Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Världens mest sålda bild?
- Trådstartare A.Dent
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Blir nog mest spekulationer detta.
många reklamkampanjer går ju det globala varvet runt många gånger, t.ex sminkreklam,, CocaColafoton, mfl...
Jag tror nog att de bilder vi sett felst gånger ofta ær de bilder vi inte ens vet om att vi har sett.. så fungerar ju bra reklam
Frågar man fotografer vilka av deras bilder som sålt bæst så får man ofta till svar att den eller de bilder som sålt bæst ær bilder som de inte sjælva sætter høgst uppe på listan øver deras "bæsta bilder".
Ofta så ær det frågan om bilder som ær høgkvalitativa och på samma gång gångbara i en mångd olika sammanhang.
Jag kænner en fotograf som berættade att en av hans bilder har sålt før ca 200tusen/år i flera år.. en bild som ær långt ifrån ngn favoritbild rent bild/motivmæssigt før fotografen sjælv..
Komiskt,,
MVH Niclas,
många reklamkampanjer går ju det globala varvet runt många gånger, t.ex sminkreklam,, CocaColafoton, mfl...
Jag tror nog att de bilder vi sett felst gånger ofta ær de bilder vi inte ens vet om att vi har sett.. så fungerar ju bra reklam
Frågar man fotografer vilka av deras bilder som sålt bæst så får man ofta till svar att den eller de bilder som sålt bæst ær bilder som de inte sjælva sætter høgst uppe på listan øver deras "bæsta bilder".
Ofta så ær det frågan om bilder som ær høgkvalitativa och på samma gång gångbara i en mångd olika sammanhang.
Jag kænner en fotograf som berættade att en av hans bilder har sålt før ca 200tusen/år i flera år.. en bild som ær långt ifrån ngn favoritbild rent bild/motivmæssigt før fotografen sjælv..
Komiskt,,
MVH Niclas,
Senast ändrad:
Kijana
Aktiv medlem
Spekulationer var ordet, för något facit lär vi knappast få i den här tråden.
Världens mest sålda bild? Mina tre tips är bilden av Che Guevara (även om nu fotografen gått lottlös från spridningen) och månlandningen 1969.
Mordet på Kennedymördaren Lee Harvey Oswald känns också som en toppkandidat, liksom flaggresningen på Iwo Jima.
Sveriges mest sålda bild? Ursäkta, men jag tror inte ett dugg på Klum i sammanhanget och det har inget med vad jag tycker om själva bilden.
Säkert är grodan slagen med hästlängder från vår nuvarande kungs bröllop 1976, även om jag måste erkänna att man inte ser de bilderna så ofta i dag.
Fredsdagen i maj 1945 på Kungsgatan i Stockholm tror jag också hör hemma bland de verk som sålts ofta.
Sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien 1968 skulle också kunna höra till toppen, tror jag. Helt enkelt därför att journalistlegenden Herman Lindqvist var ende svenske, (kanske även ende västeuropeiske) journalist på plats. Har för mig att han tagit någon bild från Vaclavplatsen.
Oj, oj. jag håller ju för sjutton på att glömma Lennart Nilsson. Hans bilder om hur ett barn blir till måste ju vara storsäljare. Definitivt.
Världens mest sålda bild? Mina tre tips är bilden av Che Guevara (även om nu fotografen gått lottlös från spridningen) och månlandningen 1969.
Mordet på Kennedymördaren Lee Harvey Oswald känns också som en toppkandidat, liksom flaggresningen på Iwo Jima.
Sveriges mest sålda bild? Ursäkta, men jag tror inte ett dugg på Klum i sammanhanget och det har inget med vad jag tycker om själva bilden.
Säkert är grodan slagen med hästlängder från vår nuvarande kungs bröllop 1976, även om jag måste erkänna att man inte ser de bilderna så ofta i dag.
Fredsdagen i maj 1945 på Kungsgatan i Stockholm tror jag också hör hemma bland de verk som sålts ofta.
Sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien 1968 skulle också kunna höra till toppen, tror jag. Helt enkelt därför att journalistlegenden Herman Lindqvist var ende svenske, (kanske även ende västeuropeiske) journalist på plats. Har för mig att han tagit någon bild från Vaclavplatsen.
Oj, oj. jag håller ju för sjutton på att glömma Lennart Nilsson. Hans bilder om hur ett barn blir till måste ju vara storsäljare. Definitivt.
Kristofer-
Aktiv medlem
Nu hittar jag inte svaret, men de borde väl finnas någonstans i Guiness rekordbok. Annars kan man ju testa och maila dem.
http://www.guinnessworldrecords.com/
http://www.guinnessworldrecords.com/
Peter Nessler
Aktiv medlem
Jag satsar också på den Afgahnska flickan.
Man ser den ju överallt...
Hälsningar, Peter
Hälsningar, Peter
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Peter Nessler skrev:
Jag satsar också på den Afgahnska flickan.
Hälsningar, Peter
Ja, man ser den och man lægger mærke till den.
Men det ær nog inte samma sak. Jag ær relativt overbevisst på att det ær de bilder vi inte lægger merke till som vi ser mest... Alltså bilder som inte vi i efterhand kan refferera till att vi sett eller att de har haft ngn betydelse før oss.. T.ex CocaCola reklamen...
Mvh Niclas,
jdandanell
Aktiv medlem
Bumpar en äldre tråd istället för att starta en ny med samma frågeställning.
Typiskt höstmörker-nöje detta ;-)
Vad säger ni?
Bilden som finns som standardbakgrund på windows XP lär ju gett fotografen en smula deg?
Annars känns det ju som om någon bild som speglar en händelse (Iwo Jima, Wietnam etc) borde vara en vinnare när det gäller arikivbilder.
Typiskt höstmörker-nöje detta ;-)
Vad säger ni?
Bilden som finns som standardbakgrund på windows XP lär ju gett fotografen en smula deg?
Annars känns det ju som om någon bild som speglar en händelse (Iwo Jima, Wietnam etc) borde vara en vinnare när det gäller arikivbilder.
Graylingman
Aktiv medlem
Tror också denna ligger högt på listan.
nutte
Aktiv medlem
Ett php-skript?
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, jag tror faktiskt den ligger allra sist på listan. Jag tror nämligen den bilden bara är såld en enda gång.
Graal
Avslutat medlemskap
Bilden på Che Guevara tror jag är den mest sålda och spridda. Den kubanske fotografen gav en italienare tillstånd att trycka och mångfaldiga bilden utan ett öre i ersättning. Italienaren lär ha blivit mångmiljonär på kuppen. Trycks på både vykort, affisher, tröjor mm,mm. Svårt att slå detta i antal sålda ex tror jag.
ErlandH
Aktiv medlem
Menar man "mest sålda" i antal fysiska exemplar så kan nog porträttet på Che Guevara vara etta. Men inte om man tänker på publiceringsrättigheterna. Varken Korda (fotografen), Feltrinelli (italienaren som gjorde den känd genom att använda den som omslagsbild på sin bok om Che) eller Fitzpatrick (upphovsman till den mest kända, stiliserade, versionen av bilden) lär ha tjänat ett öre på upphovsrätten. Alla tre var "revolutionärer" och ville att bilden skulle spridas så mycket som möjligt.