Tidigare i denna tråd har framkommit att det i vissa fall blir enklare att ge kritik om man vet mer om bilden/fotografen. Just nu får man från bilden, titeln, poolen, eventuellt fotografens profil skapa sig en uppfattning om vad slags kritik skulle vara relevant. Det skulle vara lättare om den som lägger upp bilder för kritik är mer specifik i vad slags kritik man behöver/önskar. Det kan vara av både teknisk som känslosam art.
Det skulle då kanske göra det lättare att ge kritik, speciellt för dem som inte är så vana eller känner sig så säkra.
Ni får själv hitta på bilderna till följande frågor!
– Jag vill använda kort skärpedjup för att göra bakgrunden mindre påträngande, funkar det?
– Jag vill visa på kontrasten mellan fattig och rik, framgår det?
Alltså ju mer specifik man är i sin förfrågan desto större chans att någon svarar.
Egentligen borde (kanske) alla kritikbilder följas av en avsiktsförklaring
Vad vill du med denna bild?
Om man måste tala om det så tror jag att många bilder blir ouppladdade eftersom många då skulle inse att den här bilden inte är relevant för ett kritikforum.
Jag vill inte göra det obligatoriskt (möjligtvis i någon specifik pool).
Jag skulle hoppas att bilder med klara avsiktsförklaringar/specifika kritik specifikationer får mer kommentarer och på så sätt uppmuntrar folk att vara mer specifika i sina önskemål om kritik.
Bara jobbet att fråga sig själv vilken avsikt man har med bilden utvecklar en som fotograf.
--------
Utbildningspooler
För de som känner sig osäkra skulle man kanske ha pooler med bestämda "avsikter".
Typiska uppgifter man får i olika fotoutbildningar är ju att ta bilder på ett bestämt tema.
Man kunde tänka sig att ha några pooler som har ett specifikt tema. Poolerna är öppna bara en månad eller så sen kommer det nya. Med varje tema följer också en "bedömningsmall". De som önskar kan alltså lägga bilder i poolen och de som önskar kan med hjälp av bedömningsmallen ge kritik (mallen är alltså ingen bild utan bara ett antal frågor som man skall betänka när man kritiserar).