Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Mmm, tydligen så fungerar inte dina/era ord...
Jag och flera med mig vill veta vad som gäller, vilka FS är till för. Igen...
Ska vi acceptera "svenssonbilder", ska vi ha en viss lägstanivå?¨
Gäller de teser som de flesta av oss gick med i FS för?
Ska vi som vill ha en lägstanivå leta oss till andra sidor?

Det är ju ni som skapare som bestämmer!

Ja det skall finnas en lägsta nivå. Fotosidan är inte för alla. Allt står ju tydligt i dokumentet som vi länkat till flera gånger. Uppladdningsreglerna skall leda bort de som inte är tillräckligt intresserade.

daso skrev:
De som kritiserar idag. Det var väl inte bristen på kritiker som var frågan, utan hur vi beter oss med bilder.

Om du istället för att ha en massa bilder med samma brister haft ett fåtal bilder i olika genrer, hade det kanske varit lättare för andra att ge konstruktiv kritik, och för dig att ta åt dig av den.

nu menar ju medlemar som Ulf att det inte är deras arbete att komentera nybörjare-och som alla vet-nybörjarpoolen är inte den pool man normalt får feed-back i...det var ju grunden till att jag själv uppgav den.....

totalnybörjare kan ju bli stoppade i årvis-för ingen har lust!

elmfeldt skrev:
Ja det skall finnas en lägsta nivå. Fotosidan är inte för alla. Allt står ju tydligt i dokumentet som vi länkat till flera gånger. Uppladdningsreglerna skall leda bort de som inte är tillräckligt intresserade.

david du vet väl mycket väl vad Ulf är ute efter?!!!!!

Det står att om man är intresserad i utveckling är man accepterad.
Men det kan man i princip vara vid den första bild man tog-
ulf vill man skall ha en halv utbildning innan första bild skall vara tillåten......

så lägsta nivå heter-intresse-och vem kan stå till doms över det?

har man laddat upp 10 bilder-det tar ju 2 månader-
kan man så göra krav på att kallas intresserad???????

så borde jag passerat med glans jag har visst 34!

Nej jag fattar inte vad han frågar. Du är ok som medlem eftersom du är intresserad, men du verkar inte riktigt satt dig in i syftet och tanken med bildkritikpoolen. Dina bilder passar än så länge i nybörjarpoolen. Jag förmodar också att du skriver under dokumentet med syftet med Fotosidans kritikalbum eftersom det är det som gäller.

Grantun skrev:
som sakt det är väl tvivlsamt om det är nybörjarna som fyller på Fs är det?
Jag har varit också nybörjare (helt grön fototekniskt iaf) när jag blev medlem på fotosidan. (erkänner, har haft ett tidigare medlemsskap sedan 2002.) Så som daso föreslår gjorde jag ungefär och jag upplevde att det var utvecklande och tror på det sättet. En del snälla berömmande kommentarer och en del konstruktivt blev det. Sen väljer man vad man vill ta till sig eller inte, men genom att göra som daso föreslår och anstränga sig för att ta till sig kan ju vara ett sätt att sätta upp målen. Att ta sig tid och betrakta de kommentarer man fått (oavsett det är en eller 50) och att välja med omsorg och tänka ordentligt om vad/varför man laddar upp.

Jag tycker hans råd är så bra att det borde få utrymme som länk i dokumentet "bildregler" nästan;)

FILM) (ulltand skrev:
Ska vi acceptera "svenssonbilder", ska vi ha en viss lägstanivå?
Här är en länk igen:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm

Nybörjare ÄR som sagt välkomna OM de har strävan, flit och intresse att utvecklas. Och som vi skriver om i dokumentet, att man har en tanke bakom varje bild. Det verkar Lena ha, alltså kan vi sluta prata om henne och hennes bilder som exempel.

För att en nybörjares bilder skall kunna bedömas på ett lite mer rättvist sätt med tanke på detta (för det där med "tanke", och att lära sig se bilden ur andras ögon, skilja motiv från bild etc etc är ju inte självklart - speciellt när man övar på sina nära och kära) så har vi poolen "Nybörjare". (Fortfarande gäller dock det jag skrev i första stycket)

I "Bildkritik" ligger sedan ribban högre (svårt att definiera hur högt dock...), och just därför tycker jag alltså inte du gjorde fel i sig att kritisera bilderna. Men att du hade kunnat framföra detta på ett trevligare och mer konstruktivt sätt, det är väl alla överens om. Vi kan vi sluta prata om dig också.

Var jag tydlig nu?

så är det "massor" av nya utställningsbilder ni kan såga , jag är mer eller mindre försvarslös-har inte rätt mycket tillgång till dator i helgen-med mindre jag lyckas laga datorn-där var jag skall :)

Tidigare i denna tråd har framkommit att det i vissa fall blir enklare att ge kritik om man vet mer om bilden/fotografen. Just nu får man från bilden, titeln, poolen, eventuellt fotografens profil skapa sig en uppfattning om vad slags kritik skulle vara relevant. Det skulle vara lättare om den som lägger upp bilder för kritik är mer specifik i vad slags kritik man behöver/önskar. Det kan vara av både teknisk som känslosam art.

Det skulle då kanske göra det lättare att ge kritik, speciellt för dem som inte är så vana eller känner sig så säkra.

Ni får själv hitta på bilderna till följande frågor!

– Jag vill använda kort skärpedjup för att göra bakgrunden mindre påträngande, funkar det?

– Jag vill visa på kontrasten mellan fattig och rik, framgår det?

Alltså ju mer specifik man är i sin förfrågan desto större chans att någon svarar.

Egentligen borde (kanske) alla kritikbilder följas av en avsiktsförklaring

Vad vill du med denna bild?

Om man måste tala om det så tror jag att många bilder blir ouppladdade eftersom många då skulle inse att den här bilden inte är relevant för ett kritikforum.

Jag vill inte göra det obligatoriskt (möjligtvis i någon specifik pool).
Jag skulle hoppas att bilder med klara avsiktsförklaringar/specifika kritik specifikationer får mer kommentarer och på så sätt uppmuntrar folk att vara mer specifika i sina önskemål om kritik.

Bara jobbet att fråga sig själv vilken avsikt man har med bilden utvecklar en som fotograf.

--------

Utbildningspooler

För de som känner sig osäkra skulle man kanske ha pooler med bestämda "avsikter".
Typiska uppgifter man får i olika fotoutbildningar är ju att ta bilder på ett bestämt tema.
Man kunde tänka sig att ha några pooler som har ett specifikt tema. Poolerna är öppna bara en månad eller så sen kommer det nya. Med varje tema följer också en "bedömningsmall". De som önskar kan alltså lägga bilder i poolen och de som önskar kan med hjälp av bedömningsmallen ge kritik (mallen är alltså ingen bild utan bara ett antal frågor som man skall betänka när man kritiserar).

Maxell skrev:
Jag fick en idé.
En problemanalys (fina ord jag kan va') är att kritiken bör vara differentierad beroende på dels hur van fotograf man är, dels hur van man är att få kritik (och kanske även hur länge man hängt runt på fotosidan). Därför behövs ett enkelt klassificeringssytem som visar dessa två (eller tre) storheter för vaje medlem. Då kan jag som kritiker lätt anpassa mina formuleringar till den nivå som jag anser vara passande. En roukie ger jag goda råd, men ulltands bilder kan jag såga utan att behöva vara snäll ;). Var inte det en bra idé?

Jag har tänkt i samma banor Mats, det är inte en dålig idé. Det behövs olika sorters kritik för olika personer, men också för olika bilder. Helt beroende på vilken typ av respons fotografen vill ha. Jag visar mina bilder med olika tanke och behov. Därför är det bättre att differentiera mellan olika kritikpooler där man kan välja vilken respons man önskar, än att sätta kriterier på oss som personer.

Jag har lagt ut texten om detta här . Skulle vi kunna flytta diskussionen om just vilka olika typer av respons vi önskar till den tråden? Eller är trådens rubrik för otydlig?

/ Leif

Jag tycker att man ska vara hövlig, inte nedlåtande eller ironisk samt konstruktiv oavsett kritik (positiv som negativ) och oavsett vem man ger kritiken (nybörjare som proffs). Det är detta denna diskussion handlar om eller har jag fattat fel? Var gärna ärlig men framför det på ett sätt så att fotografen kan ta till sig den utan att känna sig nedvärderad. Då skulle vi slippa den här diskussionen tror jag.

Du har ju bl a den bilden på fjärilen, Lena, som mycket väl passar in i bildkritikpoolen. En mycket bra bild om jag får säga det!

FILM) (ulltand skrev:
Har jag sagt ngt annat? Jag har gått med i FS för deras regler. Ska dessa ändras så lär jag hitta andra sajter som passa mig bättre.

Men vilka sidor passar dig bättre? Har du svårt med att Lena har ett fotointresse eller stör du dig på att hon har bilder som inte faller dig i smaken? Fjärilsbilden jag refererade till nyss tycker jag tyder på att hon har potential att utvecklas. Stöd henne istället för att skriva en massa strunt. Vad har du själv för ambitioner att utvecklas? Känner du själv att dina bilder är nyskapande och intressanta?
Jag gör det inte om mina bilder men jag vill utvecklas utan krav på några miniminivåer. Låt oss vara ödmjuka och stödja våra fotograferande vänner istället.

lottawe skrev:

(syftet var att dokumentera semestern, men det råkade vara sonens kompakt jag höll i och kvaliten för den dokumentationen var oviktig. Det viktiga var händelsen. Endast.)

Hej Lotta, nu är jag tillbaks igen! ;o) Bra att du laddade upp exempel, det blir lättare att förstå dina uppfattningar nu.

Om det enda viktiga med bilden varit att dokumentera händelsen för egen del, då skulle du väl inte lägga in den i en pool för kommentarer? Lägger du den i en pool vill du per definition vsa den för andra. Ligger bilden i Bildkritikpoolen skulle jag kunna ge dig följande kommentar:

Snusmumrik: Vill du visa mötet med snusmumriken i det här perspektivet måste du nog använda blixt, helst med bouncer, eller så att du kan slå den i taket. Huvudmotivet är för mörkt och omgivningen är störande ljus. Som den är nu är det nog mest du själv som kan ha någon glädje av den. (Och jag hade trott att du var en nybörjare)

Men om jag inte hade ork för tillfället att vara konkret och konstruktiv i min negativa kritik, så hade jag inte skrivit något alls. Om jag snubblat in i dina album och sett den hade jag på sin höjd undrat för mig själv varför du laddat upp den dit, med tanke på kvaliteten på dina övriga bilder. Men vad du gör med ditt bildutrymme är ditt problem.

De övriga två är ganska bra dokumentärbilder, särskilt den med katten. Jag minns för länge sedan en fotograf från Dalarna någonstans som prenumererade på höga placeringar i Aktuell Fotografis månadstävling med enbart svartvita bilder av sina barn. Det finns ingen anledning att betvivla att bilderna är seriöst menade bara för att de har dessa sakliga rubriker.

/ Leif

Jag har rensat bort den senaste personliga dusten mellan Lena och Ulf. Känner ni behov av att fortsätta den är det fritt fram att göra det via e-post.

Jag tycker att fs ska vara en öppen och liberal plats. Vi är, de flesta intresserade av fotografi men står på olika nivåer. Någon "lägstanivå" bör inte förekomma, vem ska i så fall sätta den..? Självklart ska inte fs vara en "albumsajt" som man i brist på annat ska kunna använda för att ladda upp allehanda bilder. Men det står skrivet i reglerna och det styrs även till viss del av de begränsade uppladdningsreglerna som fs har. Att proklamera en lägsta nivå tycker jag känns instinktivt fel. Vem skulle i sådant fall bedöma denna? Det enda vi har att gå efter är den respons vi får på våra bilder. Det är bra nog tycker jag. Tycker man att en bild är verkligt dålig så varför inte förklara varför bilden är dålig istället får att skrika högt om lägstanivåer och bannlysning av vissa bilder. jag lovar att många mycket bra klassiska bilder skulle emottagits svalt om de lagts upp i stunden på fs. Men fs har inte monopol på bildtyckande, ej heller dess medlemmar. Ge gärna kommentarer och negativa sådana, men ha fingertoppskänsla så att ni (vi) inte kliver varandra på tårna. Berätta gärna om första känslan i en bild men berätta gärna hur ni själva skulle valt att göra den bättre.
Det är min enkla syn på saken..
/D

lusidor skrev:
Om det enda viktiga med bilden varit att dokumentera händelsen för egen del, då skulle du väl inte lägga in den i en pool för kommentarer? Lägger du den i en pool vill du per definition vsa den för andra.
Givetvis inte. Eller förresten, om jag hade problem med självrannsakan så kanske. Och ärligt är inte självransakan det lättaste alla gånger. Särskilt inte när motiven ligger en varmt om hjärtat.

Ligger bilden i Bildkritikpoolen skulle jag kunna ge dig följande kommentar:

Snusmumrik: Vill du visa mötet med snusmumriken i det här perspektivet måste du nog använda blixt, helst med bouncer, eller så att du kan slå den i taket. Huvudmotivet är för mörkt och omgivningen är störande ljus. Som den är nu är det nog mest du själv som kan ha någon glädje av den. (Och jag hade trott att du var en nybörjare)
Din kommentar är väldigt bra, men tänk dig att jag svarar att jag inte har någon separat blixt till kompakten och att det inte gick att finna ett annat perspektiv för allt folk som var i vägen, men att jag ju är så nöjd ändå. Snusmumriken är ju såå läcker! Eller hur?;) Visst hade det känts lite trist för dig som gett kommentaren då?

Fö har du rätt i en del i ditt inlägg, men jag sympatiserar inte riktigt vad gäller de där titlarna och beskrivningarna om de ska publiceras på en kitiksida som fotosidan. Däremot håller jag med om att bilder kan bli bra av de motiven men fortfarande borde en rejäl dos självrannsakan vara en viktig faktor innan publicering av dem (annat än som hypotetiska exempel i forumet eller i familjealbumet då.) Tycker jag.

(och hoppas nu att ingen tar detta inlägget ordagrant. Ni skulle aldrig skulle få se "min" snusmumrik under kritikbilder eller i album på fotosidan på riktigt iaf, men hypotetiskt så..)

Senast ändrad:
lottawe skrev:
(...)
Din kommentar är väldigt bra, men tänk dig att jag svarar att jag inte har någon separat blixt till kompakten och att det inte gick att finna ett annat perspektiv för allt folk som var i vägen, men att jag ju är så nöjd ändå. Snusmumriken är ju såå läcker! Eller hur?;) Visst hade det känts lite trist för dig som gett kommentaren då?

Nej jag hänger inte upp mig på såna saker. Sedan tror jag heller inte att den där typen av svar som du refererar till (och som jag aldrig fått) betyder att innebörden i min kommentar skulle ha gått vederbörande helt förbi. Det är ju i ett sådant fall fråga om en nybörjare utan något utvecklat bildmedvetande (insikt om relationen mellan bild och motiv). Hur ofta har du varit med om att nya insikter har slagit igenom hos en annan människa (eller dig själv) på fem sekunder? Det sjunker in så småningom.

(...)
Fö har du rätt i en del i ditt inlägg, men jag sympatiserar inte riktigt vad gäller de där titlarna och beskrivningarna om de ska publiceras på en kitiksida som fotosidan. Däremot håller jag med om att bilder kan bli bra av de motiven men fortfarande borde en rejäl dos självrannsakan vara en viktig faktor innan publicering av dem (annat än som hypotetiska exempel i forumet eller i familjealbumet då.) Tycker jag.

Här är jag inte säker på vad du refererar till med "titlar" " beskrivningar" och "motiv". Svarar jag kan det bli hur fel som helst ;o) Gör ett citat så hänger jag med.

/ Leif

lusidor skrev:

Här är jag inte säker på vad du refererar till med "titlar" " beskrivningar" och "motiv". Svarar jag kan det bli hur fel som helst ;o) Gör ett citat så hänger jag med.

/ Leif
Det var detta

Det finns ingen anledning att betvivla att bilderna är seriöst menade bara för att de har dessa sakliga rubriker.
Fast jag svarade lite klumpigt ska jag erkänna, för givet oseriöst anser inte jag heller att det skulle behöva vara med sakliga rubriker förstås, men i vissa fall när det gäller alldagliga eller kassa vardagsbilder utan minsta lilla extra så är det svårt att uppfatta vad fotografen önskar med uppladdningen om det enda jag får veta är titeln "Sonen träffar snusmuriken." Kanske bara var det som ville visas ändå? Jag kan ju inte veta, men det är den information jag fick.

I övrigt tycker jag att vissa bilder mår bäst utan både titel och beskrivning, men det gäller alltså inte publiceringar här av de som majoriteten endast skulle sätta i familjealbumet. Diskriminerande mot viss bildtyp kanske, men det står jag för..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar