Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Du är tydligen mer självkritisk än jag, och det är fan inte vanligt, haha:-D

Men, det du säger först har den märkliga innebörden att skulle kunna säga om en bild är bra eller dålig, vilket jag verkligen inte håller med om.


Nej jag vet att det inte är vanligt.Du har smittat mig med Martin självkritiksmittan. ;-D.Skoja bara,sötnos.
Nej jag säger inte så att "ingen annan än en fotograf" Det var ditt sätt att tolka det jag skrev.Samma som man tolkar dom bilder man tittar på.Naturligtvis kan man säga att man tycker ngt...om ngt det är ju allas självklara rätt...men...det var inte det det handlade om.Om man sjlv kallar sig (titulerar sig) fotograf så kanske man borde ta sig en funderare på vad fotografi innebär.Och om man sen då tänker sig vidare, hur man ger sin kritik till andra som vill titulera sig fotografer.
 
clindh skrev:
En ej betalande kan ju bara ladda upp en ny bild var fjärde dag, så det inflödet är inte så stort som ni tror; runt 215 bilder på fem dagar, ca 15%.

För den som vill jämföra hur kvalitet/kvantitet etc hänger ihop med betalningsförmåga, och hur många bilder de olika medlemsnivåerna lägger in så kan ni testa via dessa länkar:

Bilder i Bildkritik senaste 5 dygnen av:
- ej betalande medlemmar
- betalande medlemmar, varav:
-- Brons-medlemmar
-- Silver-medlemmar
-- Guld-medlemmar

Gud så skönt att få det bekräftat eftersom jag länge har hävdat att det inte är rostmedlemmarnas "enorma"(ironi) uppladdningskvoter som är problemet.

Så här tycker jag i ämnet och jag har nog skrivit det förr. Om det ska ställas krav på kommentarerna, mer än att det inte får vara personangrepp, så tycker jag att det ska gälla oavsett om det är positiv eller negativ kritik.

Sedan vill jag påstå att uttrycka en åsikt är inte kritik oavsett hur långsökta metaforiska förklaringar man har. Det är en åsikt och inget annat och är i mitt tycke diskvalificerad.

Det är dessutom jättelätt att skilja ut åsikterna från kritiken. Det är faktiskt jättelätt att bidra med kritik oavsett vilken kunskap man har i foto. All kritik är motiverad och därmed blir den i regel konstruktiv.

Jag tycker bilden är dålig därför att...
Jag tycker bilden är bra därför att...

Svårare än så behöver det inte vara och fick jag bestämma så skulle alla åsikter raderas. De kan man använda gästboken till istället.

Sedan det där med familjealbum är bland de mesta lama ursäkter jag känner till på den här sidan. Det finns inget som talar för att en ny medlem inte önskar ta bättre bilder till just familjealbumet. Dessutom så brukar det mest vara kopplat till motivet snarare än bilden, vilken alla säger är det viktiga.

Den hårda attityd som finns hos vissa här känner jag igen hos vissa antika medlemmar i olika fotoklubbar. För det mesta gubbar som fått för sig att enda sättet att lära sig fotografera är att dels tävla och dels såga varandra längs med fotknölarna.

När jag satt på klubben senast så kom jag på vad det är som jag tycker är största felet med kommenterandet på FS, åtminstone för tillfället. Vi ger kommentarer utefter vad vi vill se snarare än utifrån vad vi tror att fotografen vill visa. Det blir en stor skillnad i angreppssätt på bilden.

Nybörjare skall naturligtvis ladda upp bilder och det är upp till oss andra att guida dem rätt i vår community. På ett respektfullt och ödjumkt sätt enligt min uppfattning. Nybörjarpoolen kan vara den pool där omotiverade positiva åsikter kan få vara tillåtna och så kan de övriga ha motiveringskrav på sig.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Sedan det där med familjealbum är bland de mesta lama ursäkter jag känner till på den här sidan. Det finns inget som talar för att en ny medlem inte önskar ta bättre bilder till just familjealbumet. Dessutom så brukar det mest vara kopplat till motivet snarare än bilden, vilken alla säger är det viktiga.
Det där med termen familjealbum kanske har en grund i att man när man tittar i familjealbum gör det för motivens skull snarare än för bildens? Man sitter och kommenterar hur charmiga barnen är och hur cool katten som sover uppe på på dörrkarmen är.. Motiven alltså. Självklart kan man vilja utvecklas vad gäller familjealbumsbilder (jag vill det,) men kanske är mdet mer viktigt att specifiera de önskemålen om vi laddar upp bilder för det här på fotosidan än om vi laddar upp andra?

Bilder som laddas upp för motivens skull, som visas på det sättet ett familjealbum bör visas tycker jag inte är befogade. Jag förundras ärligt talat över alla dessa "fin bild," "charmig unge", "söt katt" etc som ges på bilder där utvecklande kommentarer nog är viktigare, men ofta verkar det som det just var uppvisningen av motivet som var viktig för fotografen. Tyvärr.

Ett tag lockades jag att kommentera när jag såg just kommentarer som "Söt katt" etc. (Ex. 1, ex. 2, ex. 3, ex. 4) Jag har uppenbart inte samma smak som andra och majoriteten av bilder jag kommenterat försvinner från fotosidan. Jag tror det ofta beror på att hyllningen av motivet uteblev, att det är den många är ute efter, precis som vi förväntar oss att våra vänner/släktingar ska hylla det de visas i våra familjealbum..
 
lottawe skrev:
Lena. En faktor vad gäller kommentarer du fått kanske är ditt sätt att beskriva eller inte beskriva orsaken till uppladdningen? Jag ställde en fråga i en kommentar under en av dina bilder nyligen. Inte någon positiv kommentar direkt, men med tanke på svar som givits och beskrivning så undrar jag ju..

hej Lotta
jag har svarat under bilden-och jada-du har rätt-den bilden kunde fotosidan skonats för-dok har jag begrundat dens fortsatta levnad.
Det är då skarpt av dig att finna fram det värsta av mina bilder.........men tja.....

Du ger ju faktiskt ett försök till konstruktiv kritik-om än med lätt ironisk ton-och det tycker jag är possitivt!

och så tillhör jag den delen av befolkningen som faktiskt sover ibland-satt och besvara inlägg till klockan två igår natt-och gick upp klockan 6- till 10 timmars film/statist arbete.....
fick ungen i säng två timmar för sent-och det rullar........du kan nog inte vänta att få blixtsnabba svar-eller missförstår jag dig?
 
Nä, jag förväntar mig inte blixtsnabba svar, inte ens svar men det är alltid trevligt att få det:) Din bild var ju inte uppladdad utifrån tanken om bilder på fotosidan som beskrivs i bildregler och Ulfs kommentar kunde helt klart varit mer förklarande, men det går kanske på ett ut ändå?
 
jag hadde nog haft det rimligt ok med en komentar av Ulf slag under den bilden-men jag har det inte bra av 10 av slagsen.
Och absolut inte där man försöker.

Det är ok att såga groft-bara det för Helv....är konstuktivt.
 
Grantun skrev:
jag hadde nog haft det rimligt ok med en komentar av Ulf slag under den bilden-men jag har det inte bra av 10 av slagsen.
Och absolut inte där man försöker.

Det är ok att såga groft-bara det för Helv....är konstuktivt.
Jag har nu sett några fler kommentarer av mister Ulf, och jag håller med. Men han verkar ju ha förstått nu eller? ;-)

Ursäkta att jag talar om dig i tredje person Ulf, men det får du tåla. Till skillnad från en del andra så tycker jag INTE att det är av nån som helst betydelse hurdana dina bilder är. Som sagt så kan man mycket väl "se" vad som är bra i en bild utan att kunna ta en lika bra själv. Men nog fasen är du onödigt kort i tonen. Inget snack om den saken.
Jag skulle behöva några rejäla sågningar själv faktiskt, så du är välkommen till mig, hehe.
 
Dåligt av redaktionen!

lottawe skrev:
(...)Din bild var ju inte uppladdad utifrån tanken om bilder på fotosidan som beskrivs i bildregler och Ulfs kommentar kunde helt klart varit mer förklarande, men det går kanske på ett ut ändå?

Jag tycker detta är en rätt märklig diskussion. Några personer har tydligen fått för sig att det skulle vara emot några regler att ladda upp bilder som inte är tillräckligt seriösa!

Jag citerar inledningen till Bildregler:
"Bildkritikfunktionen är hjärtat i hela fotosidan och anledningen till att vi skapade fotosidan. Här skall vi tillsammans utvecklas som fotografer. Detta genom att dela bilder och ge och ta kritik på bilderna."

Detta är en beskrivning av SYFTET med sajten! Inte ett förbud mot bilder som inte avser vara utvecklande för betraktaren eller fotografen själv. Efter det första stycket finns sedan en sammanställning av regler för vilka typer av bilder man inte får eller bör lägga upp (andras bilder, porr, bilder på nakna barn, bilder med kommersiellt syfte).

Om en fotograf vill använda sitt utrymme till bilder som inte är intressanta för någon annan, är det enbart hans eller hennes problem! Det enda rimliga sättet att reagera på en bild som man inte ser något intressant med är att låta bli att kommentera den. Om ingen kommenterar en bild förstår fotografen eventuellt något av det.

Den kattbild som är föremål för den här diskussionen är alldeles uppenbart uppladdad enbart för det humoristiska i motivet. Ett antal personer har uttryckt sin uppskattning över den och därmed är dess existens berättigad.

Om bilden hade varit inlagd i en pool (eller tidigare kritikalbum) hade det varit en helt annan sak. Då hade det varit OK att tipsa fotografen om familjealbumet, begär man kritik får man acceptera att några tycker så. I det här fallet plockade en medlem (ulltand) godtyckligt ut en bild han var ointresserad av, sågade den, och la in den i en forumtråd som exempel på bilder han inte vill se!

Det är för mig helt obegripligt att red. inte efter påpekande från fotografen tar "recensenten" i örat. En månads karantän från att skriva bildkommentarer hade varit ett lämpligt straff. Jag tycker fotosidans redaktion är skyldiga Lena Grantun en ursäkt.

/Leif
 
Re: Dåligt av redaktionen!

lusidor skrev:
Om bilden hade varit inlagd i en pool (eller tidigare kritikalbum) hade det varit en helt annan sak. Då hade det varit OK att tipsa fotografen om familjealbumet, begär man kritik får man acceptera att några tycker så.
Jag vet inte om du läst hela tråden, men det är ju just att lägga upp bilder i pooler det handlar om. Eller har jag missuppfattat tråden?
 
det är flera parallell disskutioner som går.

En handlar om kravet på konstuktiv kritik.

En medlem fann min sida fram (och det var inte Ulf),och letade fram en bild som personen, med viss rätt, tyckte att den inte hörde hemma på FS, ergo Ulf hadde i viss grad rätt att henvisa 10 av mina bilder till familjealbumet, däribland den bilden.
 
ps: det var en två år gamal bild, som laddats upp innan nuvarande pooler eksisterade.

Nogon menar att det vore ok att ta upp jultomten-snottungen-och familjekatten på sin sida-om de inte var lagt i kritikpoolen,

För där generar de minimalt.........


men som sakt.
Det handlade inte om den katt i dockskåpet-det var en medlem som tog disskutionen i den rikning-för att försvara Ulf's hållning.

Jag har en familjealbumsbild (av 34) altså får jag skylla mig själv.

Som nogra sedan påpekat var just den bilden bara ett utslag av humor
Och man kan med rätt påstå att humorbilder utan ett konstnärligt-eller allvarligtr försök att utvecklas-inte hör hemma på sidan.....

Det är väl riktigt-men som sakt-många har skrattat åt den......
 
Makten skrev:
En idé jag kom på just nu är att man inte skulle kunna lägga bilder i kritikpoolen förrän efter en viss tid, utan är hänvisad till nybörjarpoolen. Det känns spontant lite dumt, men nåt åt det hållet kanske?

Hur vore det om man kombinerade det med att på allas profilsidor separera ut de kommentarer som har getts till nybörjare?

Alltså att man bredvid kommentarsdifferensen har ett fält med något i stil med: "Jag har hjälpt [47] vilsna nybörjare den senaste månaden"?
 
Mitt förslag:
Ta bort allt vad kritikpooler heter och det uttalade syftet med siten som bildkritik-community, där alla är missnöjda med typen av kritik de får och typen av bilder andra laddar upp.

Låt oss nöjas med några intresseavdelningar och en allmänt hållen del.

Då kanske vi kan nöjas över att någon bryr sig att titta på våra bilder och kanske skriver några rader.

De artiklar om komposition som finns tillsammans med tittandet på andras bilder och själv fotografera räcker nog väldigt långt när det gäller att ersätta lärandevärdet av att få bilkommentarer.

Vill man sedan annalysera andras bilder för att lära sig så är väl det helt OK.
 
Rickard

Med den glada gubben först vet jag inte om du helt menar allvar med ditt förslag. Men oavsett vilket instämmer jag helt och hållet.

Jag kan inte säga att jag fått speciellt många kommentarer som utvecklat mig som fotograf vad gäller komposition o.s.v.. Snarare är det i mångt och mycket de rent positiva kommentarer som i varje fall inledningsvis sporrade mig till att fortsätta och begrunda mitt fotograferande. Mest av allt har jag dock inspirerats genom att betrakta andras bilder.

Det ska bli intressant att se hur det blir med intresseavdelningarna.

Janne

Om de nu är så svåra att finna kan de väl aldrig ha varit speciellt vanligt förekommande? Är inte det en högst nostalgiskt syn på det hela? Var allt så dåligt tidigare i jämförelse med nu? Kan det inte vara så att det är dina behov som har förändrats? Att du helt enkelt hade större behov/glädje av fotosidan när du själv inte hade så stor erfarenhet (och till stor del ville diskutera kamerateknik och kamerainköp)? Jag menar att detta med för få kommentarer, för snälla kommentarer, för elaka kommentarer, för lite diskussioner, för mycket teknikfokusering o.s.v. har ju diskuterats på fotosidan länge, åtminstone sedan 2001, då jag blev medlem första gången.

Visseligen har fotosidans medlemmar ökat drastiskt. "Gemenskaphetskänslan", eller hur man nu uttryckt det, kanske är mindre (eller så är det bara jag som inte är så engagerad längre) men det kanske kan ändras med intresseavdelningar?

Eller så har du rätt. I så fall kanske de också kan lösas genom intresseavdelningar. Kanske är det lättare att kritisera och diskutera bilder av sådana man känner lite bättre eller åtminstone vet vilka de är?

Detta blev ett högst svamligt inlägg. Jag hoppas dock att du förstår och tar det på rätt sätt.

Bästa,
Fredrik
 
Hoppsan. Halva inlägget skulle visst in i en annan tråd. Dessvärre är det för sent att redigera bort det nu. Bästa, F.
 
Makten skrev:
...Ursäkta att jag talar om dig i tredje person Ulf...

Absolut!
Tanken från mig var att få igång en diskussion, även om den första tråden dog ut... Så jag är nöjd.
Läser med stooort intresse och är nyfiken på vad vi kommer fram till.
Jag anser fortfarande att ogenomtänkta bilder och att ingen vågar ge dem negativ kritik är FS:s största problem för närvarande.
 
Hej
Om jag förstått denna diskussion rätt har såna som mej inget på fotosidan att göra!
Efter som jag tar kort för skoj skull och om jag tycker jag lycktast sätter jag ut kortet på Fotosidan för att se om jag får medhåll eller om den gått igenom en kopiator ;o).

Och inte den som är super duktig heller.
För om en mycket duktig fotograf ställer ut kort och inget finns att påpeka dvs något fel så ska man inte heller skriva att bilden är Bra, snygg eller så vidare.

Så den som borde vara här är den som lägger ut 20000 kr på utrustning och 15000 kr i kurser och sedan vill ha hjälp att komma rätt.

Har jag rätt eller fel ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.