Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
ZaaphodBleebronx skrev:
När man läser dina önskemål tex Pixlar och feature etc så är det nästan som du citerat databladet för NIKON D200.
Detta förutom att d200 är en underbar välbyggd kamera.
Jag önskar er lycka till nästa gång, det är bra med konkurrens.
Hahaha, vilket perfekt exempel du tar upp.

Du illustrerar en av mina poänger perfekt. Listan under rubriken "Pixlar och features" är ingen önskelista utan en lista på funktioner i 30D som tillkommit efter 20D. Har ingenting att göra med varken önskningar eller D200.

Men det är intressant att det fortfarande inte verkar ha framgått efter 22 sidor om kameran ifråga och inte heller efter mitt på påpekande precis ovanför listan för nytillkomna features i föregående inlägget.

-"Men många glömmer alla andra småfixar som förändrar 20D från en riktigt bra till en superb kamera i 30D."



Nikon D200
D200 är en fullträff, det är nog inte den mest inbitna canonist omedveten om, snarare plågsamt medveten. Det finns en del att göra till nästa modell för Canon, men 30D är ingen reaktion på D200 då dessa två kameror har utvecklats parallellt. Reaktionen får vi se i nästa kamera. Men det finns ju faktiskt något att säga om D200. Det är en ersättare till D100 som har tagit nästan 4 år att komma ut, varav det sista året till mångas förtret. Men nu efter faktumet får man väl nog säga att det ändå är 4 ganska väl spenderade år.
 
Tycker att det verkar kännas som en liten tävling, prestige mellan Canon/Nikonanvändarna? Eller är det avundsjuka?

Jag tror inte alls att jag är ute & cyklar när jag säger att KM, Oly & Pentaxanvändare är mycket lugnare i sin uppfattning om teknikens utveckling, eller? Dom känns lite mer sansade än många C/N-användare, många skrev jag, inte alla!

Ser t.o.m. vissa KM D7D-användare som köper extrahus nu när saker & ting känns lite osäkert inför Sonys övertagande. Skulle gjort det själv om jag hade råd, köpt en extra 6-megapixlare år 2006 att ha för framtiden! & många av 20D-killarna klagar på att 30D inte har 2MP till, 10 alltså!

Ok, jag ser att det finns Canon & Nikonanvändare som använder äldre hus med färre pixlar & är nöjda men nog är det en viss tävlingsinriktning hos många & då allra mest inom C & N-lägret!

//Larsa
 
Håller med dig... Jag skulle gärna ha alla småförbättringar som kommit men tänker givetvis inte byta kamera bara för dessa.

Skillnaderna mellan 20D och 30D är framförallt hantering och ökad flexibilitet, vilket inte är fy skam.


--jalle

Damocles skrev:
Hahaha, vilket perfekt exempel du tar upp.

Du illustrerar en av mina poänger perfekt. Listan under rubriken "Pixlar och features" är ingen önskelista utan en lista på funktioner i 30D som tillkommit efter 20D. Har ingenting att göra med varken önskningar eller D200.

Men det är intressant att det fortfarande inte verkar ha framgått efter 22 sidor om kameran ifråga och inte heller efter mitt på påpekande precis ovanför listan för nytillkomna features i föregående inlägget.

-"Men många glömmer alla andra småfixar som förändrar 20D från en riktigt bra till en superb kamera i 30D."
 
När ska Canon förstå att kit objektivet EF-S 18-55 inte är ett objektiv som man ska sälja tillsammans med en 20D eller 30D och skaffa fram några andra lite ljusstarkare prisvära alternativ exempelvis EF-S USM 15-55/4 eller EF-S USM 17-70/4 utan bildstabilisator. Att sådana objektiv inte finns i Canons objektivprogram idag är en besvikelse.
 
.Z. skrev:
Tycker att det verkar kännas som en liten tävling, prestige mellan Canon/Nikonanvändarna? Eller är det avundsjuka?
Nja, kanske i det mest omogna skiktet av användare. De flesta Nikon/Canon-ägare har nog största respekt för varandra.
Det som är lite tråkigt är ju att Nikon kommer med produkter man i praktiken inte KAN köpa som Canonist. Det tar lång tid och kostar väldigt många tusenlappar att köpa ett system med flera dyra objektiv, grejor man dessutom lär in sig på och får ett förhållande till. Det är ytterst få som har råd och ork att plötsligt byta kameramärke hursomhelst.
 
.Z. skrev:
Tycker att det verkar kännas som en liten tävling, prestige mellan Canon/Nikonanvändarna? Eller är det avundsjuka?

Jag tror inte alls att jag är ute & cyklar när jag säger att KM, Oly & Pentaxanvändare är mycket lugnare i sin uppfattning om teknikens utveckling, eller? Dom känns lite mer sansade än många C/N-användare, många skrev jag, inte alla!


Ok, jag ser att det finns Canon & Nikonanvändare som använder äldre hus med färre pixlar & är nöjda men nog är det en viss tävlingsinriktning hos många & då allra mest inom C & N-lägret!

//Larsa

Jag har också funderat i de banorna och instämmer med dig. Visst kan även jag ibland bli "frustrerad" när inte Canon ger mig det jag vill ha. Men jag kan också glädjas med de fotovänner som har andra märken när de får tillgång till bra prylar. D200 är ett sådant exempel. Sedan får man inte glömma att ALLT inte är bättre på den ena eller andra kameran. Men helst vill man ju att ens eget märke skall släppa en produkt som är bäst på allt...:)

Till sist: Jag tror att det är bra att det finns denna åsiktsdynamik. Det får inte bara vara experter och branchfolk som styr tyckandet.Det ställer krav på tillverkarna vilket gynnar både teknisk utveckling och pris.
 
Linmajon skrev:

Det som är lite tråkigt är ju att Nikon kommer med produkter man i praktiken inte KAN köpa som Canonist.

Men samtidigt, KM har också produkter man inte KAN köpa som Canonist (AS i huset) och Olympus har sensorrengöring och live-lcd. Jag kan tror att vissa Nikon ägare skulle kunna tycka det var kul att köpa en DSLR med småbildssensor, något endast Canonister kan göra. Och så håller det på...

De olika kameratillverkarna har olika utbud och beroende på när i tiden vi är och vad man tycker är viktigt så är det olika märken som har "tätpositionen". För inte alls länge sedan skrevs det mycket klagomål från Nikonägare (och skadeglada inlägg från "omogna" Canonister) och hur mycket före Canon var och Nikon hade ju 'bara' D70 och D2X, ingen fullformat och bu och blä. Se, nu är det helt plötsligt Nikon som är bäst.

Det är många som har uttryckt ungefär vad jag försöker få fram med detta inlägg, men jag tycker Martin Lind verkligen träffar rätt i tråden D200 - Vad har den som inte Canon 30D har. Jag tror jag klipper in ett citat direkt här:

Visst kan man sälja sin Canonutrustning nu och köpa en D200, om ett halvår kan man sälja den för att köpa in sig i Canons motsvarighet till d200, för att sedan efter ett år istället köpa Sonys helläckra utmanare (med inbyggd walkman), för att sedan inse att man vill ha småpbildsformat (FF) och sälja sitt Sonysystem till förmån för Canon. För att sedan till slut kasta sig tillbaks i Nikonsystemet när de äntligen släpper sin första FF-kamera...

Ps. Nog tycker jag att man kan ha sin rätt och alldeles egna orsaker till att känna sig besviken över 30D (jag hade själv exvis hoppats på bra fasta vidvinklar från PMA, men fick intet). Men nyansering är alltid av godo =)
 
Att byta system fram och tillbaka är enligt mig ingen lösning

Att byta system kostar oftast oerhörda pengar - dels för värdeminskning, dels för att utbudet hos Nikon som begagnat, faktist ÄR mindre. Som kund blir man då tvungen att handla nytt. Skall man sedan efter ett tag byta tillbaka, så förlorar man återigen på värdeminskning.

Jag bytte en gång i tiden från att ha använt Nikon - den sista Nikon jag använde var gamla goa F-3 med MD-4, dessförinnan F-2 samt fm-2.

Det blev i stället Canon T-90, och jag har varit trogen Canon sedan dess. Dels för att jag tycker att Canon rent generellt håller högre kvalité på sina hus (ej optik inräknad), dels för att jag får en ganska så mycket bättre service som canon-ägare.
 
Damocles skrev:
Hahaha, vilket perfekt exempel du tar upp.

Du illustrerar en av mina poänger perfekt. Listan under rubriken "Pixlar och features" är ingen önskelista utan en lista på funktioner i 30D som tillkommit efter 20D. Har ingenting att göra med varken önskningar eller D200.

Men det är intressant att det fortfarande inte verkar ha framgått efter 22 sidor om kameran ifråga och inte heller efter mitt på påpekande precis ovanför listan för nytillkomna features i föregående inlägget.

-"Men många glömmer alla andra småfixar som förändrar 20D från en riktigt bra till en superb kamera i 30D."



Nikon D200
D200 är en fullträff, det är nog inte den mest inbitna canonist omedveten om, snarare plågsamt medveten. Det finns en del att göra till nästa modell för Canon, men 30D är ingen reaktion på D200 då dessa två kameror har utvecklats parallellt. Reaktionen får vi se i nästa kamera. Men det finns ju faktiskt något att säga om D200. Det är en ersättare till D100 som har tagit nästan 4 år att komma ut, varav det sista året till mångas förtret. Men nu efter faktumet får man väl nog säga att det ändå är 4 ganska väl spenderade år.

Peter
Det är bra att du inte önskar en större sökare fast du orerar ett bra stycke om hur dyrt det vore att införa den, men det har inget med Nikon D200 att göra?!
Det är klart att D30 och D200 har utvecklats samtidigt och Canon blev tagna på sängen sånt händer.
Men om du försöker att slå i någon att besvikelsen i denna tråd över de få skillnaderna mellan D30 och D20 inte bottnar i Nikon D200 jättekliv så bedrar du dig själv.
Det är som jag skrev, det är bra med konkurrens.
Canons nästa kamera i den här klassen blir säkert ett stort steg framåt.
 
ZaaphodBleebronx skrev:
Peter
Det är bra att du inte önskar en större sökare fast du orerar ett bra stycke om hur dyrt det vore att införa den, men det har inget med Nikon D200 att göra?!
Det är klart att D30 och D200 har utvecklats samtidigt och Canon blev tagna på sängen sånt händer.
Du kanske borde ta och läsa vad jag skriver en gång till och inte lägga orden i min mun. Jag har aldrig sagt att jag inte önskar mig en större sökare, tvärtom.

Citat från första posten:
"Jag skulle gärna ha tätning och än mer, 100% sökare, men därför uppgraderar jag väl till 1D-serien så småningom. "

Däremot är jag någorlunda realistikt och ser att kostnaden för en större sökare i 30D kontra 20D kostar mer än vad den smakar. Nu kan de sänka priset rejält istället och ta med det i designen av nästa kamera. Det spelar ingen roll för mig, för jag ser inget i 30D som för mig skulle komma i närheten att vara värt ett byte från en 20D. Det krävs mycket mer än så för att ens komma på tanken för mig.

Dessutom så tror inte jag varken Canon eller de flesta ägare av 20D faktiskt anser att de är den tilltänkta primära målgruppen för 30D.



ZaaphodBleebronx skrev:
Men om du försöker att slå i någon att besvikelsen i denna tråd över de få skillnaderna mellan D30 och D20 inte bottnar i Nikon D200 jättekliv så bedrar du dig själv.
Som sagt, läs igen, för det är precis det jag ondgör mig över i båda mina poster. Eller ska jag återigen behöva citera mig själv, tydligen.

Citat från första posten:
"Handen på hjärtat. Hur många hade gnytt och gnällt över att inte ha tätning om Nikon nu inte hade haft det i sin D200.

Citat från andra posten:
"D200 är en fullträff, det är nog inte den mest inbitna canonist omedveten om, snarare plågsamt medveten."



ZaaphodBleebronx skrev:
Det är som jag skrev, det är bra med konkurrens.
Canons nästa kamera i den här klassen blir säkert ett stort steg framåt.
Det här är vi i.a.f. fullt ense om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.