstnärerna att det är magiskt vackert med kort skärpa o en massa oskärpa o använder stora bländare, dvs små siffror, bara för den sakens skull... remember?

KG...
Jösses...

Låter inte detta som ett berättigande för att du eller din typ av kameror behärskar det korta skärpedjupet?
=)

Arleklint skrev:
Betyder + mer ljus eller mer skärpedjup? ;)

Jag kör med oändligt skärpedjup ;-)
Tekniken, den digitala, är inte fulländad än, inte alls, den har bara några få år på nacken. Bara vänta o se, det kommer nog logiska inställningar för den saken också.

Eller inte, fotografer är rätt stockkonservativa, o de som lägger ut 30.000 eller mer på sin fotoutrustning vill nog behålla magin o känna sej speciella... på mitt försteg till stereon finns det inte ens en tonkontroll, såklart, men så kostade det nära 40.000 också. Idag skulle jag prioritera ett med fjärrkontroll o lite surround. Kan bero på lägre krav eller sämre hörsel... vad vet jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar